Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu violonistul Vlad Stănculeasa

Publicat: Marți, 30 Ianuarie 2018 , ora 9.00

Concertmaestru în Elveția, Suedia și Spania - trei perspective

Vlad, numărul de telefon pe care te sun acum are prefixul Spaniei. Spune-ne, te rog, ce te aduce acolo?

În ultimii doi ani am ocupat postul de concertmaestru la Orchestra Națională a Spaniei în Madrid și am luat un pic de timp liber de la poziția mea din Suedia, de la Göteborg. E o situație destul de complicată. La Madrid am descoperit un centru cultural incredibil. Se întâmplă foarte, foarte multe lucruri și multe mari orchestre și mari soliști și dirijori concertează pe scena Auditoriului Național, unde orchestra națională își face stagiunea. Am descoperit un loc superb în care lumea pare foarte, foarte educată și se vine foarte mult la concerte; sunt sălile pline întotdeauna. E destul de plăcut să lucrezi în aceste condiții.

Deci ești în continuare angajat și la Göteborg?

Da. Am o perioadă de pauză de la Göteborg, mai merg acolo câteva săptămâni pe an, dar fiind la Madrid nu pot să fac toată stagiunea, evident, cu ei, așa că merg din când în când acolo. Ei au fost foarte înțelegători și au spus că îmi păstrează poziția, mă așteaptă foarte mult înapoi.

Colaborezi de altfel de multă vreme cu ei, din 2010. Ce te-a atras înspre Suedia atunci? În afară de postul de concertmaestru, bineînțeles.

Așa s-a întâmplat. Asta era prima audiție pe care eu o făceam după ce ieșeam din studii și s-a întâmplat să o și câștig. În momentul acela voiam să descopăr, de fapt, ce înseamnă Suedia, ce înseamnă Orchestra Göteborg Symphoniker și am descoperit ceva care mi-a plăcut foarte mult. Din întâmplare am ajuns acolo. N-am plănuit nimic. Pur și simplu m-am înscris la concurs și l-am câștigat, mi-a plăcut și am rămas. Acum a intervenit Madridul și se pare că direcția e ușor, ușor către Spania. Dar nu se știe încă.

Tu ai multă experiență în calitate de concertmaestru. Înainte de Göteborg ai fost concertmaestru al Orchestrei de Cameră din Basel. Deși vorbim despre limbajul muzical ca despre unul comun, menit să transceandă granițe, chiar și în lumea muzicii există, totuși, diferențe de natură culturală. Pentru că tu ai aceste trei perspective (elvețiană, suedeză și spaniolă) - ce diferențe ai sesizat în relațiile cu colegii, în relațiile cu managementul, cu dirijorii? Se schimbă responsabilitățile unui concertmaestru de la un loc la altul?

Absolut. Da. E bună întrebarea. Și eu am analizat fără să vreau în tot acest timp în care am trecut de la o orchestră la alta și am observat feluri diferite de a face lucrurile. Din punct de vedere al postului de concertmaestru în diferite locuri - absolut, se schimbă de la țară la țară! La Basel era o situație destul de specială, unde eu făceam de multe ori proiecte fără dirijor și atunci aveam și mai mare responsabilitate decât un concertmaestru într-o orchestră cu dirijor. La Basel au fost niște lucruri care… din punct de vedere muzical nu au mers; finalmente, nu ne-am înțeles. Lucrurile erau foarte clare pentru ei, din punct de vedere artistic, și trebuia cumva ca în momentul în care intrai în orchestră să te aliniezi.

Era o lipsă de căutări, adică?

Pe undeva. Sau… căutări la nivel destul de superficial, aș putea spune. Nu vreau să critic orchestra, dar în momentul în care un concertmaestru care face un program fără dirijor intră în detalii, atunci s-ar putea să și vrea să schimbe câte ceva și atunci era destul de greu să îi convingi sau să îi faci să te urmărească. Fiind și vorba de muzica clasică și muzica barocă cântată pe instrumente vechi și corzi de maț cum se foloseau pe vremuri - și-acolo intervin o serie de reguli. Eu, în momentul în care toată lumea trebuia să cânte forte, propuneam ca acest forte să fie dozat, să fie în funcție de cine e mai important în acel moment și să-i ascultăm pe ceilalți… dar astea sunt detalii pe care nu are cred eu rost să le aprofundăm. Era vorba de cât de mult eram în stare eu, și eram și foarte, foarte tânăr, să-i fac pe ei să vină în direcția în care eu le propuneam.

Crezi că a fost și o chestiune de vârstă acolo?

S-ar putea, s-ar putea să nu. Experiență sigur nu aveam, putea fi și o chestiune de experiență, dar nu înseamnă că nu făceam o treabă bună.

