Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Violonistul Michael Barenboim - primul album cu lucrări solo (Boulez, Bartok, Bach) la 'CD Review' în 13 decembrie

În cadrul proiectului "Discurile anului 2017" realizat de Radio România Muzical, vă propun primul album solo al violonistului Michael Barenboim, fiul celebrului dirijor și pianist Daniel Barenboim. Născut în anul 1985 la Paris, violonistul a studiat la Colegiul de muzică din Berlin, cu Axel Wilczok, orientându-se apoi către domeniul filosofiei, pe care l-a aprofundat la Universitatea Sorbona din Paris.

Muzicianul are o activitate concertistică notabilă, fiind concert-maestrul Orchestrei West-Eastern Divan, de asemenea este preocupat de muzica de cameră, având colaborări cu artiști ca Alisa Weilerstein, Nikolaj Znaider sau Radu Lupu. În ceea ce privește proiectele discografice, Michael Barenboim a lansat în anul 2015 un album, pentru care a lucrat cu tatăl său și cu Orchestra Filarmonicii din Viena, interpretând Concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg în primă audiție. Iar discul lansat la începutul anului 2017, este primul album cu piese solo înregistrate de violonistul Michael Barenboim. Un disc ce i-a adus artistului aprecieri elogioase din partea marilor publicații de specialitate europene, "The Strad" considerând interpretarea artistului" ireproșabilă, convingătoare și captivantă".

Conceput ca un recital solo, albumul include cele două piese Anthemes de Pierres Boulez, Sonata pentru vioară solo de Bela Bartok și Sonata nr. 3 BWV 1005 în Do major de Johann Sebastian Bach. Un repertoriu variat, cu lucrări din zone stilistice diferite, care ni-l înfățișează pe Michael Barenboim ca un muzician versatil și talentat, cu deosebite abilități tehnice. Despre alegerea pieselor pentru acest album, violonistul notează în broșura care însoțește discul: "Mi-am dorit să aleg lucrări care să poarte un dialog și să se se pună în valoare reciproc. Interpretările mele vin din dorința de a crea un cadru programatic, în care alăturarea diferitor lucrări duc la o înțelegere mai profundă și amplă a fiecăreia."

De pe albumul violonistului Michael Barenboim am ales Sonata a treia BWV 1005 în Do major de Johann Sebastian Bach, lucrare ce se deschide cu un Adagio liniștit, ale cărui linii melodice ample și rimturi lente, repetitive sunt susținute într-o tensiune crescândă până la începerea părții secunde, Fuga, o mișcare cu structuri contrapunctice complexe pe care Michael Barenboim le interpretează cu siguranța unui muzician care se simte confortabil în stilul polifonic bachian. Apoi, în partea a treia, Largo, violonistul își dezvăluie calitățile lirice și expresive, punând în prim-plan contururile melodice luminoase, pentru ca, în final, să concluzioneze cu un Allegro assai plin de energie, în care controlează echilbrat planurile dinamice.

Vă aștept, așadar, miercuri, 13 decembrie 2017, de la ora 11,30, să îl ascultați pe violonistul Michael Barenboim, în cadrul rubricii "CD Review".

Larisa Clempuș