Înainte de premiera filmului sau documentar,
regizorul francez a vorbit despre Lipatti, muzica, cinematografie
si lumina - cea necesara peliculei si cea data de personalitatea
marelui pianist român, într-un dialog cu Petra Gherasim.
Când ati ascultat pentru prima oara o înregistrare cu Dinu
Lipatti?
Sunt un meloman si mai precis un discofil. Cred ca s-a întâmplat
demult. Iubesc discurile, chiar si pe acelea de 78 de ture si
îmi amintesc foarte bine de acel mic disc de 78 de ture, care
pe o fata avea Coralul "Jesu bleibet meine Freude"
de Bach, iar pe cealalta, "Siciliana" a aceluiasi.
Care a fost prima senzatie care v-a încercat auzind aceasta
înregistrare?
Nu voi fi foarte original daca va spun ca maniera sa de a cânta
este caracterizata de puritate, luminozitate, ceva de ordinul
unui ideal. Am impresia, atunci când îl ascult pe Lipatti, ca
ating o forma a absolutului.
Cum ati luat hotarârea de a realiza un documentar despre
Dinu Lipatti, tinând cont de faptul ca nu sunteti muzician?
Nu sunt muzician, sunt meloman. Dar în acelasi timp sunt istoric
si ma intereseaza arhivele, sursele; am gasit la prietenii mei
o fotografie cu Dinu Lipatti la ultimul sau recital, sustinut
la Besançon în data de 16 septembrie 1950, cu doua luni înainte
de moartea sa. Pe spatele fotografiei era logo-ul fotografului.
Mi-am spus ca acest fotograf are urmasi, ca poate mai gasesc
si alte poze. Am initiat o mica cercetare si miracolul a fost
ca l-am regasit pe fotograful care este înca în viata! Va fi
prezent la premiera de la Besançon a filmului - are venerabila
vârsta de 102 ani! Iata deci ca fotografii sunt oameni foarte
agili si care se pare ca pot avea o viata foarte îndelungata!
V-ati concentrat deci, asupra ultimului recital sustinut
de Lipatti, la Besançon, în septembrie 1950. Ce structura are
documentarul realizat de dumneavoastra?
Un film este ca o lucrare muzicala, trebuie sa aiba o anumita
forma, este foarte important acest lucru. De altfel, cinematografia
este arta cea mai apropiata muzicii, este o arta a timpului.
Filmul meu este construit în jurul momentului de la Besançon,
din urmatorul motiv: cred ca pentru a vorbi de marii artisti,
nu trebuie sa faci un film "direct", asa cum fac,
de pilda, televiziunile, care ofera o biografie cronologica,
un fel de prezentare asemanatoare unei conferinte. Nu, filmele
despre marile personalitati trebuie sa fie subtile, deci indirecte.
Intentionat am luat un eveniment din viata Dinu Lipatti, ultimul
sau recital, dar subiectul documentarului trece dincolo de acest
moment si evoca personalitatea si arta lui Lipatti. Cum am ajuns
la aceasta? Va spuneam adineaori ca sunt istoric si ca amestec
ce gasesc în arhive cu elemente din prezent. Contemporaneitatea
este reprezentata de diferitele marturii obtinute dupa ce am
revenit la Besançon în sala unde a cântat Lipatti. Am fost însotit
acolo de fotograful care a participat la evenimentul din 1950,
a mai fost prezent unul dintre principalii discipoli ai lui
Lipatti, pianistul si pedagogul elvetian Jacques Chapuis, decedat
din nefericire între timp si de Grigore Bargauanu, care, alaturi
de Dragos Tanasescu, a scris biografia lui Dinu Lipatti. Grigore
Bargauanu m-a însotit pretutindeni în acest pelerinaj în cautarea
surselor despre concert. Deci filmul prezinta o alternanta între
"arhiva" si prezent. În cadrul documentarului se poate
auzi vocea lui Lipatti, care din nefericire nu a fost niciodata
filmat, în schimb a raspuns unui interviu în franceza. Vocea
lui minunata este atât de pura cu delicate accente românesti.
Am gasit în arhive numeroase poze necunoscute cu Dinu Lipatti,
am putut gasi de asemenea, în arhivele Radio France, niste înregistrari
cu Dinu Lipatti - de exemplu niste exercitii pe care Lipatti
le facea înainte sa cânte Schubert sau Chopin. Din toate acestea
se poate simti si atmosfera din acel timp, cu speakerul de atunci,
cu aplauzele, deci tot ce nu apare pe o înregistrare normala.
Pentru mine important a fost sa redau în acest film arta si
umanitatea lui Lipatti, pentru ca ceea ce constituie forta acestui
artist care este capacitatea lui de a fi perfect si în acelasi
timp uman. Sunt foarte rari artistii care conjuga perfectiunea
cu umanitatea. Iata deci ce încerc sa transmit în acest film,
încercând sa nu fiu grav. Stiu ca tema este foarte grava, dar
dincolo de ideea mortii, a absolutului, vreau sa vorbesc si
despre viata, despre umor. Exista mai multe variante ale filmului.
