Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianistul Florian Mitrea

Publicat: Marți, 6 Februarie 2018 , ora 9.00

Florian, pe site-ul tău primele cuvinte de la capitolul biografie te descriu drept pianist britanico-român. Știu că locuiești deja de aproape zece ani la Londra. Ești și oficial englez, ai cetățenie?

Da, am devenit în aprilie anul trecut cetățean britanic. E, practic, un curs natural. Eu am simțit demult că aș fi vrut să unesc cele două culturi și sunt foarte norocos că situația politică dintre aceste două țări ale noastre permite dubla cetățenie. Eu o să rămân întotdeauna român; fundamentul pe care l-am primit acasă e neschimbat și mă consider extrem de norocos că am avut șansa să cresc în România și să plec cu un bagaj cultural fantastic din România. Iar asta este, pur și simplu, un stadiu nou care nu face decât să confirme faptul că eu rămân și cetățean și cu sufletul în ambele țări - și țara natală și țara adoptivă.


Tu ai studiat la București iar apoi, din 2008, ai obținut o bursă care ți-a permis să fii student al Royal Academy of Music din Londra. Foarte mulți dintre muzicienii care au schimbat țara de studiu (în general în perioada studiilor unversitare) vorbesc despre un timp în care li s-a cerut să-și reclădească tehnica. Ai trecut și tu prin această etapă la Londra?

E greu de spus. Sincer să fiu nu-mi amintesc de vreun anumit moment în care să fi devenit conștient de o anumită nevoie de schimbare radicală. Asta depinde foarte mult de experiența personală a fiecărui muzician. Eu, personal, sunt de părere că tehnica ni se perfecționează, ni se îmbunătățește de la an la an, e în continuă schimbare; nu rămâne niciodată într-un stagiu fix. E adevărat că până la o vârstă de 15-16 ani se formează o oarecare bază de tehnică instrumentală care rămâne acolo și care e necesară, dar pe parcursul studiilor cred că tehnica e într-o continuă schimbare. Eu cred că așa e și bine să fie. Dacă rămânem cumva rigizi și fixați într-un anumit tip de cântat, practic ne refuzăm o șansă de a avea un cânt viu. Întotdeauna e nevoie de o schimbare. Întotdeauna eu mă gândesc la Itzak Perlman care spune "eu și în ziua de astăzi studiez și-i cânt, trec șnururi în fața nevestei mele pentru că întotdeauna am senzația că mai învăț câte ceva". Și, slavă Domnului, Perlman ce, Doamne iartă-mă, să mai învețe, are o tehnică perfectă! Și totuși, studiul și preocuparea pentru tehnică...cuvântul tehnică în sine e oarecum…


...impropriu.

E impropriu și foarte, foarte…


Sărac.

… foarte limitat, exact, în semnificație. Practic, e vorba de mijloace de exprimare. Or, eu cred că e o sarcină pentru toată viața (a muzicienilor) de a ne gândi cum am putea exprima, să ne exprimăm mai bine în cântat, în discursul muzical fie că suntem singuri pe scenă sau cu orchestra sau cu un ansamblu de muzică de cameră. Eu chiar și acum, deși am terminat studenția la Londra (deja sistemul e schimbat, nu mai am lecții în fiecare săptămână, am lecții destul de sporadic în timpul anului) și tot simt că încă vreau să învăț, că încă mă dezvolt instrumental. Dar, sincer să fiu, la Londra nu am simțit niciodată că ar trebui să schimb ceva, ba dimpotrivă, totul s-a construit pe lucrurile cu care am venit de acasă, din România, și nu numai la tehnica instrumentală, dar și la restul disciplinelor. Noi întotdeauna am avut rezultate foarte bune. Mă refer la români. Rezultate foarte bune la disciplinele academice. La Londra, când se dă admitere la disciplinele de teorie, armonie, solfegiu se intră pe anumite niveluri. Ei bine, întotdeauna românii au intrat la nivelul cel mai înalt. Or, asta, nu știu, poate e datorită faptului că noi facem foarte mult solfegiu, dictat, dar am construit pe ce am venit de acasă. Nu mi s-a părut că a trebuit să schimb ceva radical.


Probabil că mai degrabă este vorba, așa cum spui, de o creștere și, cu siguranță, și mediul și deschiderea culturală pe care ți-o oferă un oraș ca Londra te îmbogățește interior și-atunci asta trebuie să se exprime și pe claviatură.

