Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu compozitoarea Sabina Ulubeanu

Publicat: Marți, 23 Ianuarie 2018 , ora 9.00

Sabina, pentru că activitatea ta profesională este complexă, vreau să te rog să facem un scurt traseu al dezvoltării tale muzicale, pornind de la 5 ani, când ai început pianul…

Am început pianul, da, pe la 5 ani… pe la 3 am început să-l cer părinților. Bunica mea a fost cea care m-a susținut foarte mult și părinții au decis să cumpere pianul; îl am și acum - e un pian cu mecanică vieneză, cu un sunet foarte dulce, nu neapărat foarte performant. Așa că am început pianul pe la 5 ani și câteva luni, apoi am intrat la Liceul de muzică "George Enescu". Am dat o admitere pentru clasa I și am făcut primii ani cu doamna profesoară Margareta Ignătescu - niște ani care mi-au construit o bază de încredere. Apoi am făcut cu doamna profesoară Smaranda Murgan și apoi cu doamna Ileana Busuioc, dar, între timp, mi-am dat seama că muzica e un pic mai mult decât a cânta la pian.


Cam când se întâmpla asta?

Cam prin clasa a IX-a. În primul rând, când am dat de muzică de cameră mi s-a părut cu totul altceva, altă lume. Era atât de interesant să poți să asculți alte instrumente, să vezi cum se construiesc piesele nu doar pentru tine, ci împreună cu celălalt. Mi s-a părut un lucru extraordinar! Și-apoi, în clasa a X-a am avut așa, un moment de răscruce, în care m-am gândit dacă mai fac muzică, nu mai fac muzică? Și-atunci doamna Ignătescu s-a gândit: ce-ar fi să faci muzicologie? Dar mie nu prea mi-a surâs atunci ideea. Adică dacă aș fi făcut ceva în genul acesta, aș fi preferat să fac jurnalism pur și simplu. Și, dintr-una-ntr-alta, a venit ideea compoziției. Pe mine m-a atras foarte mult. Și după ce am scris prima lucrare, mi-am dat seama că asta căutam.


Și cine te-a aruncat în apă? Sau a fost un imbold interior?

Am început să fac câteva lecții cu profesorul de armonie Simeon Ulubeanu și-n acel moment, când mi-am dat eu seama că îmi place foarte mult contrapunctul palestrinian, că puneam niște întrebări - de ce se cromatizează aici așa și nu altfel la studii de Chopin ș.a.m.d. - în momentul acela mi-am dat seama că, față de momentul muzică de cameră, e o treaptă superioară a înțelegerii muzicii și, culmea, mi-am regăsit și pasiunea de a studia la pian în continuare în momentul în care am văzut ce se întâmplă în interiorul muzicii. Și apoi am început cu niște mici exerciții (să zicem tonale): preludii, invențiuni ș.a.m.d. - cam vreun an de zile, după care am descoperit lumea modală și așa am mers, din aproape în aproape… N-am avut o evoluție bruscă, ci totul a fost foarte linear până în momentul în care, în anul I de facultate, am pus primele flajolete la vioară într-o lucrare. A fost foarte, foarte treptat totul… așa, pas cu pas până într-un anumit punct.


Știu că la admiterea la Secția de Compoziție, la facultate, e nevoie de o mapă cu mici lucrări. Tu mai ții minte ce ai prezentat atunci?

Da, țin minte. Am avut o mișcare pentru cvartet de coarde, o piesă pentru două viori, câteva lucrări de pian și câteva lucrări așa, să zicem de școală, lied pentru pian și vioară, invențiuni ș.a.m.d.


Ți-ai propus tu să fie atât de divers sau era ceva impus?