Sigur, nu în sensul acesta, ci în ideea în care poate nu te puteai impune, de la nivelul vârstei tale, celor care aveau deja experiență.

Exact. Și apare și acest element care e unul personal și e foarte dificil să intrăm într-un spațiu în care să găsim un numitor comun pentru toți. Cu muzica ar trebui să fie foarte ușor pentru că muzica e atât de puternică, are o forță atât de puternică asupra noastră, a oamenilor, încât te întrebi oare cum noi, muzicienii din orchestră, nu putem să ne conectăm la același lucru în același moment? Dar se poate! Pentru că sunt atât de multe probleme și instrumentul e atât de greu de cântat și de făcut să sune, mă refer la strict bazele tehnice. Suntem ocupați cu atât de multe lucruri și în acel moment, în acel acum, se pot întâmpla atât de multe lucruri care să ne atragă atenția în altă direcție și… uite-așa. Educația, la fel, e foarte importantă. Dar, să nu schimbăm foarte mult subiectul… Da, Basel e destul de germanic în atitudine, destul de inflexibil, aș zice eu. Și-atunci deși era o plăcere extraordinară să fac muzică într-un grup destul de restrâns, îmi plăcea foarte mult să fiu acolo mai ales că studiasem în Elveția, nu schimbam țara… s-a întâmplat Göteborg. Am mai păstrat contactul cu Basel un an de zile după ce am câștigat la Göteborg. Acolo am ajuns și m-au frapat condițiile de lucru și relația muzicienilor cu administrația.

În ce sens?

Am rămas atât de impresionat de administrație, pentru că ei erau acolo pentru a face viața frumoasă, ușoară, muzicienilor din orchestră.

Lucru rar!

Foarte rar. Ba chiar prea confortabil. Aici aș putea spune că atuul acesta extraordinar al Suediei, al Göteborg-ului s-a transformat și într-un element care până la urmă nici el nu ajută la dezvoltarea artistică sau la dezvoltarea clădirii acestei atenții complementare.

Din ce-mi spui, par două extreme: una foarte strictă - cea elvețiană și cea suedeză cu prea multă libertate acordată…

Un pic în genul acesta. Nu neapărat libertate, dar confort. Și acest confort îl iubim cu toții atât de mult, dar e foarte periculos. Vă dați seama, închipuiți-vă că o orchestră mare care cântă în fiecare săptămână un alt program și cu aceiași oameni care vin la lucru în fiecare săptămână e foarte greu ca după 20 de ani să-ți mențină entuziasmul, pregătirea, pasiunea. Și totuși, fiecare dintre ei face tot ce poate, dar este tendința asta în care punctul artistic există, dar este secundar.

Și cum stau lucrurile acum, la Madrid?

La Madrid suntem în lumea latină, în sfârșit, și se schimbă foarte mult lucrurile. Relația orchestrei cu administrația e la extremă față de Suedia. Din punct de vedere artistic toată lumea arde să facă un lucru foarte, foarte bun, chiar dacă rezultatul până la urmă nu este chiar atât de închegat ca în Suedia… sunt așa niște paradoxuri incredibile. Ceea ce mă atrage pe mine este că în poziția de concertmaestru aici, revenind la diferitele responsabilități pe care un concertmaestru trebuie să le facă în diferite orchestre, este o responsabilitate foarte mare. Și îmi place. Am nevoie să fiu implicat, am nevoie să pot clădi ceva într-o orchestră, în orchestra din care eu fac parte. În momentul în care am venit în Spania nu a fost vorba că merg pentru că aici e mai frumos și se mănâncă mai bine, ci pur și simplu pentru a vedea în ce fel mă pot activa aici eu, ca artist, pentru a face orchestra mai bună. Și am descoperit că funcționează, și am descoperit că e o luptă încredibilă, dar care poate izbândi, numai că ajungem din nou la părțile care vin împotriva acestui progres și acestei străzi pe care am luat-o… și aici intervine birocrația spaniolă. Fiind o orchestră de stat, de guvern, ei au un fel de înțelegere cu guvernul, potrivit căreia concertmaestrul face parte din orchestră dar nu este fix în orchestră. El este ca un fel de dirijor permanent invitat, un concetmaestru permanent invitat, care nu are același statut ca ceilalți muzicieni din orchestră, nu are securitatea slujbei, este foarte improvizat tipul de contract. Și-atunci, după acești trei ani de la Madrid, care se termină în decembrie anul acesta, mi s-a spus că guvernul Spaniei vrea să evite ca eu să rămân mai mult de trei ani pe poziția fixă pentru că există o lege care-mi permite să mă duc la tribunal și să cer postul fix, pe viață, ceea ce guvernul vrea să evite.

Oare de ce există legea asta? Pentru a păstra o presupusă flexibilitate, prospețime? De ce oare?