Absolut, absolut.


Repertoriul tău este foarte amplu și foarte divers, însă tu însuți mărturisești că te simți foarte legat de muzical lui Mozart. Este ceva din structura ta interioară ce regăsești în partiturile lui sau este ceva către care tinzi? Poate nu te regăsești, dar e un ideal de muzicalitate, de artă, acolo pentru tine?

Cred că acesta e un cuvânt foarte bun. E foarte greu să vorbești despre perfecțiune în muzică. Asta încerc să și conștientizez și când lucrez cu propriii mei studenți, că totuși nici compozitorii nu au fost niște ființe divine, niște îngeri care au coborât din cer; practic, erau și ei oameni ca noi, cu imperfecțiunile lor, cu momentele lor de genialitate, dar și momente mai puțin geniale. Nu știu de ce, n-aș putea să scriu o carte despre treaba asta, dar muzica lui Mozart mi se pare absolut perfectă. Cu riscul să parafrazez un citat foarte celebru, nu există nici un fel de notă de umplutură în muzica asta; nu e nici un moment în care simți că aici, bun, poate substanța muzicală s-a rarefiat puțin, ci absolut fiecare notă contribuie la arhitectura muzicii. Și are de toate. În primul rând, are o structură extraordinar de bună. Când asculți o piesă de Mozart și începi la început și ajungi la sfârșit te simți transformat interior. Asta pentru mine este semnul unei structuri muzicale care, practic, pune foarte bine totul în balanță în așa fel încât publicul când ajunge la sfârșit, la ultima notă, nu e același public pe care l-ai avut la început, când l-ai luat în călătorie,


Așa cum nici tu nu ești același de la începutul unei sonate, să zicem, cu cel de la finalul ei.

Exact. În momentul când ajungi la sfârșit deja ești transformat. Chiar să spun "hai să mai cântăm o dată aceeași piesă"… nu mai ești același. Interior ești schimbat ireversibil. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, are motivul vocal de care nu putem să scăpăm. Mozart a fost desăvârșit în opere, încât oriunde te-ai uita în lucrările lui - fie că e muzica de pian, sau cea de vioară, asu simfonii, sau muzica de cameră - elementul vocal, de cantabil, melodiile acelea extraordinare sunt peste tot, și-atunci frazarea este de structură vocală și muzica vorbește, practic, putem spune, în cel mai propriu sens al cuvântului, muzica vorbește cu totul și cu totul direct către public. Și, bineînțeles, avem și elementul teatral, de operă, schimbi scenele, aproape că poți vizualiza muzica. Și, bineînțeles, datorită geniului, toate aceste elemente sunt într-o perfectă armonie, într-o perfectă combinație. Și de asta… poate la alți compozitori m-aș feri să spun, să vorbesc de muzică perfectă; la Mozart pot să spun, și nu am nici un fel de rezerve, că muzica este absolut perfectă! E sarcina noastră să încercăm să ne ridicăm și să facem cinste acestei perfecțiuni, ceea ce e foarte greu pentru că de multe ori, spune lumea, când e muzica perfectă se cântă singură, nu trebuie să-i faci nimic. Din păcate, cel mai greu la Mozart mi se pare să încercăm să ajungem să înțelegem un pic din această perfecțiune și atunci poți cumva să-i lași loc, să-i faci loc să se desfășoare așa cum e ea și nu se întâmplă întotdeauna pe scenă. Asta e, din păcate, marea tristețe. Sunt momente în care te simți extraordinar de frustrat; lucrezi foarte mult și, totuși, rezultatul nu e satisfăcător și câteodată sunt momente în care ajungi să te acordezi cumva la perfecțiunea, la armonia dintre toate elementele astea care fac parte din muzică și atunci într-adevăr senzația de pe scenă este cu totul deosebită.


Ai spus un cuvânt - vizual - referindu-te la teatralitatea care se regăsește nu numai în operele lui Mozart, ci și în toate celelalte creații ale lui, inclusiv cele instrumentale. Este acesta un element important pentru tine, vizualul (fără a vorbi aici despre un anume programatism)?

Asta cred că depinde foarte mult și de repertoriu. De exemplu, la Mozart poate nu așa de mult, nu simt nevoia formării neapărat a unei povești pe care s-o urmăresc în timp ce cânt. Însă, de pildă, la muzica lui Prokofiev asta chiar mă inspiră foarte mult, chiar și la studiu. Deci, în momentul când mă urc pe scenă și cânt o sonată de Prokofiev sau un concert de Prokofiev nu înseamnă că urmăresc neapărat un fir narativ, dar îmi găsesc mai multe motivații în momentul când reușesc să găsesc o… poveste e foarte mult spus… o anumită coerență în piesa respectivă - episoadele să nu se înșire unul după altul oarecum incongruent; încerc să găsesc o anumită coerență care, într-adevăr, câteodată se poate traduce cel mai bine într-o oarecare poveste. Ca să dau un exemplu foarte clar: lucram Concertul nr. 3 de Prokofiev cu maestrul meu și la un moment dat îmi făcuse o alegorie cu povestea Rățuștii celei urâte de Christian Andersen și în momentul acela aproape că m-a emoționat complet. Asta nu înseamnă că atunci când mă urc pe scenă spun povestea în cap, dar mi-am găsit oarecare motivații pentru stările emoționale prin care trec în piesa respectivă gândindu-mă la episoadele din povestea respectivă. Dar, cu alte elemente de repertoriu poate nu sunt chiar așa de mult… de exemplu, la… că tot am vorbit de Mozart, sigur există elementul operatic, dar nu m-am preocupat să-mi găsesc oarecare conflict pe care să-l urmăresc în timp ce cânt, dar anumite expresii, anumite închideri de frază, schimbări de stare care sunt cu totul de caracter teatral, caracter operatic, astea într-adevăr încerc să le gândesc chiar așa. Iar întotdeauna ce ma inspiră foarte mult e să ascult Mozart cântat. Cred că am învățat să cânt Mozart cel mai mult de la Cecilia Bartoli decât de la alte imprimări de pianiști. Ador să ascult opere de Mozart și mi se pare că avem ca instrumentiști extraordinar de mult de învățat de la cântăreți, în special pe repertoriul acesta.


Vorbeam puțin mai devreme despre diversitatea repertoriului tău. Ne-am oprit puțin la Mozart, dar acum aș fi vrut să te întreb altceva, pentru că din anii '60 există acest trend de reînviere a spiritului baroc și a spiritului în care se presupune că se cânta atunci muzică. Andrea Marcon spunea de curând că dacă pe vremuri în interpretare prima calitatea sunetului - în general, nu vorbea numai despre perioada barocă - acum ceea ce ar trebui să conteze este întâi și-ntâi încadrarea stilistică, în sensul în care, de exemplu, nu mai putem cânta Mozart cu accente foarte dramatico-romantice. Nu e vorba, de fapt, despre faptul că nu mai putem, ci despre faptul că am fi judecați. Este acesta într-adevăr un curent, să-i spunem, din punctul tău de vedere?

E foarte greu de dat un răspuns. Există, din păcate - pentru că nici eu nu cred că acesta e un lucru bun - anumite extreme. Există, într-adevăr, curente oarecum extremiste din punctul acesta de vedere. Era aici, în Marea Britanie, un dirijor foarte cunoscut, Christopher Hogwood, care era unul dintre liderii mișcării historically informed performance, care era extraordinar de strict cu tot felul de elemente - cum se fac ornamentele, dinamică ș.a.m.d., nuanțe, articulații. Era extraordinar de strict pe tema asta. Iarăși, există foarte multe aspecte, acum se practică întoarcerea la instrumentele din perioada respectivă…


Cu corzi de maț…

Se reabilitează piane din secolele trecute, clavecine, fortepiano-uri. Există, din punctul meu de vedere, o linie de mijloc pe care cred că trebuie s-o urmăm. De fapt, Paul Badura Skoda, în cartea lui, spune "până la urmă, folosiți-vă bunul gust și urechile". Regulile astea pe care le scriem pe hârtie sunt relevante într-o măsură moderată. Nu aș merge până la a da anumite legi din punctul acesta de vedere. În primul rând mi se pare că oricum refacerea universului audio al acelei epoci e din pornire o bătălie pierdută. E imposibil! Hai să spunem că avem niște instrumente care au supraviețuit, dar vorbim despre sălile în care se cânta. Avem oarecum documente în care să ni se spună despre Concertele brandemburgice de Bach -în ce fel de săli se cântau, cum erau dimensiunile, care erau materialele, cum se auzea…


Dar contau chiar și elemente ca vestimentația instrumentiștilor și a publicului în epocă...

