Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

VIDEO. Funambules – album în premieră difuzat pe 11 ianuarie la CD Review

Thomas Enhco și Vassilena Serafimova

De mai bine de 7 ani pianistul Thomas Enhco și percuționista Vassilena Serafimova formează un duo a cărui activitate s-a concretizat discografic pe 8 aprilie 2016, în albumul lor de debut lansat la casa Deutsche Grammophon, intitulat Funambules. Un album "pe muchie de cuțit" la confluența de genuri, de la clasic la jazz cu improvizații influențate de muzica contemporană.

Thomas Enhco este pianist, fiul cel mic al cunoscutului dirijor francez Jean-Claude Casadesus, dar care și-a orientat cariera către jazz. La doar 13 ani a fost remarcat de bateristul american Peter Erskin, cel care i-a propus să îl acompanieze la înregistrările albumului său de debut. În 2013 Thomas Enhco a primit Premiul Revelația Anului Victoire du jazz, la ceremonia care recompenzează anual în Franța relizările jazz-ului internațional.

Despre percuționista din Bulgaria Vassilena Serafimova vă pot spune că este formată la școala muzicală rusă. Este considerată una dintre cele mai valoroase interprete la marimbafon ale momentului. Remarcabil este controlul pe care îl are asupra instrumentului care dezvăluie astfel posibilități expresive, aș spune, nebănuite.

Funambules

Pe acest album, de debut al celor doi instrumentiști, este interesantă interacțiunea pe care o crează cele două instrumente, pianul și marimbafonul. Vassilena Serafimova și Thomas Enhco încearcă și reușesc să interpreteze în mod firesc Bach, Mozart, Saint Saens sau Faure, fără să piardă din esența partiturilor alese. În contrast evident pe acest album este abordarea compozițiilor proprii. Aș spune, o nebunie improvizatorică dezlănțuită după ce, cei doi au fost parcă nevoiți să îmbrace ținuta formală pe care și-au impus-o pentru a interpreta paginile clasice.

De fapt există dorința acetui duo de a demonstra că pot cânta aproape orice, că această combinație timbrală, inedită cum spuneam, poate să păstreze intactă esența unor pagini clasice celebre, și mai mult decât atât, pot adăuga un plus interpretării acestei muzici. Remarc modul în care, de pildă, Vassilena Serafimova transformă timbrul marimbafonului apropiindu-l de orgă, fagot sau violoncel, mai ales în Pavana op 50 de Gabriel Faure, sau strălucirea de cristal pe care cei 2 o caută și o găsesc în interpretarea Sonata pentru doua piane KV448 in Re Major de Mozart.


Vă invit să ascultați pe 11 ianuarie două pagini clasice în această combinație instrumentală inedită Fuga din Sonata nr. 1 BWV 1001 în Sol Major BWV pentru vioară solo și opusul mozartian amintit.

Gabriel Marica