Cam asta cred eu c-ar fi. Acesta cred eu c-ar fi motivul, dar când se vorbește de prospețime, ceilalți din orchestră nu au același statut, așa că acolo nu se pune problema. Vă dați seama că în momentul în care tu nu ești stabil, nu te simți până la urmă parte din orchestră e foarte greu să continui. Bine, dacă stau să mă gândesc, în acești doi ani de zile pe care i-am făcut până acum, am fost plin de pasiune și am luptat foarte mult pentru a schimba lucrurile în bine și orchestra, muzicienii, au apreciat foarte tare acest lucru, numai că birocrația este cum este și acum, în situația de față, eu voi fi nevoit să plec de la Madrid într-un an.

Înseamnă că te întorci la Göteborg?

S-au întâmplat și alte lucruri între timp. În decembrie am făcut audiția pentru același post la Orchestra din Barcelona și am reușit să câștig postul de concertmaestru și acolo. De data asta mi se pare că este vorba de un post fix, așa cum e cel de la Göteborg, care va începe din septembrie anul acesta. Va fi o perioadă de probă și vom vedea cum merg lucrurile, dar, din nou, am un entuziasm și o forță de a merge înainte, de a clădi ceva într-un loc care, până la urmă, să permită acest lucru. Și am o senzație bună, am un feeling destul de pozitiv.

Vioara Sanctus Seraphin - un instrument prețios și pretențios

Vlad, tu cânți pe două instrumente foarte valoroase și cu mare încărcătură simbolică. Sunt două instrumente ale unor lutieri italieni foarte importanți și una dintre viori înțeleg că i-a aparținut lui Enescu. Una dintre ele îți este împrumutată, am citit, de o societate din Suedia, dar aș fi vrut să știu cum ai ajuns să cânți pe această vioară Sanctus Seraphin, care i-a aparținut lui Enescu?

Pe perioada studiilor mele în Elveția, la Academia Menuhin, am avut șansa, norocul de a primi această vioară Seraphin de la o familie care în acel moment sponsoriza academia cu bani și cu instrumente. Alegerea a fost, pur și simplu, aleatorie. Nu m-a ales nimeni, n-a fost nici o selecție, n-a fost un concurs. Pur și simplu fiind parte din academie și vioara fiind cântată de un student care pleca în acel moment mi s-a încredințat mie. Vioara este specială și… este foarte greu de făcut să sune din punct de vedere tehnic.

Cât timp ți-a luat să te împrietenești cu ea? Pentru că știu că sunt și cazuri în care indiferent de cât de extraordinar de valoros e instrumentul ți-e greu să te apropii de el.

Acest instrument chiar este particular și chiar a fost enorm de greu să mă apropii de el, vioara având și o istorie destul de tumultuoasă. A fost cumpărată de această fundație pentru un student extraordinar de talentat pe care îl aveam în academie și care, de fiecare dată, înainte de un concurs sau înainte de un concert, cu o săptămână înainte, trecea la vioara sa modernă pe care o avea și se dădea bătut. Nu funcționa cu Seraphin, pur și simplu vioara nu suna bine. În momentul în care eu am luat-o… poate asta a fost cheia, pentru că eu am intrat, așa, într-un fel de carantină, aș putea spune, și doi ani de zile nu am făcut nimic altceva decât să-mi reclădesc tehnica violonistică…

Asta se întâmpla la Academia Menuhin.

Exact. Asta se întâmpla la Academia Menuhin între 2004 și 2007 și probabil că acolo, în perioada asta de reconstruire a abilităților mele tehnice și de reconstruire a sunetului pe care-l produceam poate a ajutat și acest contact cu vioara, care a crescut din ce în ce mai mult. Și-atunci, toată lumea a observat că vioara începe să sune foarte bine, din ce în ce mai bine, până când, trei ani după ce am terminat Academia Menuhin, în mod normal trebuia să o returnez, să o las în momentul în care am terminat studiul pentru alți studenți, fundația, văzând aceste progrese pe care vioara le-a făcut, mi-au mulțumit că în sfârșit vioara a găsit pe cineva cu care să se împrietenească și uite că încă pot să cânt pe Sanctus Seraphin care a aparținut lui Enescu și lui Menuhin.

Au responsabilități diferite cele două viori? Adică o folosești pe una cu precădere atunci când ești solist și pe cealaltă atunci când ești în orchestră?