Da. E foarte greu de reconstruit și, până la urmă, nu prea văd sensul. Hai să spun că, ipotetic, am ajunge la acel moment în care avem absolut totul așa cum era pe vremea lui Bach, care e rostul respectiv? Până la urmă, dacă stăm să ne gândim, eu sunt de părere că compozitorii (inclusiv până la Beethoven) au scris toți muzică ce are caracter profetic. Întotdeauna, după părerea mea, muzica a fost înaintea dezvoltării tehnice, tehnologice, de construcție a instrumentelor. Nu cred că trebuie să cântăm sonatele de Beethoven așa cum se pot ele cânta pe pianele la care Beethoven avea acces pe vremea lui, pentru că sunt multe elemente în scriitura pianistică beethoveniană care practic arată deja spre viitor, sunt cu mult peste posibilitățile de construire a pianelor care erau posibile la vremea lui. Practic, asta se poate vedea în toate scrisorile. Există o corespondență extraordinar de bogată cu un fabricant de piane englez, care acum nu mai există, în care Beethoven spune "vreau mai mult sunet, mai multă rezonanță, mai multă susținere a sunetului", chestii care nu cred că s-au rezolvat până la moartea lui Beethoven. Și-atunci, în momentul când avem șansa să cântăm pe instrumente performante care pot realiza ceea ce pianele lui Beethoven nu puteau, mi se pare oarecum neproductiv să încercăm să diminuăm chestile astea cumva, să scuzăm imperfecțiunile instrumentelor moderne. A, există anumite chestii care într-adevăr s-au pierdut, și asta am observat având șansa să cânt pe instrumente de epocă, și asta, iarăși repet, face parte din moderație… nu spun complet, n-are nici un sens să ne întoarcem la clavecine, să ne uităm numai la pianele moderne. Nu, avem de învățat de la pianele de epocă și, personal, am învățat o chestie care mi se pare extraordinar de interesantă, o anumită rezonanță naturală a instrumentelor de epocă, ce s-a pierdut cumva la instrumentele moderne. De pildă, am cântat Sonata în la minor de Mozart pe un pian în formă de pătrat pe care se pare că Mozart însuși a cântat această sonată undeva în Franța. Acum există într-o colecție în sudul Angliei, în colecția Cobbe. Alec Cobbe este un om extraordinar și este pasionat de aceste instrumente de epocă. Și am cântat această sonată într-un recital la sediul colecției. Nu mi-a venit să cred ce bogăție de rezonanță fantastică avea. Pianul acela n-are pedale și totuși bogăția de rezonanță era fantastică. Și-atunci, când aud tot felul de muzicieni care sunt adepții acestei mișcări de historically informed și să nu punem pedala la Mozart, de fapt și de drept, în momentul când cânți Mozart fără nici un fel de pedală pe un pian modern care n-are nici un fel de rezonanță -  sunt foarte puternice și atunci sunetul se oprește imediat - , de fapt și de drept în momentul acela cânți un hibrid, nu cânți de fapt cum se auzea Mozart pe pianele lui. Corzile respirau întruna. Noi, în momentul în care nu punem pedala, de fapt strangulăm corzile, oprim orice fel de rezonanță naturală a corzilor… și-atunci, de fapt și de drept ne mințim pe noi înșine, nu recreăm sonor acele vremuri, ci, dimpotrivă, creăm o chestie absolut hibridă, o chestie care n-are nimic de-a face nici cu lumea modernă din ziua de azi, nici cu lumea sonoră a epocii mozartiene, e o chestie… o struțo-cămilă. Dimpotrivă, ar trebui să încercăm să - cum iarăși mă întorc la ce ne încurajează Badura-Skoda - să ne folosim urechile și bunul gust și să încercăm să nu ne înregimentăm pe anumite legi de genul acesta - la Mozart nu punem pedală, la Bach nu facem nuanțe ș.a.m.d.


