Arhivă : 2017 |

Festivalul International George Enescu 2017. Interviu cu compozitorul Sven Helbig

Vineri, 15 Septembrie 2017 , ora 17.42
 

Domnule Helbig, sunteți invitat să luați parte, la București, la o nouă ediție a Festivalului Internațional "George Enescu". Veți fi pentru prima dată în România?

Nu, în copilărie veneam foarte des în România cu părinții mei. Eu am crescut în Germania de Est și multe dintre vacanțe le petreceam în țara dvs.


Va fi, deci, o revenire, de data aceasta, însă, în plan profesional. Tema generală a Forumului Internațional al Compozitorilor, la care luați parte, este Echilibru și Exces. Ce reprezintă ideea de echilibru și exces în muzică, din perspectiva dumneavoastră?

Pentru mine echilibrul trebuie să se stabilească între creativitate, idei noi și în același timp mediu social și personal. În calitate de muzician nu vreau să pierd niciodată contactul cu țara mea, cu familia și prietenii mei. Pentru mine aceste elemente sunt foarte importante, deoarece ele se pot pierde ușor în momentul în care ești ocupat cu arta ta și te poziționezi la granița tonalității; poți pierde, astfel, contactul cu pământul. Asta înseamnă pentru mine echilibru în arta mea. Iar excesul este, și el, ceva ce ține de natura umană, însă e o componentă pe care trebuie să știm să o ponderăm, o pornire pe care trebuie s-o învingem. Nu cred că trebuie să ne dăruim cu totul excesului, el trebuie să fie, mai degrabă, parte a unui val, climaxul ce tinde apoi, natural, către punctul inițial, de repaus. El trebuie să fie moderat de echilibru. Avem, însă, nevoie de aceste momente impulsive, aprinse, pentru a putea fi creativi.


Credeți că este necesar pentru un compozitor să și discute pe marginea creației sale?

Fiecare artist vede asta diferit. Mie îmi este mai degrabă dificil să vorbesc despre propriile mele compoziții. Aș prefera să vorbesc despre lucruri importante, pentru că între oameni există probleme cu adevărat presante, iar muzica trebuie să fie doar o posibilitate de a ilustra și a aborda temele importante. Astăzi este la fel de important să vorbim despre relațiile interumane, pe cât este de relevant să discutăm despre major și minor.


Și care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, temele importante ale vremurilor noastre?

Numeroasele conflicte pe care le provocăm sau în care suntem implicați, distrugerea mediului înconjurător, aspecte asupra cărora ar trebui să ne concentrăm, atenția în fiecare clipă a existenței noastre, pentru a putea frâna procesul de ruinare. Altminteri nu există viitor, nu există viitor nici pentru muzică. Iar muzica deschide un spațiu în care ne putem regăsi, atât noi, cât și ceilalți, pentru a putea comunica. Muzica însăși nu spune nimic, este doar "sala de concert" pentru o discuție.


Vom avea ocazia să și ascultăm muzica dumneavoastră. Piesa ce va fi interpretată în cadrul festivalului se intitulează "Pocket symphonies". Care e povestea opusului?

Ideea partiturii pornește de la faptul că tot ceea ce se găsește sub o formă amplă poate fi întâlnit și în miniatură - de aici și titlul, Pocket symphonies. Am alăturat conceptului amplu de simfonie cuvântul ce definește ceva mic, pocket (buzunar în limba engleză). Există momente în viață în care într-o fracțiune de secundă poți avea idei mari, profunde, iar asta se regăsește și în cele patru mici momente ale acestei mici simfonii. Am folosit o orchestră foarte mare, însă în plan muzical am utilizat momente simple, ca niște mici cântece. În acest fel avem ideea de mare și de mic în același context.


Există și mijloace electronice în partitură?

Da, există și mijloace electronice aici, pe care le voi coordona eu, ele alăturându-se orchestrei. În funcție de moment, computerul va deranja, va ilustra sau va completa ceea ce cântă instrumentele.

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu