Acum: 1.00
Notturno • Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00
Allegro... de weekend • Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

 

Apoi: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

 


Festivalul George Enescu 2009 Violonistul Daniel Hope

Seria Concerte camerale "In memoriam Lord Yehudi Menuhin"
13 septembrie, ora 17.00, Ateneul Român


Este a treia data când vin la Bucuresti, pentru ca este o placere sa revii în locuri pe care le iubesti, iar acest festival este unul dintre cele mai impresionante din lume. Sa ai incluse în agenda un numar atât de mare de concerte, dar mai ales sa fie sustinute de muzicieni atât de valorosi si asta sa se întâmple de doua sau trei ori pe zi... Nu stiu multe festivaluri în lume sa aiba asemenea calitate si astfel de programe. Asa ca faptul ca particip si cânt pentru prima data cu orchestra într-un concert dedicat lui Yehudi Menuhin - am cântat în concert cu Trio Beaux Art, - este pentru mine o mare placere si onoare.


Si nu doar atât, veti interpreta celebrul concert al lui Mendelssohn într-o versiune unica. Despre ce anume este vorba?

Este versiunea originala a concertului lui Mendelssohn. El a dedicat lucrului la aceasta capodopera 7 ani, iar dupa 6 ani a ajuns la o varianta care l-a multumit. A trimis aceasta versiune editorului sau si lui Ferdinand David, violonistul care urma sa o interpreteze si lui Niels Gade, compozitorul care avea sa o dirijeze. El le-a cerut sa-si spuna parerea, iar acestia i-au sugerat o serie de modificari partiturii pentru vioara. David nu a fost initial prea multumit de aceasta. Si pentru ca Mendelssohn tinea la prietenii sai foarte mult si pentru ca de obicei era nesigur ca ar fi ajuns la varianta optima a unei piese a facut modificarile cerute. Asa s-a nascut versiunea pe care toata lumea o cunoaste azi. Însa în aceasta seara am sa interpretez versiunea originala, cea care apartine în întregime lui Mendelssohn. Care a iesit în întregime din sufletul si pana lui; acest fapt ma aduce pe mine putin mai aproape de Mendelssohn.


Este o piesa care necesita în acelasi timp o tehnica impecabila, dar mai ales multa pasiune. Este o combinatie pe care putini reusesc sa o realizeze ceea ce face din acest celebru opus o piesa dificila. Cum o abordati dv. de fiecare data când o interpretati într-un concert?

O abordez cu aceeasi dragoste pe care o simt pentru muzica. Pentru ca atunci când muzica începe te acapareaza în totalitate, pentru ca este atât de romantica si pasionala...Are în ea tot ceea ce poate dori un violonist sa contina o piesa. Melodie frumoasa, virtuozitate genial imaginata, momente de reala pasiune arzatoare si în acelasi timp tristete. Gaseste aici toata gama emotionala, de aceea te inspira de fiecare data. Este ca si cum ai fi o baterie reîncarcabila atunci când asculti muzica lui.


Daca ne uitam la întregul program al serii, care ar fi motivele pentru care se potriveste Mendelssohn cu celelalte lucrari propuse pentru acest concert?

Din punctul meu de vedere Mendelssohn se potriveste oricarui program, pentru ca are acel unic sound. În tot cazul Mendelssohn si Beethoven se potrivesc perfect. Mendelssohn s-a aflat printre admiratorii lui Beethoven. Concertul în sine aminteste de Beethoven, spre exemplu timpanii din debut. Se aseamana cu Concertul pentru vioara de Beethoven ca inspiratie directa. În ceea ce-i priveste pe Prokofiev si Gorecki sunt doi compozitori care au un stil sonor puternic în muzica secolului XX. Cred ca totul se potriveste de minune.


Si unde veti pleca dupa Festivalul George Enescu?

Tocmai am terminat o noua carte care va iesi de sub tipare saptamâna viitoare în Germania cu un nou album editat de Deutsche Grammophon, cu muzica baroca. Saptamâna viitoare ma voi afla la Tokyo. Voi sta acolo 10 zile si voi interpreta Mendelssohn, muzica baroca, jazz, în tot cazul ceva foarte amestecat.


Interviu realizat de Veronica Orha Canelea