Interviu cu compozitorul Laurent Couson

Lung-metrajul "Restul e tacere" în regia lui Nae Caranfil a obtinut nu mai putin de 9 distinctii la editia din acest an a Premiilor "GOPO", printre care si premiul pentru cea mai buna muzica originala. Cel care a semnat coloana sonora a acestui film este compozitorul francez Laurent Couson, care a acceptat sa raspunda câtorva întrebari ocazionate de acest eveniment. Iata ce declara Laurent Couson, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Radio România Muzical.

Ce semnificatie are pentru dumneavoastra premiul GOPO obtinut pentru muzica din filmul "Restul e tacere"?

E o mare onoare, sunt foarte mândru ca mi-a fost decernat acest premiu. De asemenea, ma bucur ca am putut lua parte la crearea acestui film. Stiu ca lansarea lui în România a însemnat un mare eveniment si sper ca în anii care vor veni succesul sa se raspândeasca în toata lumea. Pentru un compozitor a fost un vis si în acelasi timp si o provocare de a participa la realizarea acestui film, pentru ca e greu sa gasesti în ziua de astazi un lung-metraj în care muzica sa transpara la nivelul personajului, al actiunii. Este un film complet în care am putut compune o muzica foarte puternica, foarte profunda, deci sunt fericit ca juriul a remarcat munca mea si a recompensat-o.


Cum s-a nascut colaborarea dintre dumneavoastra si echipa filmului "Restul e Tacere"?

L-am întâlnit pe Nae la Paris. Aveam acelasi impresar parizian care ne-a pus în legatura. Nae a ascultat mai multe lucrari de-ale mele, eu i-am urmarit filmele. Ne-am propus sa lucram împreuna pentru urmatorul sau film, ceea ce s-a si întâmplat. Totul a decurs firesc, cu naturalete.


Compuneti muzica pentru un film românesc pentru prima data?


Da. "Restul e tacere" este primul meu film românesc.


Ce impresie v-a lasat scenariul filmului "Restul e tacere"?


Foarte buna. M-a convins de la prima lectura, când înca nu vazusem nicio imagine. E adevarat ca urmarisem toate filmele lui Nae Caramfil. Stiam ca este un foarte bun regizor; am gasit scenariul stralucit, a constituit o adevarata sursa de inspiratie pentru mine.


Care sunt elementele care v-au inspirat în compunerea muzicii? Ce influente se pot regasi în compozitiile pentru acest film?


Nae Caranfil are o mare pasiune pentru lucrarile lui Ennio Morricone, astfel ca deseori m-a pus sa ascult lucrarile acestui compozitor. E adevarat ca i-am spus imediat: "Nu voi compune ca si Ennio Morricone. Înteleg de ce ai nevoie, însa ma voi folosi de propriul meu stil". Am avut câteva discutii legate de acest aspect, am încercat sa gasim o cale de mijloc între stilul romantic care trebuia sa se degaje în film si amprenta mea.


Care a fost raportul muzica-imagine? Coloana sonora a influentat turnarea imaginilor sau vice-versa?


Am scris muzica pe montajul final al filmului, însa începusem sa compun câteva dintre temele principale dupa lectura scenariului. Lucram deja la acestea înainte ca Nae sa turneze filmul. Poate ca într-adevar muzica asupra careia convenisem l-a influentat în realizarea anumitor scene. Însa am înregistrat doar asupra montajului final. A fost foarte dificil, pentru ca am facut asta în conditiile unui studio din anii '60, fara cronometru, fara dotari esentiale pentru adaugarea coloanei sonore montajului. Totusi ma bucur ca am reusit sa trec si de aceasta provocare.


Ne puteti descrie colaborarea dumneavoastra cu regizorul Nae Caranfil?

A fost excelenta, totul a decurs foarte bine. Suntem pe aceeasi lungime de unda, ne place acelasi gen de cinema, acelasi gen de muzica. Era evident ca totul va merge bine. Aceasta colaborare va continua, acum câteva seri Nae m-a sunat spunându-mi ca va turna cât de curând un nou film si singura conditie care i-a fost "impusa" a fost aceea de a ma angaja pe mine pentru a compune muzica filmului.


Ce parere aveti despre impactul realizat de film atât în România cât si în Franta?

Nu ma pot pronunta cu exactitate în acest sens, nu traiesc în România, deci mi-e greu sa va dau un raspuns. Ce va pot spune însa, este ca filmul a placut foarte mult românilor din Franta. Exista o importanta comunitate de români la Paris care se mândreste cu acest film, deorece iese din cliseele, din nuanta realista si minimalista comune cinematografiei române. Cred ca sunt mândri ca pot dovedi prin filmul "Restul e Tacere" ca cinematografia româna este una de amploare, bogata si valorificata de regizori de exceptie precum prietenul meu, Nae Caranfil.

Interviu realizat de Petra Gherasim