Cea care va fi prezentata la Besançon are o durata de aproximativ
90 minute, înca nu pot spune exact fiindca acum închei montajul.
Însa durata completa a filmului va fi undeva în jur de trei
ore, fiindca este un subiect important. Aceasta va fi durata
documentarului în cazul în care voi reusi sa gasesc subventiile
pentru a edita un DVD. Atunci durata exacta va fi de doua ore
si 49 de minute.
Pianistul Jacques Chapuis este singurul elev al lui Dinu
Lipatti pe care l-ati intervievat în documentar?
Da. Mai sunt înca în viata fosti elevi ai lui Dinu Lipatti,
cum ar fi de exemplu Bela Siki care traieste în Statele Unite.
În filme este important sa stii sa alegi. De ce am ales sa îl
filmez pe Jacques Chapuis? Pentru ca el nu era doar un elev,
ci si un prieten. Lipatti îl citeaza în interviuri ca pe o persoana
care ajuta la promovarea muzicii, este responsabil cu organizarea
concursului Jeunesses Musicales. În plus, între Lipatti si Chapuis
exista o legatura foarte puternica despre care se vorbeste si
în film; erau foarte apropiati si pot spune ca marturia lui
Chapuis este stâlpul pe care se sprijina filmul. Apoi insist
si asupra biografului român, pentru ca deseori când îl filmam
pe Grigore Bargauanu aveam impresia ca îl filmez pe Lipatti
însusi, într-atât se aseamana din punctul de vedere al politetii,
al subtilitatii, în modul de a vorbi. Stiu ca Bargauanu ar rosi
pentru ca el este foarte modest, dar cred ca exista o osmoza
între subiect si obiect.
A fost greu sa îi gasiti pe toti acesti martori pe care i-ati
intervievat?
Orice film documentar este ca un fel de ancheta si seamana si
cu munca unui istoric. V-am spus ca din întâmplare l-am gasit
pe fotograful din Besançon, Michel Meusy, care a facut cele
opt fotografii la ultimul recital al pianistulul. Am gasit negativele
unor poze de la alte recitaluri din orasul francez, apoi poze
facute la repetitii, apoi un interviu care a fost difuzat la
radio. Închipuiti-va ca am fost odata intervievat de France
Musique despre acest proiect. Fiica medicului care l-a îngrijit
pe Lipatti a ascultat emisiunea, m-a contactat si m-a ajutat
si ea foarte mult. Cred ca în elaborarea acestui documentar
l-am avut ca înger pazitor chiar pe Lipatti, am avut mult noroc
si am avut parte de întâlniri frumoase.
Cât timp v-a luat sa realizati acest documentar?
Aici apare un paradox. Eu sunt un cineast care lucreaza foarte
repede, deoarece consider ca pentru ca publicul sa simta cu
adevarat necesitatea filmului nu trebuie precupetita deloc energia.
Trebuie mers mereu la esenta. Deci turnajul la Besançon a durat
doar patru-cinci zile. Am avut parte de multe materiale. Spun
ca a durat mult pentru ca a trebuit sa gasim mijloacele de finantare.
Si din nefericire, desi muzica clasica este o arta esentiala,
nu este îndeajuns ajutata. Televiziunile nu se implica, institutiile
culturale o considera drept ceva secundar. Acest film este facut
"în saracie", dar asta este o garantie pentru necesitatea
realizarii lui, deci nu am niciun regret din punctul acesta
de vedere. Proiectul care s-a finalizat anul acesta se datoreaza
mai ales acestei înclinatii catre comemorari proprie epocii
noastre, pentru ca în septembrie se vor împlini exact 60 de
ani de la ultimul recital sustinut de Dinu Lipatti si de la
moartea sa care a survenit doua luni mai târziu.
Se stie ca boala de care suferea Dinu Lipatti aproape l-a
împiedicat sa se prezinte la acest ultim recital. Unde credeti
ca a gasit forta sa vina pe scena?
Jacques Chapuis chiar vorbeste despre acest lucru în film. Lipatti
poseda o asemenea forta de stapânire încât era capabil sa transcenda
boala. Este de ordinul miracolelor, dar nu e gresit sa spunem
ca Lipatti este un caz unic în istoria muzicii. Nu doar pentru
ca a stiut sa învinga boala timp de mai multi ani pentru a da
randament maxim, dar si datorita gândirii sale clasice asupra
interpretarii. Nu am avut ocazia sa mentionez asta pâna acum,
dar am gasit fragmente inedite de corespondenta care vor aparea
în film, extrase din scrisorile pe care de altfel le scria în
franceza. Iata de exemplu ce crede despre Chopin (se stie ca
lucrarile lui Chopin erau sufletul recitalurilor lui, în fiecare
program se regaseau valsuri scrise de compozitorul polonez):
Lipatti nu îl considera pe Chopin un compozitor romantic - o
conceptie originala chiar si astazi! Lipatti îl punea pe Chopin
pe acelasi plan cu Mozart sau Ravel, adica un compozitor clasic
în sensul pozitiv al cuvântului, cineva care se apropie de perfectiune.
Sunt idei pe care încerc sa le transmit în film.
