Clavecinista Cipriana Smarandescu - lansare de CD la Roma

La Accademia di Romania din Roma a avut loc în sâmbata, 21 martie 2009, un eveniment discografic. Este vorba despre lansarea primului CD din activitatea clavecinistei Cipriana Smarandescu. Discul cuprinde exclusiv creatii ale lui J. S. Bach, lansarea fiind programata chiar în ziua când s-au împlinit 324 de ani de la nasterea Cantorului.

Este întâmplator sau nu faptul ca CD-ul cu muzica de Bach pe care l-ati înregistrat este lansat în ziua în care se împlinesc 324 de ani de la nasterea marelui compozitor preclasic?
Nu, nu este un fapt întâmplator. Chiar anul trecut am organizat un alt concert în ziua de nastere a lui Bach. Anul acesta am exagerat în sensul bun: am vrut sa elogiem personalitatea acestui mare compozitor prin lansarea unui CD ce include lucrari ce îi apartin.


De unde dragostea pentru muzica lui Bach?
Bach este compozitorul meu preferat, dar nici acest fapt nu este întâmplator. Începând sa studiez de mica pianul cu profesoara Gabriela Enasescu, dânsa m-a îndrumat imediat spre muzica lui Bach. În momentul în care m-am îndreptat spre studiul clavecinului am avut parte, pe lânga profesorii mei din România, de o serie de maestri în strainatate care faceau parte din scoala clavecinistica a lui Ton Koopman - se stie, unul dintre cei mai mari interpreti ai muzicii lui Bach. Studiind cu Patrizia Marisaldi la Vicenza si cu Patrick Ayrton într-o serie de cursuri de perfectionare, am avut ocazia sa ma apropii mult mai mult de muzica lui Bach, sa o înteleg si sa o iubesc într-adevar foarte mult. Tocmai de aceea, în programele mele de concert încerc sa includ cât mai des lucrari ale lui Bach, iar prima înregistrare este dedicata lui.

Ce lucrari contine CD-ul si cu cine ati colaborat pentru realizarea lui?
CD-ul include cele 15 Inventiuni la doua voci, cele 15 Sinfonii si 6 Mici preludii, fiind o productie "Aliumodum". "Aliusmodum" este grupul pe care eu împreuna cu sotul meu l-am fondat aici la Roma - un ansamblu de muzica veche, iar în cazul acestui CD am vrut ca el sa apara tocmai sub eticheta discografica "Aliusmodum". Am colaborat cu Andrea Riderelli ca maestru de sunet si cu cel care a construit clavecinul pe care am înregistrat aceste lucrari - este vorba de Augusto Bonza. El a fost prezent în timpul înregistrarilor si s-a ocupat în permanenta de partea mecanica. A fost practic o echipa foarte restrânsa - trei persoane care în doar trei zile au realizat aceasta înregistrare, dupa care producerea a CD-ului s-a realizat în Germania prin Casa SonoPress.

V-as ruga sa ne mai vorbiti despre Ansamblul "Aliusmodum" pe care îl conduceti. Când a luat fiinta si cum a evoluat?

"Aliusmodum" s-a nascut acum cinci ani, fiind o colaborare între muzicieni români (alaturi de mine a fost prezent contratenorul Radu Marian) si o serie de interpreti italieni foarte valorosi: baritonul Furio Zanasi, violonistul Mauro Lopez Ferreira... Am încercat sa strângem în jurul nostru floarea muzicii vechi italiene. De anul acesta am avut un nou scop, acela de a aborda repertoriul secolului trecut, iar aici, în concertele noastre au figurat si foarte multe lucrari de compozitori români. Deci, iata, prezentam muzica baroca si contemporana într-o foarte frumoasa colaborare între italieni si români.

Cum vedeti importanta CD-ului în peisajul muzical italian si în cel românesc, având în vedere faptul ca muzica pentru clavecin solo nu este des abordata în înregistrarile artistilor?

În primul rând, în cazul muzicii românesti cred ca este vorba despre primul CD realizat cu repertoriu de clavecin solo. Nu cred ca în România pâna acum un alt clavecinist a înregistrat un CD integral dedicat clavecinului. În plan italian si european este clar ca foarte multe înregistrari exista cu aceste inventiuni, sinfonii si preludii, dar pentru mine realizarea albumului a însemnat tocmai o lupta în sens bun cu alte variante mult mai prestigioase. Deocamdata, în cele câteva zile de când CD-ul exista la Roma în magazine, este bine primit.

CD-ul va fi pus în vânzare si în România?

Sper ca da. Eu ma ocup deocamdata sa-l fac cunoscut aici, la Roma. În curând ma voi ocupa si de distribuirea lui în România; poate vom face chiar un concert de prezentare. Îmi doresc foarte mult acest lucru, iar faptul ca albumul este lansat la Accademia di Romania nu este un lucru întâmplator, este o dovada ca îmi doresc ca publicul românesc sa cunoasca acest CD.

Ce ne mai puteti dezvalui din proiectele dumneavoastra ca instrumentist solo si ca director artistic al Ansamblului Aliusmodum?

În calitate de clavecinist voi continua sa lucrez la alte CD-uri. Deja am în minte si repertoriul, este pus la punct pentru un al doilea CD - bineînteles tot cu muzica de Bach. O alta pasiune a mea este creatia pentru clavecin a lui Domenico Scarlatti, iar aici voi avea o serie de concerte cu sonatele sale. Iar în calitate de director artistic al Ansamblului "Aliusmodum", momentul cel mai important se va desfasura în noiembrie - deschiderea celei de-a 60-a stagiuni "Oratorio del Gonfalone", cu un program dedicat integral lui Händel. De asemenea, speram sa continuam colaborarea cu Accademia di Romania, unde vom avea un concert dedicat lui Haydn cu violoncelista Ioana Ostafi ca solista a grupului nostru si un concert în care vom îmbina dansurile muzicale din Occident cu o serie de suite de dansuri din România, tocmai pentru a contribui la integrarea muzicala a României în plan european.


Interviu de Larisa Clempus