Europa muzicală azi Înapoi la: Emisiuni

Transmisiune directă specială de la Munchen

Publicat: Vineri, 21 Ianuarie 2011 , ora 21.00
La aproape 84 de ani, Herbert Blomstedt este unul dintre dirijorii în plină activitate mondială. Pentru ultima parte a lunii ianuarie 2011 tocmai a anunțat că preia (în locul lui Nikolaus Harnoncourt) un concert la Salzburg, în cadrul manifestărilor consacrate omagierii lui Mozart!

Înfățișarea sa tinerească, ținuta suplă, elegantă, amabilitatea sunt câteva dintre elementele semnalate de cei care au dialogat cu acest muzician de origine suedeză născut pe continentul nord-american, publicând apoi interviuri. Când cineva l-a întrebat dacă a moștenit ”de la tatăl său statura, iar de la mama sa ...natura”, Herbert Blomstedt a răspuns râzând că mama sa - pianistă, școlită la Chicago (provenind și ea dintr-o familie de imigranți suedezi) era o adevărată adeptă a romantismului: Chopin, Schumann, Liszt, Rahmaninov reprezentau muzica sa preferată, contextul expresiv în care s-a format și artistul născut în februarie 1927.

Evident romantic este și universul sonor al Simfoniei a VII-a op.70 în re minor de Antonin Dvorak pe care afișul concertului susținut de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze îl propune sub bagheta maestrului în cea de a doua parte a programului oferit la Herkulessaal din München. Un eveniment în sine, cu un ansamblu instrumental distins cu premiul Grammy, cu un dirijor al cărui prestigiu este argumentat de o carieră impresionantă nu numai prin numărul deceniilor de activitate, cât - mai ales - prin valoarea realizărilor sale și prin pregnanța ecourilor pe care le-a lăsat în urma sa la marile colective orchestrale cu care a colaborat perioade îndelungate, de la Capela de Stat din Dresda, la Gewandhaus din Leipzig (unde a preluat ștafeta de la Kurt Masur), la San Francisco sau la alte importante orchestre americane, ca și pe alte meridiane ale bătrânului continent. Între cele peste 130 de discuri înregistrate, partiturile romantice ocupă un loc important. Dar nu numai ele!

Herbert Blomstedt a studiat și creația modernă și contemporană la Darmstadt, dar și pe cea a renascentistă și a barocului la Schola Cantorum Basiliensis, reluând întâlnirile cu Igor Markevitch (al cărui discipol a fost la Paris) în cadrul unor perfecționări la ...Salzburg! Și astfel am ajuns la creația mozartiană, pe care artistul născut în Massachusetts o prețuiește în mod deosebit... În ultima decadă a lunii ianuarie era firesc să răsune muzica lui Mozart, la 255 de ani de la nașterea sa: Simfonia nr.39 (pe care aveți prilejul de a o asculta într-o variantă interpretativă actuală, prin comparație cu cele două versiuni document înregistrate de Fürtwangler la pupitrul Filarmonicii din Berlin, propuse sub genericul Anotimpul discurilor). Un gest firesc, cu atât mai mult cu cât, pentru Herbert Blomstedt, prin muzica clasică se învață democrația ideală!

Ascultați așadar o transmisiune directă specială de la Munchen.
Anca Ioana Andriescu