Pe de altă parte, am observat la anumiți pianiști o anume - nu i-aș spune chiar manierism, deși la unii chiar asta este… Sigur că personalitatea fiecăruia este acolo indiferent de tipul de repertoriu pe care-l abordează, dar probabil că este o chestie de dozaj, de cât de mult din tine este acolo, și aici intervine această compartimentare stilistică din perspectiva omului modern însă. Mi se pare că uneori lucrurile se amestecă și asculți același pianist cântând Schubert sau Bach și sunând cam tot pe acolo.

Asta este clar. Diferențierea stilistică e foare importantă…


Dar nimic extrem.

Exact. Și chiar la ce ai spus acum câteva secunde apropo de manierism… Asta, de fapt, iarăși devine o lege. "Eu așa fac închiderile de tril" "Eu așa fac un crescendo urmat de un piano la urmă" Or, cred că muzica trebuie să rămână vie întotdeauna. Dacă noi gândim muzica ca pe un organism viu, care e întotdeauna într-o căutare, atunci n-o să avem nici un fel de maniere ci, dimpotrivă, fiecare element va fi mereu nou, mereu altfel, mereu cu viață în el. De asta întotdeauna încerc să mă întorc la cântăreți și, mai ales, la cei de foarte mare calitate, pentru că un cântăreț foarte bun niciodată nu va cânta aceeași arie la fel. Și mă întorc la feblețea mea, la Cecilia Bartoli, și ascult o arie de Mozart în trei interpertări și este mereu alta, este mereu vie…


Și mereu plină de entuziasm.

Exact. Și nu cred că Cecilia Bartoli stă cu partitura și zice "Bun. Aici avem un tril. Să-l facem așa cum fac eu trilurile mereu", ci dimpotrivă, întotdeauna merge cu sensul muzicii și muzica este mereu vie. De asta mi se pare mereu extraordinar de interesant și sunt de învățat foarte multe de la cântăreți, câteodată poate chiar mai mult decât de la pianiști pe acest repertoriu.


Am impresia că dacă într-o altă viață, sau poate chiar în viața asta, ai fi regizor de opere, ai fi foarte deschis la abordări din perspectivă modernă. Pentru că până la urmă, un act de creație este cu atât mai valoros cu cât este mai ambiguu… în sensul că lasă loc mai multor interpretări. Mi-a plăcut foarte tare că am găsit tot pe site-ul tău declarația ta în care vorbești despre "the thrill", care cu greu se traduce în română; să-i zicem emoție, freamătul cu care cânți. Tu vorbeai de Liszt, de Sonata în si minor și sunt convinsă că te bucuri de senzația asta de foarte multe ori. Și, totuși, ca să poți cânta ceva ai nevoie de o anumită obiectivitate, să spunem chiar detașare. E asta ceva ce se capătă în timp? Mă gândesc că dacă te ia valul, cum s-ar zice, pierzi tocmai din detașarea asta pe care trebuie s-o ai ca să poți să spui povestea, să spui ce ai de spus. Lucrezi la asta în mod conștient sau e ceva ce crezi că e ceva nativ?

Ooo, din păcate e unul dintre lucrurile care e cel mai dificil de dobândit. Mai ales dacă ești foarte, foarte pasionat și iubești muzica pe care o cânți este cel mai greu. Pentru că, într-adevăr, cred că ai dreptate, nu ești cel care trebuie să se bucure cel mai mult de muzică în momentul respectiv, ci tu practic ai o sarcină foarte importantă, să transmiți muzica mai departe, să-i dai drumul în lume și în sala în care o cânți și, într-adevăr, e foarte greu. De asta concertele sunt un gen extrem de dificil pentru mine, pentru că stând pe scenă și ascultând muzica și așteptându-ți intrarea practic devii atât de entuziasmat încât… de exempplu, la Concursul ARD de la München cântam (Concertul de) Mozart nr. 23 și nu cântasem nici o notă și deja eram mort de entuziasm. "Stai puțin, încă mai ai treabă de făcut". E foarte dificilă treaba asta. E un echilibru extraordinar de greu de găsit, pentru că detașat complet nu poți fi. Și asta cred că am simțit-o în luna când încercam să mă lupt - bineînțeles, lupta mea vie și veșnică cu emoțiile pe scenă - aveam câteodată momente în care cântam și mi se părea "dom-le, dar ce control am avut pe scenă"… și ieșeam de pe scenă și profesoara spunea "da, nu știu, a fost așa, parcă nimic special pe scenă" și eu tocmai voiam să mă bucur să-i spun că ce controlat am fost și că nu mi-a fost frică de nimic. E foarte greu de găsit un echilibru, dar e necesar și poate e unul dintre acele lucruri la care lucrez cel mai mult în momentul când cânt, când studiez un anumit program sau un anumit concert și-l pregătesc pentru scenă. Iar la concertele cu orchestra e și mai greu pentru că în momentul acela nu ești singur pe scenă și controlul este extraordinar de necesar.


