Interviu cu compozitorul Dan Dediu

Pentru ca în acest an s-au împlinit 250 de ani de la trecerea în eternitate a compozitorului Georg Friedrich Händel, Uniunea Europeana de Radio a lansat un proiect muzical inedit, intitulat Händel în haine noi, prilej cu care compozitorul Dan Dediu a primit invitatia, din partea Radio România Muzical, de a scrie o lucrare pe o tema desprinsa din Muzica apelor de Händel. Astfel s-a nascut piesa Rain Music - Händel in Macondo, ce a fost înregistrata si difuzata de Radio România Muzical în data de 13 aprilie 2009, cu o zi înaintea comemorarii compozitorului german. Cu ocazia primei auditii absolute a piesei Rain Music -Händel in Macondo în Studioul "Mihail Jora", compozitorul Dan Dediu ne-a împartasit câteva dintre "secretele" acesteia.


Ce ne puteti spune despre aceasta lucrare?

Aceasta lucrare a fost o comanda de Radio România Muzical; m-am gândit sa scriu o piesa scurta si în acelasi timp foarte diferita de ceea ce am mai compus pâna acum. Am ales un instrument popular - taragotul, un instrument cu multiple valente timbrale, dar care de fapt este destul de "rudimentar" din punct de vedere tehnic - cânta în maximum trei sau patru tonalitati. Am avut sansa de a lucra cu un taragotist fascinant, în persoana oboistului si saxofonistului Adrian Petrescu. Pentru el am scris aceasta piesa, care combina un Menuet din Muzica apelor de Händel cu o "geografie" imaginara balcanica, astfel încât am ajuns la o formula muzicala ce ar putea constitui un fond sonor pentru celebrul roman al columbianului Gabriel García Márquez -Un veac de singuratate. Astfel, am intitulat piesa Händel in Macondo, acel vestit oras imaginar în care ploua tot timpul. Printr-un paralelism între Muzica apelor de Händel si "Muzica ploii" a lui Márquez am compus aceasta piesa, în care ploaia se combina cu Händel, cu un intens sentiment al visului si - de ce nu? - cu o lume melancolica de factura balcanica, adusa prin tonurile suave ale tambalului si prin prezenta pregnanta si totodata nostalgica a taragotului.


Cum ati spune ca priveste un compozitor din secolul XX muzica lui Händel?

Desigur - desi cronologic suntem în secolul XXI, educatia mea muzicala apartine secolului XX: am fost educati mai degraba sa nu facem, decât sa facem anumite lucruri pe care le-am dori. La început, pentru mine Händel a reprezentat un compozitor evident "canonic", un compozitor aflat - cum spune Nietzsche - "Dincolo de bine si de rau", un "dat" existential. Studiindu-l mai în amanunt, am observat ca, asemenea oricarui compozitor, Händel are "suisurile" si "coborâsurile" sale, dar si "candorile" sale. Menuetul din Muzica apelor, pe care l-am folosit într-un anumit mod în aceasta piesa evocatoare, a constituit o astfel de muzica "candida" si poate pentru unii foarte "cinematografica", pentru ca nu pot sa ascund faptul ca la baza piesei Rain Music - Händel in Macondo a stat nu numai Muzica apelor de Händel, ci si muzica lui Ennio Morricone si, evident, multa muzica moderna, filtrata prin ceea ce am considerat ca înseamna muzica româneasca.


Interviu realizat de Andra Ivanescu