Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu compozitorul Lucian Beschiu

Publicat: Marți, 14 Noiembrie 2017 , ora 9.00

Lucian, tu ești nu numai dirijor, ci și compozitor și, la bază, bineînțeles, instrumentist - ai studiat trompeta. Care dintre aceste trei ocupații, profesii, are prioritate în momentul acesta? Sau sunt toate pe același plan, sunt egale ca importanță?

Mi-ar plăcea să fie toate pe același plan pentru că, de exemplu, simt nevoia ca muzician să stăpânesc un instrument cum ar fi trompeta, pe care am studiat-o în liceu, dar nu mai e cazul, pentru că drumul meu a fost altul. Am început dirijatul în facultate, iar acum, ca să răspund concret la întrebare, sunt cel mai interesat de compoziție. Bineînțeles, dirijatul e mereu acolo, a fost obiectul meu principal de studiu la facultate, iar cu trompeta încă mă joc, ca să zic așa.


Ai studiat la Alba Iulia, la Liceul de Arte, trompeta, dar ai dat admitere la Conservatorul bucureștean la dirijat. De ce?

De fapt, eu încă din liceu voiam să compun și îmi plăcea să ascult foarte multă muzică simfonică și, cumva, nu aveam încredere în mine că o să ajung să fiu așa ceva (compozitor) într-o zi. Și-atunci, următorul pas, următorul domeniu care a părut foarte atractiv, care mi-a oferit posibilitatea să stau în contact cu genul acesta de muzică simfonică a fost dirijatul. Asta a fost atracția dirijatului: să pot să studiez și să fac parte din realizarea lucrărilor simfonice frumoase, care pe mine mă mișcau.


Dar, practic, înțeleg că ai avut mereu în minte compoziția. Chiar și atunci când ai dat la dirijat?

Da. De aici a plecat, de fapt. Doream să compun și, simțindu-mă mic pe lângă ceea ce este deja scris, am zis că mai bine să cercetez lucrările altora.


Și de compus, când ai început să compui? Din liceu?

Da. Mici piese, mici încercări. Mereu am avut și tentația asta de a scrie ceva… idei muzicale, tot felul de lucruri pe care mai târziu le-am folosit, când am prins poate un pic de încredere în ideea că pot să scriu ceva.


Pentru ce instrument scriai în liceu?

Mă ajutam foarte mult de pian, dar erau doar idei muzicale care puteau fi transpuse atât simfonic, cât și cameral sau pur și simplu solist.


Mă întrebam dacă nu cumva scriai pentru instrumentul tău, pentru trompetă?

Da. Au fost și idei care erau originale pentru trompetă, dar și orchestrale sau pentru pian.


Și prima lucrare închegată, să spunem așa, cu structură formală ș.a.m.d., gândită de la cap la coadă și pusă pe hârtie - când a apărut?

A fost în liceu, când citisem Armonia modală a domnului profesor Dan Buciu, carte ce avea la sfârșit niște teme folclorice care puteau fi lucrate, armonizate în tehnicile pe care dumnealui le sugera în acea carte. Și am luat acele teme și am făcut o suită corală. A fost prima lucrare închegată, în liceu, pe care acum, dacă aș relua-o, cu siguranță aș modifica-o, aș mai lucra la ea, dar este primul lucru pe care l-am început și l-am terminat.


Am observat că mare parte dintre scrierile tale sunt dedicate corului. Simți că te poți exprima mai bine prin vocea umană?

Este un domeniu care-mi place foarte mult și prin puritatea vocilor, dar și prin modul în care sună armoniile muzicale cântate de un cor. Dar a fost și circumstanțial pentru că, așa cum am spus, acea carte sugera melodii populare cu text, și-atunci și temele erau sugerate pentru cor, iar lucrările de mai târziu vin de la faptul că profesorul meu de dirijat, Konrad von Abel, care are și un cor în München, mi-a cerut să scriu pentru cor, pentru corul dânsului, și atunci așa am ajuns să lucrez mai mult cu cor.


