Acum: 7.00
Musica viva • Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

 

Apoi: 9.55
Info buletin muzical • Știrile muzicale ale zilei.

 


Arhivă : 2017 |

Festivalul Internațional 'George Enescu'. Interviu cu dirijorul John Nelson

Sâmbătă, 23 Septembrie 2017 , ora 10.45
 
Bookmark and Share

De unde această apetență pentru tema faustiană?

Se află în istorie de cel puțin 500 de ani, sunt mulți compozitori care au abordat-o: Gounod, Busoni, Liszt, Berlioz, Boito.

De ce? În primul rând, povestea este incredibil de dramatică. În al doilea rând , vorbește depre bărbat și femeie - un subiect periculos în zilele noastre. Pentru că astăzi suntem unisex. Femeile simt ca bărbații și, câteodată, bărbații simt ca femeile.


Unde este diavolul în această ecuație?

Diavolul este peste tot! Astăzi este peste tot în lume. Uitați-vă la toate tragediile. Isis! Este diavolul întruchipat.

Toți trei - bărbatul, femeia și diavolul - sunt prezenți în cultura, în istoria și în vremea noastră.


Poate fi o altă întruchipare a Grădinii Edenului, cu bărbatul, femeia și șarpele?

Sigur că este! Desigur! Merge până în timpurile acelea. Berlioz era fascinat de marea literatură. A scris mult după Shakespeare, după Goethe. Era foarte literar și pictural. Muzica sa este cea mai picturală din toată istoria muzicii. Îl avem și pe Richard Strauss, e adevărat, însă nu ca Berlioz. Berlioz este pictorul extrem al muzicii.


În această legendă dramatică, muzica lui Berlioz este foarte carnală. Pentru întruchiparea personajului Marguerite, a ales o mezzosoprană. Avem un soi de paradox: personajul ingenuu, pur are o voce cât se poate de senzuală…

Ați spus bine. Iubea mezzosopranele, chiar și în operă. În Benvenutto Cellini - are o mezzosoprană. În Les Troyens are două mezzosoprane. Damnațiunea lui Faust, Romeo și Julieta - iarăși mezzosoprane. Iubea vocile întunecate. La fel cum iubea viola, cornul englez, clarinetul bas. Iubea toate aceste instrumente întunecate.


Revenind la Damnațiunea lui Faust, cum am putea regăsi personajele transfigurate în zilele noastre?

Cred că sunt prezente în cultura noastră, în epocile noastre. Diavolul este peste tot. Diavolul este și în aceste uragane. Nu știu dacă poți numi asta drept Răul însă dacă crezi în Grădina Edenului (unde lumea era perfectă), dacă crezi că lumea noastră va fi cândva din nou perfectă, atunci nu vor mai fi cutremure și uragane (care ne arată prezența Întunericului).

Îl poți numi Diavol sau Întuneric.


Interviu realizat de Sorina Goia