Nu era absolut deloc impus. Puteai să vii cu ce vrei tu, iar pe vremea aceea se dădea încă o probă de improvizație. Primeai o temă și trebuia să improvizezi pe acea temă și chiar țin minte că a fost destul de amuzant că eu la admitere nu am luat notă maximă și știu și de ce… pentru că eu nu am improvizat tonal. Am început tonal și m-am dus în cu totul alte direcții și fetița care a improvizat tonal bineînțeles că a luat notă mai mare decât mine și eu am crezut că probabil nu sunt bună de nimic. Probabil că era o cerință pe care eu nu o știam foarte bine. Se făceau niște cursuri de pregătire, dar nu se punea neapărat accent pe ideea asta de improvizație; erau mai mult pentru armonie, forme etc. Era bine să te duci la acele cursuri ca să vezi care e pulsul. Iar cu cvartetul… de fapt a fost legat tot de pasiunea pentru muzică de cameră, pentru că am avut fericita ocazie să merg la niște cursuri de muzică de cameră în Germania în clasa a X-a și apoi în clasa a XII și atunci mi-am spus Ce-ar fi ca pentru cvartetul acesta minunat care ținea cursurile să scriu eu o mică lucrare? Și ei au fost foarte drăguți și au cântat-o. Era un fel de mișcare de cvartet într-o formă bipartită, dar se baza pe niște serii. Deci, era cumva prima mea încercare de a ieși total din tonalitate, deși seriile erau tratate ca un mod, existau niște sunete importante. Pentru mine, la 18 ani, să citească de două ori și să cânte lucrarea cvartetul Peterson a fost ceva extraordinar! Mi s-a părut că asta e, nu există ceva mai frumos pe lume. Și, într-adevăr, nu există ceva mai frumos pe lume decât să-ți auzi lucrarea cântată și cântată bine, indiferent de nivelul la care ești.


Și satisfacția asta te face, cu siguranță, să mergi mai departe.

Sigur că da, sigur că da! E o bază foarte puternică de la care pornești și nu numai atât, pentru că se întâmplă și să ți se cânte lucrarea și tu să nu fii mulțumit de tine, de cum ai scris lucrarea și nu poți să observi lucrul acesta decât în momentul în care ea se cântă.


Și revii atunci asupra partiturilor?

Uneori da, uneori nu. Au fost momente în care am revenit pentru că mi-am dat seama exact ce n-a fost bine. Pentru că uneori se întâmplă din cauza oboselii sau lipsei de timp ca anumite lucruri să nu se concretizeze total și atunci știi ce ai de făcut.


A oboselii și a lipsei de timp a compozitorului sau a interpreților?

A compozitorului. Întotdeauna mă gândesc la mine și la ce pot eu să fac mai bine. Nu poți controla ce fac ceilalți. Din fericire, am avut și experiențe foarte bune, cu instrumentiști care întotdeauna s-au străduit și care au privit muzica contemporană cu dragoste, pot să spun, și n-aș putea niciodată să dau vina pe interpreți când eu știu că într-un anumit punct aș putea să insist și să iasă un pic mai bine. Și la genul acela de lucrări - când știu că se vor mai cânta o dată - da, revin, și chiar iese mult mai bine. Există și lucrări pe care vrei să le uiți, însă.


Cât de des sau cât de mult lucrezi cu interpreții? Pentru că tu ești la bază pianistă și sigur că cunoști elemente de orchestrație și de ambitus pentru fiecare instrument, posibilități tehnice și așa mai departe, dar poate că sunt momente, lucruri pe care vrei să le spui și poate că nu știi exact dacă sunt posibile, dacă se pot realiza.

Lucrez cu ei și am învățat să fiu foarte cinstită și să nu-mi fie teamă să întreb; cred că atunci când ești la început de drum există o anumită timiditate și nu e foarte bună. Desigur, cu maximă politețe și cu amabilitate, trebuie să întrebi de fiecare dată dacă crezi că se poate face așa. Dar cred că cel mai important este ca interpretului să-i explici ce anume ai vrut să spui cu lucrarea. Și din punct de vedere al tehnicii componistice să-i spui ideile principale și să-l faci să înțeleagă din punctul A în punctul B cum se ajunge ș.a.m.d. pentru că e mult mai ușor și pentru interpret atunci. În epoca asta, fiecare compozitor are stilul său propriu și când e compozitorul de față e un mare ajutor pentru interpret ca acesta să-i explice anatomia piesei; asta contează foarte mult. N-aș putea să mă bag în sfaturi de tușeu sau altele, pot doar să spun ce mi-am imaginat sau în ce fel ar trebui să sune. E și o fină balanță între ceea ce notezi în partitură - dacă ne uităm la partiturile de Enescu, de pildă, care sunt pline de notații, ceea ce este foarte bine pentru că poate să le cânte mai multă lume - și o anumită elasticitate a notării, dar în acel caz partitura trebuie să fie foarte clară din punct de vedere ideatic, ca atunci interpretul, instrumentistul să se poată baza pe experiența lui și pe tradiție să spunem, pentru că în epoca clasică nu exista atâta notație, dar exista tradiția și se știa cum trebuie cântat.