Am ajuns la un subiect despre care îmi propusesem de la bun început să discutăm - relația ta cu Konrad von Abel, unul dintre discipolii lui Sergiu Celibidache; de altfel, a fost și asistent al lui vreme de 10-11 ani…

17.


Citisem că la München a fost asistentul lui vreme de aproape 11 ani.

Da, la Filarmonică, dar începuse deja dinainte să fie asistentul lui la cursuri; îl ajuta în realizarea cursurilor și chiar ținea o parte din ele.


Am înțeles. Ai participat și tu la multe dintre cursurile de măiestrie pe care le-a ținut Konrad von Abel nu numai aici, în România, ci și peste hotare - Germania, Franța, Spania. Ce te-a făcut să mergi acolo și apoi ce te-a făcut să revii de atât de multe ori?

Primul contact a fost cu înregistrările lui Celibidache, asta m-a mișcat. Mi s-a părut mie că există o altă profunzime în modul în care făcea el muzică. Și-atunci, în 2009, am avut norocul să mă duc la un curs prin Universitatea Națională de Muzică, era atunci un program care se chema "De la ucenicie la măiestrie în arta dirijorală" și care a facilitat unor studenți să meargă la un curs al lui Konrad von Abel. Am avut norocul să mă duc și eu și atunci am început într-adevăr să cunosc ce înseamnă această lume a fenomenologiei lui Sergiu Celibidache. Am început în 2009 și de-atunci am rămas în această temă, ca să zic așa.


Continuați să colaborați (pentru că tu acum locuiești la München)?

Da. Acesta a fost de fapt unul dintre motivele pentru care m-am mutat la München - ca să fiu mai aproape nu doar de el, dar și de mediul care s-a creat în jurul lui; există o comunitate formată din foștii lui studenți, care acum îi sunt prieteni, și care încearcă să facă muzică folosind aceste principii.


Există această Musik Production la München, coordonată de Konrad von Abel. Nu mi-a fost clar, accesând site-ul organizației, cu ce anume se ocupă ea. Am văzut că organizează cursurile acestea de dirijat și de fenomenologie ale lui Konrad von Abel, dar am văzut în CV-ul tău și că tu te ocupi acolo de editarea unor manuscrise ale unui compozitor englez. Deci funcționează și ca editură? Poți să-mi explici un pic despre ce este vorba?

Da. Este interesant. El (Konrad von Abel) este și în spatele acestei edituri. El a făcut cumva această editură pentru a-și putea îndeplini anumite dorințe, anumite scopuri. Și anume, una dintre ele este aceea de a putea să susțină ceea ce lui i se pare că are rost să fie susținut; unul dintre aceste domenii este tocmai fenomenologia muzicală. Și în felul acesta m-a susținut și pe mine, fiindcă mi-a dat de lucru ca să pot să-mi plătesc aceste cursuri. Cu alte cuvinte, m-a susținut ca să pot să-mi fac educația în acest sens. Într-un fel, editura lui este un instrument pentru a putea să atingă alte lucruri.


Eu de John Foulds, compozitorul ale cărui partituri le editezi tu, nu am auzit, recunosc, până acum. Am citit puținul pe care l-am găsit pe internet. Am înțeles că a fost un muzician englez din prima jumătate a secolului XX, care a locuit în ultima parte a vieții în India, fiind fascinat de cultura indiană. Ce anume face ca muzica lui să fie demnă de editare, demnă de cercetare și de interpretare, bineînțeles?

Este o muzică foarte frumoasă și foarte interesantă ca tehnică. Folosește niște tehnici armonice foarte interesante pe care eu le-am regăsit apoi la profesorul meu de la care am învățat cele mai multe în domeniul compoziției, domnul Nicolae Coman - armonii geometrice, tehnici inspirate și de muzica indiană, modul în care a introdus muzica indiană în spațiul componistic occidental. Se pare că merită să fie descoperit. A făcut niște lucrări foarte importante și foarte impresionante și e păcat că nu se știe mai mult, dar sperăm să-l scoatem din conul de umbră în care a intrat. Partiturile de John Foulds sunt deja apărute pe piață.