Depinde. Cam da. Cealaltă vioară - e vorba despre un Pietro Guarneri care, iarăși, nu are nevoie de prezentare; un lutier extrem de faimos dintr-o familie foarte mare de lutieri… Da, aș putea spune că exact aici intervine Guarneri-ul, la punctul acela care face Seraphinul foarte dificil de abordat, pentru că încă e o luptă în fiecare moment în care eu iau Seraphinul. Ceva care te face să lupți ca să ajungi la rezultatul dorit. Or, Guarneri, e în formă bună sau nu, el va suna destul de stabil și e mai ușor, aș putea spune, de cântat. M-am întors aseară din Germania, unde am cântat Tzigane de Ravel cu o orchestră din Götingen, și am cântat cu Guarneri-ul. Cumva, facem jumătate-jumătate, dar de obicei când e vorba de solo tind să prefer Guarneri. Bineînțeles, dacă ar fi să nu mai rămân la Orchestra din Göteborg eu nu aș putea să mai cânt pe această vioară și voi rămâne doar cu Seraphin.

Poate că e o gelozie între cele două. Poate dacă o să i te dedici doar Seraphin-ului o să sune foarte bine fără alte cazne. Glumesc!

Dar să știți că sunt păreri împărțite. Există lume, prieteni, care preferă Seraphinul, unii care preferă Guarneri-ul.

Tu îmbini foarte frumos lumea asta a orchestrei cu apariții solistice, cu apariții în ansambluri camerale. Mi-ai spus că cea mai recentă apariție solistică a fost cea din Germania. Și camerală?

Noi, cei care am beneficiat de ajutorul fundației elvețiene Tharice (cea care mi-a oferit vioara Seraphin) și alți prieteni de-ai mei și ai fundației care, până la urmă, sunt oameni cu care am studiat la Academia Menuhin și care au predat la Academia Menuhin, ne vedem o dată pe an în Elveția pentru a face un concert în memoria Marthei Müller, fondatoarea fundației. Și acesta este un proiect cameral care se întâmplă o dată pe an; pe data de 4 mai noi suntem la Berna și facem un concert de muzică de cameră. Cam acesta este următorul proiect de muzică de cameră. Iar în vară e un festival la care noi am început să lucrăm și aici vreau să dau detalii un pic mai târziu, în momentul în care se realizează.

Preocuparea pentru pedagogie și fenomenologie

Știu că predai de ceva vreme și în Spania, dar și la Göteborg, și în Serbia, în Venezuela și auzisem că te bătea gândul să pui bazele unei academii chiar. Ce se mai întâmplă în sensul acesta? Sau e ceva secret ce nu putem divulga?

Acesta era proiectul pe care voiam să-l pre-prezint, pentru că deocamdată așteptăm o serie de răspunsuri. Da, am creat o fundație care vrea să clădească o academie care, la început, se va materializa în cursuri de vară. Scopul este ca ea să devină permanentă; un loc în care studenții să se poată retrage și să intre aprofundat în tot ce înseamnă forțele muzicii care există și care sunt acolo nu doar pentru a fi trăite, ci, în primul rând, conștientizate.

Or să fie și cursuri de fenomenologie? Pentru că știu că și tu ești apropiat de Konrad von Abel.

Da. Vrem să facem împreună cu Konrad și o clasă de dirijat și, mai ales, pentru toți studenții, indiferent de instrument și orientare, cursuri de fenomenologie bazate pe această școală pe care marele nostru Sergiu Celibidache a inițiat-o.

Vlad, ești forte ocupat. Mai există ceea ce s-ar chema timp liber, pentru relaxare? Ce te relaxează?

Mai există. De obicei, mă relaxează ceva care să nu-mi ceară foarte multă concentrare, atenție. Poate un film, poate chiar și, pur și simplu, ieșitul în oraș pentru cină, ceva făcut împreună cu prietenii, ceva care să relaxeze un pic creierul, aș spune. Dar, da, sunt momente. Țin foarte mult să nu-mi pierd perioadele de vacanță. Am învățat ce înseamnă să nu ai vacanță și am zis că nu mai fac. Indiferent de ce ar fi, trebuie să petrec cel puțin două săptămâni de pauză totală vara. Se aglomerează lucrurile, e adevărat, dar sper să mergem înainte, să putem să le facem pe toate fără să pierdem…

...din entuziasm.

Da, și din entuziasm și să nu pierdem până la urmă acea conexiune cu energia de unde am plecat. Ce ne face să ne mișcăm? Ce ne face să facem atât de multe lucruri? Nici să faci o grămadă de lucruri, așa, în mod automat, nu ajută foarte mult.

În sensul mecanic, adică

Exact. Ca și în muzică. În permanență ești conectat cu locul, spațiul de unde ai plecat în momentul în care ai început acea piesă de muzică… lucrurile pot să fie din nou recreate, fiecare moment poate fi recreat într-un fel mai spontan decât acea mecanicitate. E complicat. În fenomenologie despre asta e vorba - despre cât de mult poate conștiința să se lărgească pentru a fi în stare să trăiască articulații din ce în ce mai mari.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

 

 

Irina Cristina Vasilescu