Orele cu Tiberiu Olah erau fantastice

Aș zice să continuăm și să mergem la nivel universitar - Sabina Ulubeanu la facultate. I-ai avut profesori pe Tiberiu Olah și, mai târziu, pe Doina Rotaru...

Da.


…și voiam să te întreb, pentru că e vorba totuși de procese de creație, nu vorbim despre universități tehnice - sigur, este vorba despre foarte multă tehnică și aici, dar într-un alt sens… La nivelul acesta de dezvoltare profesională și interioară (al studentului) devin profesorii mentori?

Eu cred că devin și depinde și peste ce oameni dai. Eu cred că am fost extraordinar de norocoasă să am acești profesori, în primul rând că mi-am dorit foarte mult de la bun început să studiez cu Tiberiu Olah. Și asta pentru mine a fost un moment extraordinar.


De ce voiai să studiezi musai cu el?

În primul rând că îmi plăcea foarte mult muzica lui și, în al doilea rând, era așa, ca un fel de arc peste timp pentru că atunci când am fost eu pentru prima dată la un concert la Ateneu, la 7 ani, țin minte că s-a deschis concertul cu o lucrare de Olah. Sigur că era ceva din Suita Mihai Viteazul, dar e o muzică frumoasă, o muzică de film foarte frumoasă. Și, cumva, de la el am preluat și dragostea asta pentru muzică de film. A fost foarte impresionant pentru mine. Un compozitor în viață? Eu mă duc în această sală extraordinară și ascult muzica unui compozitor în viață? Și-apoi, când am avut ocazia să studiez cu el a fost absolut fantastic pentru că el avea un stil de a preda foarte personal. Trebuia să te obișnuiești cu limbajul lui. La început îți vorbea despre Do major și tu vedeai patru diezi la cheie, dar de fapt era vorba despre cum Do majorul a ajuns acolo. Și în câteva lecții trebuia să te pui puțin la punct cu ceea ce voia să spună. Dar cred că ceea ce mi-a insuflat apoi și Doina Rotaru - care a studiat și dânsa doi ani cu Tiberiu Olah - este ideea acestui fir roșu conducător al piesei, această logică cât mai imbatabilă… și-n momentul în care ajungi la această coerență dintre ceea ce ai în cap și ceea ce iese pe partitură atunci știi că lucrarea ta este bună. Și în sensul acesta lucra Olah cu noi foarte mult. Iar orele erau fantastice pentru că ne strângeam toți și făceam analize. A fost și un moment extraordinar… la un moment dat nu știai dacă știe cum te cheamă sau cine ești sau ce cauți acolo și deodată scotea o partitură - Concertul 2 de Bartok pentru vioară, de exemplu, partea a doua - s-a uitat la mine și mi-a zis Asta este pentru dumneata ca să vezi cum se construiește o temă. Era un fel de emulație plină de mister pentru că el era absolut absorbit în muzică. În momentul în care-i puneai partitura în față, pentru el nu mai exista absolut nimic altceva, nici cât e ceasul, nici dacă a mâncat… era exact acel prototip al geniului care e și fericit să dea mai departe. Și apoi, după ce dânsul a murit… Eu am fost un an, înainte să moară, plecată cu o bursă Erasmus, și-apoi când am revenit am studiat cu doamna Doina Rotaru care, în afară de faptul că era absolut pe aceeași linie din punct de vedere al tehnicii componistice, a fost și foarte apropiată; și nu numai de mine, de toți studenții. În anul acela s-a născut și fiica mea și pentru mine era extrem de greu pentru că ea s-a născut în septembrie și în octombrie începea școala; a fost un mare suport moral pentru mine și m-a încurajat continuu - pot să fac lucrul acesta, e posibil, nu trebuie decât un pic de organizare… ușor de spus, greu de făcut, dar dânsa știa foarte bine că e greu de făcut, dar cu toate acestea a insistat, a insistat și cred că fără dânsa nu o scoteam la capăt. A avut mare încredere în mine că eu pot să fac lucrul acesta, să am un bebeluș acasă, să scriu o lucrare pentru orchestră, un concert pentru violoncel și orchestră și ambiția mea a fost să mai scriu o lucrare, pentru că era un concurs și mi-am dorit să particip, și-am luat și premiu… Deci, a fost un an intens, și faptul că, de ce nu, o femeie care a trecut prin acest lucru, prin maternitate, și a fost lângă mine, și m-a încurajat, a fost extraordinar și e ceva pentru care am să-i fiu recunoscătoare toată viața.


Cum te-a schimbat pe tine maternitatea? Cu siguranță se îmbogățește lumea interioară și-atunci și ceea ce "iese" pe partitură trebuie că arată altfel, nu?

Sigur că da. Pentru că, mai ales la o vârstă atât de fragedă, totul te ia prin surprindere.


Câți ani aveai?

23 când am născut-o. Și e o gamă de emoții și de trăiri care nu se compară, pentru mine, cu nimic altceva. În momentul în care le simți, ai și ce spune mai departe. Iar din punct de vedere al timpului, pot să spun că m-a făcut mai eficientă, m-a făcut un pic mai concentrată pentru că nu prea mai ai luxul acelei visări de ore întregi… Tot trebuie să ți-l mai acorzi din când în când. Acum, poate că e puțin mai simplu într-un fel, copiii au mai crescut…

Pentru mame este mai greu decât pentru tați


Ai o rutină? Adică ți-ai impus să scrii zilnic o anume perioadă?

Cât am fost studentă, da. Dar în perioada asta n-aș putea să spun că am această rutină, deși tânjesc la ea. Tânjesc la ea și, din păcate, sunt multe perioade în care lucrez în salturi. Profit foarte mult de vacanțele copiilor și mai pierd nopțile… și mai există perioade în care reușesc să mă organizez; când sunt foarte multe de făcut nu doar componistic, ci și organizatoric, atunci chiar reușesc să-mi fac un program pe ore și cât de cât să mă țin de el. Mi-ar plăcea să fiu mai ordonată, să am acea rutină de fier pe care o avea Stravinski, care lucra de la 8 la 12 în fiecare zi...


Pe care o au mulți alți artiști, unii chiar de la 4 dimineața…

Da, dar, fără să ne ascundem după deget, cred că pentru mame este mai greu decât pentru tați.

Pentru că o mamă e acolo pentru orice. Și un tată e acolo pentru orice, dar cumva o mamă se detașează un pic mai greu.


Acum, tehnic vorbind, cum anume scrii? Ai o schemă pe care ți-o faci înainte? Scrii cronologic, de la cap la coadă, sau pe bucățele pe care le asamblezi? Cum decurge procesul?

De obicei îmi fac un plan al lucrării. În primul rând trebuie să-mi fie mie foarte clar ceea ce vreau să spun, ce sentiment sau ce idee sau ce stare vrea să exprime acea lucrare. Îmi fac un plan destul de clar… după aceea mi se întâmplă uneori să scriu… începuturile de obicei îmi vin foarte ușor. Am avut foarte puține ocazii în care începutul mi-a venit greu. Lucrurile cel mai tare se încurcă pe la mijloc, de fapt, pentru că acolo e cumva cheia lucrării din punct de vedere tehnic și trebuie să fie foarte bine realizat lucrul acela pentru că nu trebuie să pierzi energia cu care ai început. Mi se întâmplă după ce scriu începutul să scriu alt fragment… și-atunci, știind unde vreau să ajung, e mai simplu pe parcurs (drumul).


Îți pui niște repere, practic.

Da, sunt niște repere și știi unde vrei să ajungi și ce se întâmplă. Bineînțeles că planul inițial se modifică, nu rămâne fix, dar ideea de bază cam rămâne. Și de aceea, cumva, uneori la mine perioada de gândire și de concepere a planului durează mai mult decât (scrierea) lucrarea propriu-zisă.