Poți fi copleșit foarte ușor!

Exact. Și, într-adevăr - ca să-ți răspund, pentru că am impresia că nu-ți dau nici un fel de răspuns - e o chestie la care se muncește zi de zi. Cred că acesta e unul din lucrurile la care experiența face diferența dintre un student și un pianist foarte rafinat, care este obișnuit cu scena. Un copil, un tânăr se entuziasmează foarte repede și aude foarte mult pe interior de fapt și de drept, aude muzica așa cum și-o imaginează el, dar de fapt nu se poate auzi obiectiv, din afară. Unele dintre master-urile la care am învățat cel mai mult au fost cu Fleisher. El are o filozofie în această privință - spune că trebuie să fii trei persoane în același timp - să fii persoana A care gândește muzica, persoana B care cântă muzica propriu-zis pe instrument și persoana C care stă în sală în ultimul rând, undeva în spatele balconului, și ascultă ce se întâmplă, ce se transmite în sală; și această persoană C spune persoanei A care gândește "vezi că nu se aude așa cum ai gândit-o tu" și atunci există acest triunghi fantastic de care el vorbește și îl descrie și mi se pare că are foarte mare dreptate. Dar tot el spune că, din păcate, se întâmplă foarte rar să ai pe scenă triunghiul acesta dintre cele trei persoane care să funcționeze perfect și constant, cele trei fațete ale tale să comunice în perfectă continuitate și fluență cu ele însele. Intervin chestii de emoție, chestii de concentrare care nu este întotdeauna 100% de la început până la sfârșit, dar spre toate astea țintim și de asta sunt foarte importante momentele de la studiu. Ceva ce am început destul de târziu sunt imprimările - e nevoie să te imprimi, să te asculți pe tine însuți, să-ți dai seama de fapt cum transmiți ceea ce gândești și ceea ce simți și să-ți faci corecțiile. Asta, până la urmă, cred că e necesar;  Stravinski cred că a fost cel care a zis că nu se poate studia fără reportofon, fără aparatul de înregistrare. Și cred că are dreptate.


În afară de Cecilia Bartoli, care ar fi muzicienii zilelor noastre pe care îi mai admiri ?

Foarte mulți cântăreți - iarăși mă întorc la… Schubert, de la Fischer-Dieskau am învățat extraordinar de mult. Diana Damrau îmi place foarte mult în Mozart; deși este tot o mozartiană, este foarte diferită de Cecilia Bartoli. Există un dramatism la Diana Damrau care este absolut contagios. Dar, să fim totuși sinceri, avem șansa fantastică să avem acces la pianiști extraordinar de bogați de la care avem foarte mult de învățat. Când eram mic am fost fan Barenboim nr.1 în lume; eram complet captivat de abordarea lui, de repertoriul lui. În special imprimările de când era foarte tânăr încă mi se par extraordinar de proaspete… concertele de Mozart… mi se pare că are două seturi imprimate, dar primul, cu English Chamber Orchestra, când era foarte tânăr, mi se pare extraordinar de proaspăt și de un cântat contagios. Și nu numai el, dar și orchestra este extraordinar de bine ca sunet, este extraordinar de bine captat, auzi toate detaliile și există un suflu, un elan fantastic pe imprimările alea. Martha Argerich este un focar de energie fantastic. La dumneaei am senzația că e taman invers ca la Barenboim. A avut două apariții la Londra absolut fulminante; una a fost în Concertul nr.1 de Liszt la BBC Proms chiar anul trecut. A fost ceva fantastic! Nu ne-a venit să credem că la 75 de ani se poate cânta Liszt în genul acesta de anvergură. A doua apariție a fost cu Orchestra din St. Petersburg, cu Prokofiev 3 - absolut de basm, absolut de basme rusești, o dulceață a cântului fantastică. N-am ascultat-o live, dar pe internet s-a putut auzi. Schumann cu Pappano la Roma - complet emoționant cântată! Și am impresia că pe măsură ce înaintează în vârstă e din ce în ce mai flexibilă ca muzician și e o plăcere să avem șansa practic să o ascultăm și să ne bucurăm de muzica dumneaei.


Înțeleg că și dumneaei apreciază Mozartul tău (cel puțin, dacă nu și mai mult)!

Da, aceea a fost o șansă incredibilă! Am cântat în concursul acela două ore de recital, un concert imens și numai de Cvartetul de Mozart și-a adus aminte, dar, într-adevăr, a fost o șansă pe care am apreciat-o și încă o apreciez și mă bucur de o prietenie fantastică de care nu cred că sunt demn și pe care nu cred c-o merit, dar, ce să spun… nu mă plâng.


Vorbim despre personalități ale timpului nostru. Ce înseamnă din perspectiva ta să fii muzician de succes în zilele noastre? La ce te gândești când auzi cuvintele astea?

E o alăturare de cuvinte foarte dificilă pentru că, nu știu când, nu îmi amintesc exact, dar am avut la un moment dat o întâlnire, eram student la Academie și am avut o întâlnire cu un agent care tocmai despre asta vorbea - ce înseamnă să ai succes în ziua de azi. Dacă ne gândim la a-ți câștiga existența din muzică e asta un succes, sau a face concerte, sau a fi un profesor bun? Cred că tindem la nivel global către o carieră muzicală de portofoliu, să faci foarte multe lucruri. Cred că există o mare nevoie de profesori foarte buni, de muzicieni de cameră foarte buni, de soliști foarte buni și-atunci, cu cât suntem mai flexibili ca artiști, mai dezvoltați din punct de vedere artistic cu atât cred că atingem acest concept de, să-i spunem, succes. Sigur, există cariere și cariere. Că tot am vorbit de Barenboim sau de alții ca dumnealui, care au concerte aproape săptămânal… există însă și… de pildă, acum am șansa să lucrez cu un pianist rus din generația lui Radu Lupu, au fost chiar colegi la Moscova și au împărțit podiumul la Leeds acum mulți ani de zile. Și, spre deosebire de Radu Lupu, Boris Petrușanski s-a axat foarte mult pe predat, dar este un maestru extraordinar! Probabil că Radu Lupu predă puțin sau spre deloc, dar ne încântă cu concerte excepționale de fiecare dată. Petrușanski este el însuși este un pianist excepțional și încă mai cântă foarte mult, dar este la foarte, foarte mare căutare ca pedagog, ca maestru; este unul dintre oamenii care, într-adevăr, are harul acesta al predatului, a lua un student, a lua un elev și a-i da exact mijloacele de care are nevoie. Și nu este genul de profesor care să-ți dea rețete, cum știu că există - aaa, cânți piesa respectivă, trebuie să faci asta și asta…


Așa-zisul profesor-cârjă.

Exact. Ne e genul respectiv. Îți dă, de pildă, trei variante de digitație la un anumit pasaj și după aia rămâne la latitudinea ta să o alegi pe cea care ți se potrivește, cea care merge foarte mult cu abordarea ta. Mi-amintesc o lecție… a fost absolut fantastică. Lucram pe un Preludiu și fugă de Bach și ne-am zbătut cu el o oră întreagă, nu le legam deloc. El încerca să îmi predea o anumită concepție, o viziune asupra piesei respective, eu totuși încercam, dar nu eram convins. Și după o oră de… iarăși, fiind venit din școala veche rusă, lucrează foarte mult pe alegorii, pe comparații, și era un Prelugiu și fugă foarte dramatic de Bach și el o asemuia cu patimuile lui Christos. Și tot încercam să gândim pe concepția asta, pentru că întotdeuna, chiar și când cânt în masterclassuri și nu sunt neapărat de acord imediat cu viziunea pe care încearcă să mi-o propună profesorul respectiv, totuși vreau s-o încerc pentru că eu cred că asta e atitudinea cea mai înțeleaptă. Nu știi când ceva ce ți s-a spus și ai încercat să faci într-un masterclass îți vine de folos în altă situație. În sfârșit, dar tot lucrând pe piesa respectivă, după o oră de chin, la un moment dat îmi spune "auzi, dar știi că se poate cânta și altfel. Nu trebuie neapărat să te gândești la Patimile lui Christos". Ei, în momentul acela pentru mine maestrul a câștigat o mare cinste, pentru că am fost în postura de a cânta ca pianist în lecții de vioară de exemplu, mi-am acompaniat prieteni, colegi în lecții de vioară în care am fost extraordinar de frustrat de profesorul de vioară care nu accepta nici un fel de altă abordare decât numai cea personală. "Cântați așa cum vă spun eu, că am încercat eu în concerte și merge foarte bine. Mergeți la sigur" dar, practic, siguranța în sine nu e neapărat un ideal. Dacă ne urcăm pe scenă cântând la fel pentru că e sigur, ce rost mai are.


