ACUM:
21.30
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.40 Interpretul zilei (R) Mari nume de ieri și de azi
Apoi: 0.00 Interpretul zilei (R)

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor anterioare: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Hilary Hahn - albumul 'Retrospective'

Bookmark and Share

La Radio România Muzical vă propun un nou album inclus în cadrul proiectului Discurile anului 2018, lansat de una dintre cele mai valoroase violoniste ale lumii, cu trei premii Grammy în palmares și nu mai puțin de 17 albume înregistrate până în prezent. Este vorba despre Hilary Hahn, care a imprimat primul său disc la vârsta de doar 17 ani (abordând atunci dificilele partite și sonate pentru vioară solo de Bach), un disc căruia i-au urmat albume la fel de apreciate pentru casele Sony și Deutsche Grammophon. Ultima casă de discuri care o reprezintă pe violonista americană a lansat în data de 19 ianuarie a acestui an un album retrospectiv care include lucrări selectate de pe cele 12 discuri imprimate până în prezent pentru casa germană de Hilary Hahn, dar și înregistrări noi realizate în cadrul unui concert la Meistersaal din Berlin. Un aspect interesant al acestor imprimări este faptul că ele sunt făcute folosind o tehnică rară numită direct-to-disc, extrem de solicitantă din punct de vedere tehnic și artistic pentru interpret, întrucât nu presupune niciun fel de editare ulterioară sau mixare a sunetului. Astfel, ascultătorul are parte de o experiență autentică, care se dorește a fi cât mai apropiată cu putință de cea trăită în sala de concert. În acest mod a fost înregistrată prima lucrare de pe album, Sonata KV 379 în Sol major de Wolfgang Amadeus Mozart interpretată de Hilary Hahn în 8 mai 2016, împreună cu pianistul nord-american Cory Smythe. În ultimii ani acesta a fost partenerul de scenă al violonistei în cadrul proiectelor legate de muzica de cameră.

Un alt detaliu inedit este faptul că realizarea coperții albumului le aparține fanilor violonistei Hilary Hahn. Aceasta a organizat pe rețelele de socializare un concurs de grafică pentru lansarea discului, coperta și multe dintre imaginile din interiorul albumului fiind rezultatul acelui concurs, despre care violonista spune: «De multe decenii am primit cu entuziasm arta fanilor mei, lucrări originale de artă vizuală care mi-au fost prezentate de cei care vin constant la concertele mele. Apreciez cu adevărat creativitatea și timpul depus de ei pentru aceste piese. Pentru că arta lor a însemnat mult pentru mine de-a lungul anilor, am vrut să o pun în valoare în cel mai recent album al meu.», spune violonista Hilary Hahn.

Artista americană în vârstă de 38 de ani este o interpretă pasionată de creația contemporană, ea incluzând în repertoriul său, pe lângă lucrări baroce, clasice și romantice binecunoscute, lucrări care i-au fost dedicate de compozitori ca Edgar Meyer, Jennifer Higdon sau Anton Garcia Abril, unele dintre aceste piese fiind cuprinse pe albumul de bisuri înregistrat de Hilary Hahn în 2013, distins cu premiul Grammy și reluate pe albumul Retrospective. Pe acest disc se regăsește și lucrarea Blue curve of the Earth compusă de Tina Davidson, o muziciană născută în anul 1952 la Stockholm și stabilită în Pennsylvania, Statele Unite ale Americii. Creația compozitoarei, care cuprinde piese camerale și orchestrale, se distinge printr-un stil elaborat, cu melodii tulburătoare, aproape hipnotice, ritmuri repetitive, structuri concise și armonii sofisticate. La fel de interesantă este și lucrarea Mercy aparținându-i lui Max Richter, celebru compozitor britanic, reprezentant al stilului minimalist; o piesă elegiacă, cu ritmuri monotone, ușor fluctuante spre final și linii melodice curate și simple, având însă o atmosferă tristă și o intensitate afectivă dusă la extrem. Violonista Hilary Hahn redă piesele amintite cu naturalețe și pare că se simte confortabil în acest tip de muzică, stilul său de interpretare fiind reținut, însă încărcat de vibrație emoțională.

Pe același album retrospectiv este inclusă una dintre cele mai populare creații din repertoriul britanic, lucrarea The lark ascending de Ralph Vaughan Williams inspirată de poemul cu același titlu al poetului englez George Meredith. Piesa i-a fost dedicată violonistei Marie Hall care a prezentat-o în primă audiție în anul 1920. Violonista Hilary Hahn a inclus această lucrare pe discul său înregistrat în anul 2004 împreună cu Orchestra Simfonică din Londra dirijată de Sir Colin Davis. Având, așadar, suportul unuia dintre cele mai redutabile ansambluri ale lumii, solista reușește să ofere unitate și cursivitate lucrării construind discursul sonor cu fraze lungi. Ea posedă un fin control al sunetului, căruia îi oferă o strălucire aparte și grație, stilul vibrato fiind echilibrat și adaptat conținutului expresiv al muzicii. Hilary Hahn este, fără îndoială, o muziciană elegantă, a cărei înregistrări impecabile sunt caracterizate prin echilibru, sobrietate și acuratețe tehnică.

Născută în anul 1979 la Lexington, Virginia, artista a început studiul viorii înainte de a împlini vârsta de patru ani, iar la 10 ani a fost deja admisă la Institutul Curtis de Muzică din Philadelphia, acolo unde a aprofundat tainele viorii cu Jascha Brodski. A urmat un mai târziu debutul concertistic împreună cu Orchestra Simfonică din Baltimore, un eveniment primit cu entuziasm de critici. De atunci, cariera violonistei s-a dezvoltat permanent, solista evoluând pe scene prestigioase ale lumii împreună cu cele mai valoroase ansambluri, printre acestea - Orchestrele Simfonice din Clevelend, Philadelphia, Pittsburg, Londra, Concertgebouw din Amsterdam, Filarmonica din New York și Orchestra Radiodifuziunii Bavareze. De asemenea, Hilary Hahn s-a implicat și în proiecte dedicate muzicii de cameră, ea colaborând de-a lungul timpului cu pianiștii Cory Smythe, Valentina Lisitsa, Volker Bertelmann sau Natalie Zhu.

Selecțiuni de pe albumul Retrospective al violonistei Hilary Hahn vor fi difuzate la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio, în 26, 27 și 28 februarie 2018, de la ora 11,30.

Larisa Clempuș