Coralul de Bach pe care l-a cântat la Besançon este considerat
"cântecul lui de lebada". Care este opinia dumneavoastra
despre acest moment?
Este un lucru pe care nu îl putem afla decât de la cei care
au fost acolo în acel moment. Nu cred ca momentul fost înregistrat,
de obicei posturile de radio nu înregistrau bisurile. Jacques
Kreisler, înrudit cu violonistul Fritz Kreisler, s-a aflat în
public si facea de altfel parte dintre organizatori. Mi-a spus
ca el nu reuseste sa vorbeasca despre acest bis, într-atât de
profunda a fost emotia care i-a trezit-o. Varianta lunga a filmului
începe si se încheie cu aceasta piesa, în versiuni diferite
însa. Prima este o înregistrare facuta de Lipatti la Londra
în 1947, o înregistrare de care nu era complet multumit, astfel
ca a mai înregistrat-o odata la Radioul din Geneva cu putin
timp înainte de ultimul sau recital, mai precis în iulie 1950,
într-una dintre acele sesiuni pentru casa de discuri Columbia
a lui Walter Legge. De acesta versiune era multumit. Astfel
ca filmul se încheie în acordurile acestei versiuni a Coralului
"Jesu bleibet meine Freude" de Bach.
Ce reprezinta figura lui Dinu Lipatti în contemporaneitate?
Constat ca multi pianisti contemporani îl considera pe Lipatti
nu un pianist al trecutului, ci unul al prezentului, care îi
ghideaza în maniera lor de a întelege muzica. Ma gândesc în
mod special la un pianist minunat care mi-l evoca putin pe Lipatti
prin felul sau de a concepe viata, dar si muzica. Este un argentinian
stabilit în Elvetia, Nelson Goerner. Am vorbit îndelung cu el
despre acest subiect, iar pentru el Lipatti era un mentor. Un
tânar pianist berlinez care a obtinut premiul Clara Haskil la
Vevey în 2001 cred, Martin Helmchen, când m-a auzit vorbind
despre acest proiect, s-a oferit sa ma ajute, sa participe.
Poate ca într-o zi o sa realizez un alt film, în care ma voi
concentra asupra influentei lui Lipatti asupra pianistilor de
azi. Eu nu cred în istoria hegeliana, istoria cu un început
si un sfârsit. Istoria este ca un fluviu sinuos. Trecutul nu
este interesant decât daca este o forma a prezentului. Pentru
mine acest film nu este unul al trecutului, încerc sa vorbesc
despre Lipatti la prezent, asa cum o fac acesti pianisti care
îl iubesc si pentru care Lipatti este viu.
Când va avea loc exact premiera documentarului la Besançon?
Premiera versiunii scurte va avea loc duminica, 19 septembrie,
în cadrul festivalului de acolo, într-o sala de cinema din centru.
Ati fi tentat sa prezentati filmul si în România?
Ar fi o mare bucurie. Am aflat ca exista o serie întreaga de
evenimente dedicate lui Lipatti. Cine stie, poate ca voi avea
ocazia sa prezint filmul cu un asemenea prilej! În septembrie
va fi un colocviu despre Dinu Lipatti. Exista o fundatie Dinu
Lipatti, legata de casa lui de la Fundateanca. Este o asociatie
româno-olandeza care va organiza în luna aprilie a anului viitor
o serie de cursuri de maiestrie în memoria lui Dinu Lipatti.
Poate ca voi veni cu ocazia unui asemenea eveniment, ar fi pentru
mine o mare placere, cu atât mai mult cu cât în tineretea mea
am petrecut doi ani la Bucuresti si am multe amintiri frumoase
legate de tara voastra. Mai mult, am cerut ca filmul sa fie
subtitrat în româna. Este un proiect în derulare, unul dintre
membrii asociatiei "Dinu Lipatti" de la Fundateanca,
un muzician român, si-a propus sa traduca filmul. Traducerea
va fi supravegheata de Grigore Bargauanu. Sper sa se întâmple
cât mai curând. Nu exista filme despre Dinu Lipatti, am vazut
în urma cu câtiva ani un mic documentar, dar nu era numai despre
Lipatti, ci si despre Clara Haskil si oricum nu coincidea cu
viziunea mea asupra temei. Mie îmi plac tonurile filmelor lui
Tarkovsky, sau sobrietatea filmelor lui Bresson. Am încercat
sa fac un film care sa îi placa si lui Lipatti, daca ar fi avut
posibilitatea sa îl vada: un film în acelasi timp respectuos,
sobru, dar strabatut de o emtie interioara. Unele dintre cele
mai frumoase rânduri despre Dinu Lipatti au fost scrise de Robert
Bresson. El spune ca modelul sau în arta este Dinu Lipatti pentru
ca acesta face ca emotia sa ia nastere prin echilibrul perfect
între note. Exact asta a încercat si Bresson sa faca în filmele
lui, exact asta am încercat sa fac si eu. Chiar daca exista
momente emotionante în film - evocari dureroase prin fotografii
foarte dure dar care sunt totusi sobre - încerc totusi ca emotia
sa fie una dulce, exact ca lumina din felul lui Lipatti de a
cânta.
|