Pentru că tu ești și fotograf, nu numai compozitor, care e relația, din perspectiva ta, a muzicii cu vizualul în general, nu numai cu fotografia? Au teme comune?

Da, sunt teme comune. E o poveste foarte drăguță, pentru că eu m-am apucat de fotografie într-un moment în care eram puțin secătuită energetic și nu aveam timp să compun absolut deloc. Și a fost ca un fel de debușeu. Apoi treaba a devenit din ce în ce mai serioasă și mi-am dat seama că în imagine există niște legi care o compun, foarte interesante, și am urmat și o școală în sensul acesta. Am citit foarte mult despre percepția vizuală, am scris chiar și în doctorat un capitol legat de timp în fotografie și compoziție și pot să spun că procesele, deși sunt diferite, au ceva comun. Pentru mine se completează aceste două arte, iar în momentul în care nu pot compune pot fotografia și asta e foarte bine. Și probabil că asta a dus cumva și la pasiunea mea pentru combinarea artelor și pentru aplecarea spre un nou tip de sincretism pe care sigur că mulți poate-l stăpânesc mult mai bine din punct de vedere tehnic, cu imagini pe computer ș.a.m.d., dar cumva e un vibe comun al acestei epoci și eu m-am apropiat de el tot treptat, pas cu pas, începând cu fotografia.


Știu că explorați relația dintre muzică și vizual și în festivalul vostru, care a început în 2012, și pe care l-ai fondat cu Diana Rotaru…

Da. Și cu Cătălin Crețu.


Cum a evoluat InnerSounds?

InnerSounds a fost mai întâi un fel de oază a noastră, pentru că ne doream exact asta: să exprimăm acest nou vibe al muzicii; muzica contemporană se poate adresa oricui și în momentul în care aduci alți artiști din alte zone ale artei în jurul muzicii contemporane e mai ușor și pentru public să pătrundă în această zonă. Din cauza asta se bazează foarte mult pe multimedia, pe seara cu muzică de film și pe expoziție de fotografie și, în general, pe tot ce înseamnă combinarea dintre arte. Și publicul văd că primește bine.


Lumea se cam ferește de muzica contemporană. Nu știu de ce, dar o văd ca pe ceva urât și greu digerabil. De unde această reticență?

Da, există această reticență care vine din mai multe părți. Poate și din școală, și din educație. Mă refer aici la educația muzicală. Și pentru că nu este prezentată într-un mod în care publicul să poată să se simtă părtaș la ceea ce se întâmplă. Pentru că da, muzica este un templu, muzica este ceva sacru ș.a.m.d., dar, pe de altă parte, muzica este și comunicare. Și în momentul în care publicul se simte parte din această comunicare, nu se va mai teme de muzica contemporană.


Mi se pare că și felul în care este ambalat, să spunem, evenimentul pe care voi îl organizați e foarte frumos și atrăgător și asta nu e puțin lucru.

Și este așa din cauză că, de fapt, noi ne iubim publicul. Noi dorim să împărtășim ceea ce se întâmplă mai frumos în zona asta a artelor contemporane și niciodată nu avem acea privire de sus sau vreo aroganță, sper eu că nu se simte așa. Adică, până acum reacțiile au fost de natură să ne încurajeze că ce ne dorim noi, comunicarea, chiar se întâmplă.


Se simte foarte fresh, din punctul meu de vedere.

Sunt și foarte multe. Ceea ce e foarte bine.


Sabina, la ce lucrezi acum?

Până în primăvara asta trebuie să termin două lucrări; lucrez la un cvartet și lucrez la o piesă care se va cânta în cadrul SIMN cu Ansamblul SonoMania fondat de Diana Rotaru. Eu sunt o compozitoare destul de serioasă, dar asta este o lucrare mult mai jucăușă care pornește de la un joc pe telefon care se numește Candycrash și îmi face mare plăcere să scriu la ea.


Așteptăm atunci să auzim și noi. O să ne amuzăm, înseamnă?

Da. Eu cred că da.

Irina Cristina Vasilescu