Revenind la fenomenologie - am văzut că și subiectul tezei tale de doctorat, pe care ai susținut-o în 2016, e legat de același lucru - titlul este Redarea muzicală. O abordare fenomenologică. Poți să ne spui, în linii mari, te rog, despre ce e vorba? Redarea muzicală se referă, probabil, la interpretare, nu? Abordarea fenomenologică a interpretării, a actului interpretativ?

Da, dar tocmai de aici pleacă și distincția fundamentală pe care o fac în lucrare, între redarea muzicală și interpretarea muzicală. Pentru că interpretarea muzicală poate fi înțeleasă într-un mod greșit, tocmai prin modul în care folosim cuvântul "interpretare", și anume că totul este interpretabil și noi putem să suprapunem peste ceea ce interpretăm ințelesurile noastre, cu care venim noi la pachet. Adică în loc să căutăm într-o piesă muzicală modul în care ea poate fi interpretată sau redată, cum zic eu, pornind de la ea, de la ceea ce a scris acolo compozitorul, pornind de la părțile muzicale intrinseci ale piesei, e foarte puternică tendința de a veni acolo cu ideile proprii, practic cu subiectivitate - cum vreau eu să interpretez această lucrare în loc de cum trebuie să o redau. Asta e distincția fundamentală pe care o fac în lucrare. Apoi încerc să explic cum anume ne-am putea apropia de o lucrare, cum anume ne putem rafina percepția pentru a detecta care sunt aceste forțe care ne pot determina în a o reda, a o reda așa cum este scrisă și nu cum o rescriem noi.


Ai avut și exemple muzicale în lucrare?

În teza de doctorat am folosit mai multe exemple mai mici. De exemplu, este o referință pe care o face Celibidache mereu, dă un exemplu de un interval de cvintă și îl cântă în mod ascendent și spune că în mod natural fiecare dintre noi îl percepem ca o deschidere, ca un interval expansiv, în timp ce o cvintă perfectă descendentă o percepem ca închizând, ne întoarcem la o fundamentală. Genul acesta de exemple am dat, care să arate într-un mod cât mai simplu și direct care e relația dintre conștiința noastră și relațiile dintre sunete, cum ar fi diferitele intervale, de unde putem afla cum se tratează o frază muzicală sau alte exemple în domeniul metroritmic…tot felul de exemple simple, care să poată arăta cât mai direct relația dintre conștiința umană și sunete.


Sunt generale, deci, și se pot aplica, probabil, oricărui tip de muzică.

Da, exact.


Ai pomenit mai devreme numele compozitorului Nicolae Coman și eu știu că tu erai unii dintre apropiații familiei Nicolae și Lavinia Coman. Cum v-ați apropiat?

Cu el am făcut la școală amonie și apoi, mai târziu, compoziție. Domnul Coman era o persoană foarte caldă și era ușor să te apropii de el și, nu știu, pur și simplu a fost împrietenire naturală. A fost foarte important pentru mine și încă este, nu numai muzical, dar și ca om, ca artist, ca model de urmat în compoziție.


Mă întrebam dacă v-a apropiat și bucuria, plăcerea de a scrie pentru vocea umană, pentru că și creația dumnealui conține foarte multe opusuri pentru voce. A fost și acesta un punct pe care l-ați avut în comun?

Într-un fel da, pentru că în orice a scris, domnul Coman a fost o persoană foarte muzicală; fie că a folosit armonii din cele mai disonante sau nu, reușea ca tot ce ieșea din pana lui să fie incredibil de muzical, indiferent dacă era pentru voce - bineînțeles că pentru voce a scris cel mai mult - sau pentru pian. Există o vocalitate a întregii lui creații. Și cred că asta am luat de la el: dorința de a fi muzical și de a păstra vocalitatea unei lucrări.


Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu