Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul Stradivarius - Anotimpurile cu Alexandru Tomescu la CD Review în 29 și 30 noiembrie!

"Anotimpurile" lui Vivaldi și cele ale lui Piazzolla pe același disc - iată o alăturare între baroc și sonoritățile tangoului care se constituie din start într-o rețetă de succes deja verificată de o serie de versiuni discografice anterioare, dintre care se detașează cea a lui Gidon Kremer și a ansamblului său Kremerata Baltica. Iar dintre cele două serii, "Anotimpurile", publicat în 1725 la Amsterdam, împreună cu alte 8 concerte, reprezintă hiturile absolute ale creației autorului italian, abordate deja interpretativ la un nivel care poate provoca uneori chiar o firească senzație de saturație. Pe un teren atât de des călcat poate fi riscant să te aventurezi, dar Alexandru Tomescu nu are de ce să aibă astfel de scrupule. Ajuns la o maturitate artistică deplină, violonistul român s-a simțit entuziasmat de proiectuș demarat alături de bandoneonistul argentinian Omar Massa și de Orchestra Symphactory dirijată de Tiberiu Soare, rezultând în vara acestui an un album generator de satisfacții din punctul de vedere al calității sonore, grație contribuției inginerului de sunet Jakob Haendel. Lucrările prezente pe albumul, intitulat "Stradivarius - Anotimpurile" și inclus în proiectul Discurile anului 2017 au fost înregistrate în Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României iar discul este o producție a Fundației Remember Enescu și o prelungire, totodată a celei de-a X-a ediții a turneului Stradivarius care a constat în 15 concerte susținute alături de pianista Sânziana Mircea și bandoneonistul Omar Massa și un program extrem de atractiv, cuprinzând Anotimpurile lui Astor Piazzolla dar și alte partituri din creația unor autori spanioli celebri, ca Granados, Albeniz, De Falla și Sarasate. Cu atâtea versiuni din sfera curentului interpretării informate istoric asupra Anotimpurilor vivaldiene, o abordare pe instrumente moderne, dintr-o perspectivă modernă, deși perfect aliniată stilistic, este cumva revigorantă. Orchestra Symphactory, un ansamblu tânăr, fondat în 2012, abordează cu energie și incisivitate cele patru concerte vivaldiene, sub conducerea temperamentalului Tiberiu Soare, a cărui viziune impetuoasă o simți cu claritate. Comunicarea cu Alexandru Tomescu este mereu fluentă, îți dai seama că muzicienii se cunosc bine și că au mai colaborat cu succes până acum. Vioara Stradivarius Elder-Voicu din 1702, care a luat naștere, așadar înaintea creării acestor opusuri, dobândește în mâinile lui Alexandru Tomescu o sonoritate caldă, suplă, luminoasă în registrele înalte și catifelată, mătăsoasă în cele medii și joase. O versiune în care veți regăsi și calm, și melancolie și forță și dinamism, o echilibrată pendulare între variațiile dinamice și agogice. Veți regăsi, de asemenea, și ciripitul păsărilor, și freamătul vântului, forța furtunilor, tristețea frunzelor căzătoare dar și razele de soare.

"Cuatro Estaciones Portenas" - "Cele patru anotimpuri la Buenos Aires", au fost compuse de Astor Piazzolla între 1965 și 1970 dar nu au fost gândite niciodată ca un ciclu unitar. Cea mai timpurie pagină dintre ele, "Verano Porteno" - "Vara la Buenos Aires", a apărut în 1965 ca muzică de scenă pentru o piesă de teatru, partitura inițială fiind destinată unui cvintet instrumental alcătuit din bandoneon, vioară, chitară electrică, pian și contrabas. Celelalte trei opusuri au fost compuse pentru același ansamblu instrumental abia în 1970 și au fost interpretate foarte rar, de însuși Piazzolla, integral Adjectivul "porteno-portena" din titlu este demonimul locuitorilor orașului-port Buenos Aires, pentru că autorul argentinian a imaginat în stilul Nuevo Tango o reinterpretare din perspectivă sud-americană atât a celor patru anotimpuri vivaldiene, cât și a tangoului propriu-zis. Forma concertantă în care le ascultăm des în prezent îi aparține lui Leonid Desyatnikov, care în 1999 a realizat un aranjament pentru vioară solo și orchestră al acestor patru opusuri, încorporând și aluzii foarte clare la Anotimpurile lui Vivaldi. Aceasta din urmă este, de altfel, versiunea prezentă pe albumul intitulat Stradivarius - Anotimpurile. Și deși Alexandru Tomescu a ales versiunea lui Leonid Desyatnikov, după cum el însuși îi mărturisea într-un interviu recent acordat lui Ștefan Costache: "Am cântat Anotimpurile lui Piazzolla în numeroase variante până acum; la început, într-un aranjament pentru trio - vioară, violoncel și pian, apoi le-am cântat ca solist alături de Orchestra de Cameră Radio, în stagiunea Radio, de mai multe ori; cu orchestre de cameră într-un aranjament semnat Desyatnikov, însă de fiecare dată mi se părea că parcă lipsește ceva din această muzică a lui Astor Piazzolla și, evident, răspunsul era sonoritatea tipică a bandoneonului. Iar în clipa în care am făcut înregistrările pentru discul Anotimpurile, mi-am dat seama că trebuie să-l avem alături de noi și pe Omar Massa - bandoneonist. Muzica pe care o cântă, timbrul pe care îl aduce te duce imediat, te teleportează instantaneu în America de Sud." Și ascultând rezultatul nu poți să nu îi dai dreptate. Sonoritatea caldă, tandră dar și incisivă a viorii Stradivarius Elder-Voicu se împletește armonios cu cea melancolică, uneori dureroasă, abrazivă, alteori emoționant de mângâietoare a bandoneonului lui Omar Massa. Nota de autenticitate este, într-adevăr, de regăsit pe acestă înregistrare care pendulează odată cu muzica însăși printre atacurile clare, tăioase, printre sonoritățile mușcătoare, impetuoase, turbulente, pasionale și cele suave, tânguitoare, nostalgice sau dureroase. O demonstrație de virtuozitate instrumentală ce balansează acrobațiile cu emoția și expresivitatea. Bineînțeles că din acest ansamblu de elemente nu lipsește nici contribuția Orchestrei Symphactory și viziunea mereu atentă la detalii a lui Tiberiu Soare.

Ioana Marghita