Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianistul și compozitorul Mihai Murariu

Publicat: Marți, 31 Octombrie 2017 , ora 9.00

Cum de-ai ajuns tu muzician, Mihai? Pare ușor improbabil, având în vedere că părinții tăi nu sunt muzicieni

Da. Ca să lămurim situația: mama este fizician și tata e inginer în construcții, dar meritul lor, printre alte merite, desigur, este că m-au dus de mic - asta a fost în special inițiativa mamei, ea a fost motorul din spate, dar nici tata n-a protestat prea mult - în cât mai multe locuri. Ideea era să încerc cât mai multe lucruri astfel încât, până la urmă, să pot să descopăr ce mi-ar plăcea sau la ce-aș fi mai bun.

Ți-au lăsat libertatea de a alege.

Da, ceea ce n-a fost neapărat un lucru bun pentru că, în general, mă hotărăsc greu ce vreau și eram genul de copil care pus să facă ceva o făcea destul de serios și, mă rog, binișor. Nu neapărat excelent, dar făceam bine.

Bine, ești modest acum. Noi, foști colegi ai tăi, știm mai multe.

Știți ceva ce nu știu eu? Am făcut tot felul de sporturi, dansuri, limbi străine și pian de la 6 ani.

Și de ce ai rămas la pian?

Spre deosebire de mulți dintre colegii mei, pentru mine n-a fost o chemare clară. Ai mei amândoi sunt melomani. Tata are chiar și talent; are voce, îi place să cânte… sigur, la modul amatoricesc, n-are studii de specialitate și nici vreo formă de antrenament în domeniu. Dar amândoi sunt melomani. Chiar au abonament la concertele Orchestrelor Radio de ani buni, dinainte să încep eu să cânt aici. Asta a fost o sursă mare de discuție în familie, în clasa a VIII-a în primul rând, pentru că eu am făcut o școală generală normală. Am făcut la o școală de muzică - la nr.4, una din școlile de muzică din București - instrumentul și teoria. În paralel am făcut meditații peste meditații. Numai că stilul acesta al mamei și cumva și-al meu, pentru că până la urmă nu eram eu factorul decizional, de a merge în mai multe locuri - nu coincidea cu viziunea multor profesoare care vor să aibă cumva un control cât mai mare asupra timpului și pregătirii copiilor cu care lucrează. Și-atunci, în cei 12-13 ani de pian până la facultate am avut vreo 14-15 profesoare de pian. Ele cedau, nu eu, așa că n-am schimbat domeniul, până la urmă. Dar revin - în clasa a VIII-a asta a fost o discuție destul de serioasă, între ai mei, desigur, pentru că eu, în stilul caracteristic, nu știam ce vreau… dacă să merg la un liceu de muzică, ceea ce era opțiunea tatei, sau să merg la un liceu de profil real, pentru că tot timpul am făcut și pregătire la matematică, la fizică; inclusiv în liceu am făcut. Aveam un prieten și ne pregăteam împreună și el apoi a dat la arhitectură. Eram cumva competitiv la matematică și eram la același nivel la pregătire.

E greu și așa, când poți să faci orice sau aproape orice.

E greu când nu știi ce vrei, dar asta nu știu dacă a fost o cauză a nehotărârii mele sau invers, faptul că am făcut mai multe mi-a produs nehotărârea. Oricum sunt nehotărât din fire și faptul ca n-a fost ceva la care să fiu chiar jalnic n-a dus la excluderea domeniului din oficiu. Până la urmă a câștigat tata, am intrat la liceul de muzică.

La liceul Enescu tu ai venit având deja o foarte solidă pregătire de cultură generală

Da, chiar vreau să spun că am mers cumva din inerție și am fost șef de promoție. Sigur, nu vreau să diminuez importanța generală a ideii de șef de promoție, dar eu cumva am rămas din inerție. Bănuiesc că se cam știe cum se face cultura generală în liceele de muzică…

Și înainte de admiterea la Conservator, la clasa de compoziție, ai avut tot așa o mare dilemă înainte să te hotărăști? De ce n-ai mers cu pianul mai departe? Pentru că ești și un pianist foarte bun.

În liceu să spunem că deja, cumva, a fost ca apa care curge prin același loc în fiecare an. Adică, până la urmă, se sapă un șanț. Pe măsură ce avansam în domeniul acesta rămâneam fixat în el. Și-atunci pentru facultate nu s-a mai pus problema chiar așa. Sigur, mai erau niște gânduri și de alt domeniu, dar principala dezbatere a fost dacă să mă duc la instrumental sau la compoziție.

Dar de când scriai?

De când m-am hotărât că vreau să dau la compoziție. Eu mă jucam pe pian, așa, dar nu simțeam că am neapărat ceva ce trebuie neapărat să împărtășesc cu lumea prin această formă de exprimare. Sunt conștient că nu e o pornire prea bună. Am avut și o perioadă în care mă întrebam ce caut aici, la compoziție. Nu simțeam chemarea asta să mă exprim neapărat prin scris. Dar lucrurile au început să se schimbe puțin după ce am luat primul premiu la un concurs de compoziție. Până atunci n-ai repere, de fapt. Nu știi ce se-ntâmplă și, cumva, capeți o confirmare că ești pe calea cea dreaptă. Până la urmă am ales compoziția pentru că am zic că dacă tot fac muzică, care este un domeniu… hai să zicem un fel de Cenușăreasă în domeniul artelor. Mă refer la muzica clasică. Parcă și teatrul sau literatura sunt mai în față din punct de vedere mediatic decât muzica clasică. Și-atunci, argumentul a fost - dacă tot fac muzică, măcar să mă duc undeva unde chiar învăț muzica mai bine.

Invitată a rubricii Trei răspunsuri despre tine a fost de curând și Adela Liculescu. Ea e pianistă, studiază la Viena și a intrat acum și la compoziție acolo; sigur că am întrebat-o de ce și a zis că nu simte nici o chemare, dar că nu simte că la secția de pian de acolo a făcut suficient de serios partea teoretică. Probabil ai pornit pe drumul acesta având aceeași dorință?

Da, pentru că ajungi să vezi cu totul altfel partiturile. Adică reușești mult mai ușor să intuiești raționamentul compozitorului și-atunci ți-e mult mai ușor să descifrezi forma de exprimare, partitura în sine, care e, de fapt, comunicarea ideii de la compozitor către interpret sau prin intermediul interpretului către public. Dar ideea tot trebuie intuită, nu reproduci numai partitura, ci o traduci.


La Universitatea Națională de Muzică din București l-ai avut profesor pe compozitorul Dan Dediu și sunt convinsă că el a fost, cel puțin la început, un model; probabil că este în continuare, dar mă gândesc că modelele trebuie depășite, fiecare trebuie să-și găsească sau să-și construiască propria voce.

Dan Dediu e greu să nu fie model. Din atâtea puncte de vedere e undeva în față, acolo, și atât de departe încât n-ai cum să tinzi, să tânjești spre asta; asta cu tinsul e altceva. Din fericire, cred, pentru un profesor și model, Dan Dediu e foarte greu de imitat. Adică are atâtea idei și atâta cameleonism stilistic, dar asta fără să se piardă, recunoști instant că e Dediu, încât pe de-o parte nu poți să-l prinzi stilistic tu, ca epigon, iar pe de altă parte nici nu poți să-l imiți pentru că e ceva profund, propriu lui. N-ai cum să imiți efervescența asta de idei. Găsesc alți compozitori mult mai ușor de imitat. Imitat nu neapărat în sensul de pastișă, dar ca strategie.

De muzica și/sau personalitatea căror altor compozitori te simți aproape?

Aproape?

Pe cine admiri din trecut sau de-acum?

Asta e puțin altă întrebare. Sunt unii spre care tind și unii cu care semăn și nu coincid neapărat. Dar prefer să mă gândesc la cei spre care tind, de exemplu. Pe lângă marii clasici - Bach, Mozart ș.a.m.d. - de care nu mi-e rușine în nici un fel și nici nu cred că trebuie (e un fel de tabu pentru compozitorul contemporan să spună că îi place, pentru că ei sunt văzuți ca fiind învechiți, deja e trecut, asta e un fel de gândire de avangardă; această avangardă fiind deja depășită). Dar muzica mea preferată e cea de secol XX.

Și ca zonă geografică?

Ca zonă geografică, să zicem cu tendințe sovietice. Pe scurt, Stravinski. Dar nu toate perioadele… și aici e o diferență. Dacă vorbim din punct de vedere estetic sau din punct de vedere tehnic, componistic. Componistic nu prea ai ce să-i spui.

Și ce anume îți place?

Pulcinella, Petrușka, Sacre nu mai zic. Șostakovici, iară, mi se pare genial. Prokofiev. Adică toată generația asta de compozitori ruși. Sigur că îmi place Ravel, mai ales ca lecție de orchestrație și de coloristică. Satie, Mussorgski, Haciaturian… cam tot ce e de atunci. Și mai încoace, Lutoslawski. Chiar pregătesc acum Variațiunile pe o temă de Paganini cu o colegă și mi se par geniale. Totul e făcut cu atât de mult umor și spirit și - apropo de efervescență de idei - fiecare bobiță e gândită, dar nu numai gândită, e și simțită.

Ai pomenit umorul și tu ai foarte mult umor în viața de zi cu zi. Și umorul tău e în general bazat pe un joc de cuvinte.

Da, din păcate pentru cei care iau parte la glumele mele. (râde)

Ei, nu neapărat. Uneori ne amuzăm.

Da, uneori.

De cele mai multe ori ne amuzăm. Se regăsește asta în partiturile tale?

Cumva.

Adică e un umor voluntar acolo?

Sigur că nu e o alegere estetică conștientă să fac glume de genul acesta. Pur și simplu îmi trec prin cap.

...dar ar putea fi...

...bănuiesc că vine tot dintr-un fel de reflex de prelucrare. Muzica mea în general nu e expozitivă, e dezvoltătoare. Adică uneori chiar era un motiv de mândrie faptul că am scris o piesă de 10-12 minute plecând de la un acord și un motiv de cinci sunete. Un fel de recombinatorică, dar cu intenția de a nu suna artificial.

Uite, eu aici te (re)găsesc. Combinatorica asta este același lucru pe care eu îl recunosc în felul tău de a discuta

Cumva, asta e. Adică asocieri sau disocieri.

E o parte a personalității tale, cu alte cuvinte.

Cu logici brusc paralele. Adică vorbim despre ceva și, brusc, reinterpretez parte dintr-un cuvânt, iar adăugând alt prefix sau alt sufix… brusc e alt context. Se schimbă brusc peisajul.

Și-atunci asta faci și-n muzică de multe ori. Storci tot ce se poate din material puțin, nu?

Asta teoretic ar trebui să fie o latură a meșteșugului și nu a ideii. Să spunem că avem partea de artă, ideea inexplicabilă, și meșteșugul care înseamnă practic știința compoziției.

Da, dar ca și-n poezie, cel puțin la poeții foarte mari, forma este ideea și ideea este forma. Cele două sunt întotdeauna foarte strâns legate.

Dar, dar întotdeauna forma trebuie să servească ideii, nu invers. Adică nu ideea să rezulte din formă. Pentru că asta e… aici împărtășesc din propriile gânduri, nu neapărat dintr-un adevăr absolut pe care probabil n-o să-l descopăr niciodată - oricum, acum sunt departe de soluție… cred că acolo e arta de fapt, exact în bucățica aia inexplicabilă. Adică meșteșugul te duce până la un punct, dar una e să fii meșteșugar, alta e să fii artist.

Compui cronologic? Sau ai mai multe bucățele pe care le asamblezi la sfârșit?

Te referi la o piesă?

Da. Liniar, de la cap la coadă? Sau altfel?

În principiu da. O iau băbește, de la început spre coadă. Dar sigur că în momentul în care dau peste o structură pe care știu că o s-o aduc la final, cumva șuntez aspectul acesta strict consecutiv temporal. Dar de scris, lucrările le scriu de la cap la coadă.

Există vreun moment în care simți că prinde aripi piesa și că se scrie singură? Mulți compozitori vorbesc despre asta.

Cred că este un fenomen destul de interesant și de care nu cred că poți să scapi. Sau, dacă nu-l simți, s-ar putea să nu fie coerentă piesa. În afară de cazul în care vrei să fii explicit așa. Sigur că iei decizii pe măsură ce scrii o piesă: dacă să scrii mai sus, mai jos, la instrumentul acela sau celălalt, mai lung, mai scurt, mai tare, mai încet ș.a.m.d. Cu fiecare decizie, practic, îți restrângi posibilitățile valide de continuare a piesei. A piesei în ideea de discurs coerent și unitar, pentru că așa… orice poate să meargă după orice, teoretic, dar nu înseamnă că neapărat funcționează. Și-atunci, cred că la un moment dat, rămânând în universul acela al piesei, pentru că îți impui singur niște limite prin alegerile de limbaj, de armonie, de melodică, de ritmică, de instrumentație, tot gândind în parametrii ăia, deci, la un moment dat, ideile încep să vină numai din bagajul acela de posibilități care sunt o consecință a ideilor respective. Adică dacă scrii o muzică tonală, odată ce ai intrat destul în ea bănuiesc că n-o să-ți vină o idee care să sune serial la un moment dat. Adică ideile continuă să-ți vină din mediul acela tonal. Să-ți dau un exemplu. E o piesă de cor. Totul a început foarte calculat în intervale și așa mai departe, construit pe terțe, acorduri de terțe și-am tot mers așa și la un moment dat, fix la final, era pe un text religios, trebuia să fie un Amen destul de pașnic, nu fioros, și brusc mi-a sunat mie să pun un acord care era construit din cvinte. Dar mi s-a părut că sună de-acolo. După aia mi-am pus întrebarea de ce sună așa bine, iar când l-am luat și l-am puricat era tot un acord din categoria celor pe care le tot folosisem în piesă, numai că era pur și simplu dispus altfel. Dar nu mi-am pus problema să fie acord din categoria aia, ci pur și simplu acela mi-a sunat bine. Și-atunci am avut și revelația - sigur, a fost o revelație personală - că lucrurile pot să sune bine întâmplător, sau întâmplător din punctul nosru de vedere dar asta nu înseamnă că nu sunt motive pentru care sună bine. Cam în aceeași idee… acordul acela final, practic mi-a venit ca idee pentru că făcea parte din bagajul acela de elemente cu care am tot lucrat pe parcursul piesei.


Totul e foarte logic în ce spui și e coerent, dar unde e elementul de inefabil?

Păi aia e ideea din spate. Sigur că, în cazul acesta, fiind vorba de muzică cu text, încerci să intri în atmosfera respectivă. Dar tu te referi la ce? La instinct sau la ce?

Nu știu. La ceva poate chiar de mai de sus de-atât, care poate că nu ține de uman, ci de Divinitate… Nu știu, însă, latura asta spirituală a ta, cât de pronunțată este?

E mai pronunțată decât pare, dar nu știu cât am eu șansa s-o exprim. Sau nu știu, de fapt, în general, cât avem șansa s-o exprimăm în societatea asta caustică în care trăim. Repet: nu prea am timp să-mi aduc aminte de asta. Dacă încep o discuție pe tema asta, da, am destule idei, nu neapărat convingeri, pentru că nu le exprim destul încât să-mi dau seama dacă-s convins de ele.

Pentru c-am ajuns în zona asta - tu ești și organist de mulți ani la…

Nu de foarte mulți ani, de vreo 5-6 ani.

Mie mi se par mulți. În fine. De 5-6 ani ești organist…

La Sf. Iosif.

Scrii și muzică religioasă?

Am scris. Da.

Trebuie să specificăm - este vorba despre o biserică catolică și atunci și muzica vine din altă tradiție decât cea ortodoxă

Vine din altă tradiție, nu poate să fie orice fel de muzică. De altfel și una din condițiile organizatorice pentru un concert acolo este să fie o muzică potrivită spațiului sacru în care se desfășoară evenimentul. Bănuiesc că, de exemplu, n-o să se cânte niciodată Sacre du Printemps în Catedrala Sf. Iosif. La genul acesta de compatibilitate mă refer. Sigur că e destul de plastică percepția…

Și muzica religioasă pe care ai scris-o este pentru cor, este instrumentală?

E religioasă, dar e religioasă mai mult în atitudine. Adică nu e genul de muzică religioasă funcțională. Nu este o misă, de exemplu. Piesa asta de cor de care spuneam este scrisă pe o rugăciune găsită scrijelită pe o bucățică de hârtie în buzunarul unui copil mort într-un lagăr de concentrare în timpul celui de-al doilea război mondial. Și partea care m-a mișcat este că de fapt în rugăciune el se roagă și pentru izbăvirea torționarilor. Am făcut eu o traducere aproximativă proprie ca să se potrivească cu ideea mea muzicală - nu știu dacă exista în prealabil o traducere în română. Ideea este că el se roagă spunând că până la urmă nici ei nu știu ce fac și că, cu toate torturile și chinurile la care-i supun, de fapt această presiune cumva provoacă în victime sentimentele astea de iertare, iubire. Este un prilej de mântuire a victimei. Și asta în cuvintele unui băiețel e destul de emoționant și profund religios. Poate mai religios decât o muzică eminamente funcțională pe un text dat. Pentru că textul de misă e text fix.

Unde ai găsit textul acesta?

Pe sfântul internet, ca să zic așa. (râde) Căutam ceva în genul ăsta, aveam o idee despre ce anume caut.

Cum se cheamă piesa?

Rugăciune. Ideea muzicală mi-a venit de la un Miserere a lui Gorecki pentru cor bărbătesc. Și-atunci mergeam cumva spre o idee de piesă religioasă. Piesa a fost scrisă pentru un concurs la care am luat premiul I - ediția a VII-a a Concursului Național de Creație Corală.

Felicitări!

Mulțumesc. Și apropo de întrebarea de mai devreme - unde-i inefabilul? Din experiența mea "vastă", piesele mele cele mai apreciate și care-s atipice față de restul muzicii mele s-au cam scris singure, cumva. Adică odată luată decizia inițială că o să fie cam așa, s-au scris repede și simplu, cursiv. Nu m-am chinuit deloc la ele. Poate că asta e un fel de inspirație de undeva, mai de sus… ai prins canalul corect. Nu prinzi un canal bruiat în care trebuie să deduci jumătate din mesaj, prinzi direct mesajul clar.


Te-am rugat să-mi trimiți și mie niște piese de-ale tale și ai ales două.

Am ales ce-am găsit.

A, deci nu sunt dintre cele care s-au scris ușor și frumos?

Hyperlink da, s-a scris destul de ușor.

Hyperlink 1. Pentru că există o serie Hyperlink.

Da, sunt patru piese până acum.

Și care este legătura dintre ele?