Îți fură din personalitate, practic.

Da. Or - și să revenim la întrebare - cred că e foarte important să încercăm să lucrăm cât mai mult și să servim muzica în oricare feluri putem - cântând pe scenă, predând foarte bine, făcând muzică de cameră foarte bine - și probabil că într-un final vom ajunge și la ceea ce se poate numi succes.


Tu deja faci toate aceste lucruri. Predai deja la aceeași Royal Academy of Music, locul studenției tale. Ce anume ai învățat tu de la studenții tăi? 

Îmi face foarte mare plăcere pentru că mă întorc la Royal Academy of Music. Mi-a spus la un moment dat un profesor "dom'le, dacă vrei să înveți o piesă ca lumea, predă-o" În momentul când lucrezi cu un student o anumită piesă și-ți pui anumite probleme privești de fapt dintr-o altă perspectivă, alta decât cea pe care ai avea-o când ai studia piesa respectivă în sine. Cred că lucrul pe care l-am învățat cel mai mult de la lucrul cu studenții e acesta, perspectiva externă asupra piesei. Ascultând piesa și văzând practic ce se întâmplă încerc să mă gândesc de fapt la rezultatul pe care vreau să-l obțin și la cum s-ar putea acesta obține din punct de vedere strictamente instrumental. Asta de fapt încerc foarte mult când predau, să mă feresc de a da sfaturi foarte vagi… "aici trebuie să fie un sunet frumos…" ceea ce nu înseamnă nimic. "cântă partea asta mai piano, cântă partea asta mai forte"… astea nu sunt decât chestii vagi care nu înseamnă absolut nimic. Încerc foarte mult să mă străduiesc să dau cât mai multă claritate, cât mai multă concretețe asupra sfaturilor. Și asta încerc după aceea să aplic și eu la studiul meu individual cu piesele.


Am înțeles. Ai un sfat pentru foarte tinerii pianiști sau pentru cei care vor să înceapă studiul pianului? 

Cel mai important sfat pe care pot să-l dau și pe care aș fi vrut să mi-l dau și mie acum 10-15 ani este să lucrăm! Să lucrați și să lucrăm cu cât mai mare hărnicie. Niciodată nu e prea devreme! Să spui "lasă că are numai 17 ani, mai are timp… " Vârstele de la concursurile internaționale scad din ce în ce mai mult. Am fost în Franța în decembrie la un concurs și câștigătorul Premiului I avea 18 ani. Or, din păcate, asta am observat în România, privind din perspectiva festivalului pe care l-am început la București - festivalul Hoinar, de întâlnire cu tinerii studenți, cu tinerii elevi - există o oarecare atitudine de delăsare în România acum care nu miroase a bine deloc. Sunt câteva excepții, nu contest lucrul acesta, dar aceste excepții confirmă regula. Există oarecare… cum să spun… e un cuvânt foarte puternic, există o oarecare lene, o oarecare "lasă că avem timp". Timpul este singurul lucru pe care nu-l avem. În rest, avem de toate. Timp, însă, este foarte puțin și este atâta muzică de absorbit, de gândit, de lucrat încât nu e niciodată prea devreme să te apuci serios de treabă, să înveți cât mai mult repertoriu, să-ți dezvolți tehnica cât mai mult pentru că asta-ți va da aripi. Și, bineînțeles, să te dezvolți și cultural - literatură, teatru, dans. Acesta e singurul sfat pe care pot să-l dau. Munciți, munciți, munciți cât mai devreme, cât mai mult!

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu