Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Joey Alexander: 'Joey.Monk.Live' - Jazzy Hour, 21 decembrie 2017

Există nenumărate exemple de "copii-minune", de la Mozart încoace, care au șocat realmente lumea muzicală prin sclipire precoce și un nivel uimitor de exprimare muzicală, de profunzime a abordării fenomenului, explicabile doar printr-un talent imens și un mediu perfect în care să se dezvolte. Însă poveștile cu marea problemă a acestor copii care ajung la maturitate și nu mai au ce spune, cel puțin la aceeași intensitate a geniului juvenil, sunt le fel de multe, confirmând o regulă cu câteva excepții clare.

Joey Alexander apărea pe scenă la 11 ani alături de mari și mature nume ale jazz-ului mondial, improvizând dezinvolt cu mintea unui muzician bine calibrat. Încă nu a ajuns la vârsta la care să ne punem problema mai sus expusă, dimpotrivă, modul în care evoluează ne trimite la ideea că vom mai auzi de el și de ascensiunea lui multă vreme de-acum încolo. În același timp, Thelonious Monk este unul dintre cei mai influenți creatori ai jazz-ului modern, fiind abordat în zilele noastre sub multiple forme, ajunse la un nivel copleșitor de tehnică și diversitate.

Adolescentul Joey Alexander, inspirat de această atmosferă, sfidează regulile de marketing și lansează fără prea mult promo un album în concert, "Joey.Monk.Live", ca o surpriză plăcută într-o lume cu mecanisme destul de previzibile. Temele clasice ale lui Monk sunt disecate și reasamblate de un trio condus cu o maturitate neverosimilă și cu o muzicalitate senin expusă, frapantă doar la vederea pianistului, mult sub vîrsta medie a maestrului tipic. O imensă moștenire este pe deplin onorată de dezinvoltura și de geniul unui puști căruia nu-i pasă de cum se raportează alții la vârsta artei depline, la momentul potrivit pentru ca un artist să ajungă la maturitate. Dacă cineva se mai îndoiește de seriozitatea acestui copil, să asculte "Joey.Monk.Live!".

Datorită acestor muzicieni putem spune că o piesă standard nu-și epuizează niciodată sursa de inspirație.

Berti Barbera