ACUM:
15.24
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor anterioare: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Yo-Yo Ma - 'Six Evolutions: Bach - Cello Suites' , CD review 29 septembrie

Bookmark and Share
Este titlul celui mai recent album realizat de violoncelistul Yo-Yo Ma - o apariție consemnată pentru data de 17 august 2018 sub sigla Sony. Este cea de-a treia versiune pe care o propune violoncelistul de origine chineză, adânc marcat de frumusețea și profunzimea acestei muzici. Prima sa întâlnire cu Suitele pentru violoncel solo de Bach a avut loc la vârsta de 4 ani sub tutela tatălui său, urmând ca muzica să-l însoțească de-a lungul întregii vieți. Prima versiune înregistrată în 1983 i-a adus în premiu Grammy, a doua intitulată "Inspired by Bach" a fost realizată sub forma unor filme în care Yo-Yo Ma colaborează cu artiști din diverse discipline. Iar această ultimă versiune apare acum primind o semnificație distinctă. Ce declară artistul ? "Suitele pentru violoncel solo de Bach au fost companioni muzicali constanți pentru mine. Pentru aproape șase decenii mi-au oferit suport, consolare și bucurie în momente de stress, sărbătoare sau pierdere. Ce putere are această muzică astfel încât și astăzi, după trei sute de ani, continuă să ne ajute să navigăm în aceste vremuri tulburi !"

Cum apare această nouă versiune prin comparație cu cea lansată în 1983, spre exemplu? Un Yo-Yo Ma în deceniul șase al vieții prin comparație cu el însuși la vârsta de 28 de ani - excelența în fața excelenței, dacă ne gândim că acest prim album cu Suitele pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach i-a adus râvnitul premiu. În primul rând remarcăm o atitudine. "Acum când am 60 de ani realizez că noțiunea mea asupra timpului s-a schimbat, deopotrivă în muzică și în viața mea, deopotrivă extinzându-se și comprimându-se. Muzica, aidoma culturii ne ajută să înțelegem mediul în care suntem, pe noi înșine și pe toți ceilalți. Cultura ne ajută să ne imaginăm un viitor mai bun. Cultura ne ajută să transformăm cuvântul "ei" în "noi", și acest lucru nu a fost niciodată mai important".

Dincolo de acest mesaj descoperim muzica și pe cel care o aduce la viață. Yo-Yo Ma acum și-l imaginează pe Bach cu mai multe libertăți, aduce mici volute în atacul sunetului, cu un accent special pus asupra sensibilității frazei, a unui contur fin nuanțat și a unei adâncimi în esența mesajului muzical. Maturitatea, experiența, dragostea deplină față de această muzică, față de lirismul ei cuceresc și de această dată.

Six Evolutions - un moment suspendat în timp, foarte potrivit unei afirmații pe care o parafrazez - "când muzica vorbește, armele tac". Și admirăm o dată în plus sunetul deplin, rotunjit, legato, cu un vibrato reținut în această nouă versiune Yo-Yo Ma care nu se înscrie în rândul interpretărilor de factură istorică, autentice. Mă gândesc la versiunea lui Anner Bylsma, spre exemplu, cu observația că se disting în lumea muzicală, predomină, cel puțin în acest caz, înregistrările semnate Mstislav Rostropovici, Misha Maisky și desigur, de protagonistul acestui material.

Înțelegem din cele trei versiuni importanța acestui repertoriu pentru Yo-Yo Ma care nu doar lansează discuri, el angajându-se și într-un turneu mondial pe o durată de doi ani în care propune toate cele șase Suite de Bach într-un concert. Impresionează desigur componenta interpretativă, expresivă, adânc personalizată. Dar impresionează de această dată și imaginea artistului în concert (o puteți viziona pe youtube) profund transfigurat, devenind una cu violoncelul, fără a-l privi, într-o simbioză ireală, aidoma unui mag care are acces la toate tainele lumii.

Marina Nedelcu