Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Muzica lui Bach pe coordonatele secolului XXI - CD Review, 24 noiembrie 2018

Ne-am mai întâlnit cu numele lui Peter Gregson într-o ediție precedentă când am prezentat albumul "New colours of Bach" și am ascultat câteva dintre prelucrările sale pe tema Suitelor pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach incluse în respectiva "enciclopedie" de teme bachiene, diferit adaptate. Impresionată de acest material, am plăcerea să vă prezint mai pe larg albumul violoncelistului și compozitorului scoțian, Peter Gregson, care și-a propus și a și reușit în mod strălucit să ofere lumii muzicale o nouă versiune asupra celebrelor Suite pentru violoncel solo de Bach, orchestrate, re-compuse pentru un ansamblu de violoncele și efecte electronice.

"Recomposed by Peter Gregson: Bach - Cello Suites" a fost lansat în 19 octombrie sub sigla Deutsche Grammophone - Peter Gregson, cea mai recentă achiziție a renumitei case de discuri, care a mai lansat în decursul timpului albume cu acest profil. Amintesc "Recomposed by Max Richter - Vivaldi: The Four Seasons" . În versiunea lui Peter Gregson ascultăm Suitele pentru violoncel solo de Bach pentru un ansamblu de 5 violoncele, sintetizator, la care se adaugă desigur instrumentul solist. Aflăm și faptul că la înregistrarea acestui dublu album, cei cinci violonceliști au fost plasați la distanță unul de celălalt, creându-se mai multe planuri sonore (și prin utilizarea sintetizatorului). Ei sunt Richard Harwood, Reinoud Ford, Tim Lowe, Ben Chappell și Katherin Jenkinson.

Haina sonoră pe care a croit-o Peter Gregson în acest caz este de o modernitate evidentă pe linia minimalismului, a unor structuri repetitive, cu unele accente ambientale, fără a agresa cu nimic discursul bachian în sens armonic. Se păstrează profunzimea, aura meditativă, mai mult decât atât asistăm la o îmbogățire a sonorităților de natură orchestrală care variază și împlinesc la nivel melodic și armonic ceea ce a compus cu 300 de ani în urmă Bach. Sper că nu va fi considerată o împietate această afirmație de către adepții stilului autentic (istoric) de interpretare a muzicii baroce, și consimt celor care formulează ipoteze de genul - dacă Bach ar fi trăit și ar fi ascultat aceste adaptări, și-ar fi dat acordul, nu ar fi avut nimic împotriva lor. Cu alte cuvinte putem admira un tânăr talentat din secolul XXI cântând muzica lui Bach în stilul propriu.

Marina Nedelcu