Hyperlink, pentru necunoscători, este o funcție pe computer, chiar și în Word, în care se creează o comandă astfel încât în momentul în care dai click pe un cuvânt sau pe ceva se deschide o pagină cu un întreg conținut care e în relație cu acel cuvânt inițial care face trimiterea. Și cam asta a fost ideea și cu piesa. Apropo de ce spuneam, că refolosesc material, dai click pe început și se deschide piesa. Cam asta era ideea. Și după aia, seria de piese a reinterpretat cumva ideea asta în sensul în care toate sunt duouri și fiecare face referință la fiecare; sunt aceleași tipuri de structuri, poate rearanjate.

Le-ai gândit ca ciclu de piese?

Nu. Sunt destul de eterogen alese ansamblurile și au fost scrise cu ocazii diferite. Dar ideea este unitară.

Și mi-ai mai trimis Rorschach. Acesta e un test pentru public? Unul în care în loc de cerneală ai folosit sunete și ritmuri?

Da, de-acolo a început. Până la urmă cam așa e toată muzica. De la un punct încolo, fiecare își imaginează ce vrea sau ce poate în funcție de experiențele anterioare, de preferințe, de context... Până la urmă e tot ca o pată de cerneală pe care o reinterpretezi în funcție de propriii pitici.

Dacă aș zice așa: Mihai Murariu - pianist, clavecinist, organist, compozitor, profesor (ești asistent universitar la Conservator) și te-aș ruga să corectezi ordinea, care ar fi ea?

Ordinea corectă?

Din punctul tău de vedere.

A priorităților sau a cantității de timp investite?

Bun, hai s-o luăm așa, atunci. A cantității de timp investite? Probabil au prioritate momentele de natură instrumentală?

Da, care se luptă strâns cu cele pedagogice. Am multe ore în ultima vreme la Universitatea Națională de Muzică din București. Dar sigur că nu vreau și nici nu mi-ar plăcea să renunț la ponderea asta foarte importantă a aspectului interpretativ. Oficial meseria mea acum e de profesor. În Universitate la noi profesori sunt chiar majoritatea celor care sunt vârfuri în domeniile respective de activitate. Și-atunci asta e un bonus fantastic pentru studenți, pentru cei care vin să învețe de la ei. Fiind un domeniu eminamente aplicativ, chiar și scrisul are până la urmă finalitate practică, e foarte important să fii activ în continuare. Din păcate n-am acel proiect de suflet al meu pe care-l scriu când am timp liber (pe care nu-l prea am), ci în ultima vreme scriu când am vreo comandă pentru un festival sau pentru un ansamblu. O latură importantă e partea de interpretare. Adică așa simt de fapt că fac muzică și văd pedagogia ca pe o modalitate de a transmite experiența și concluziile mele, în forma materiei respective, studenților.

Ce predai acum?

Dar ce nu predau… am teorie, teorie muzicală, sisteme de educare a auzului - care nu știu dacă e o denumire prea fericită pentru că de fapt sunt exerciții de dezvoltare a auzului, nu e vorba de o sistematizare propriu-zisă - polifonie, orchestrație, practică componistică, analize aplicate - un curs foarte util început de anul acesta - și transcripții, reducții și aranjamente. Sunt vreo șapte materii diferite, ceea ce e cumva de natură să-mi facă capul calendar.

Și viața un calvar!

Nu neapărat. Problema e că chiar și pentru aceeași materie am ani diferiți, care fac porțiuni diferite din materia respectivă. La polifonie se începe cu polifonia renascentistă și după aia fac polifonie barocă tonală în anul următor. Și eu dacă am și anul II și primul an de studiu la polifonie sunt materii aproape diferite. Și la orchestrație; într-un an se face teoria instrumentelor, în anul următor se face orchestrație propriu-zisă. Iarăși, sunt aproape ca două materii diferite. Și pe lângă asta mai sunt și grupe de la specializări diferite - unii de la jazz și unii de la pedagogie, care au niveluri diferite la diferitele materii. E un fel de jonglerie continuă și cu mâinile și cu picioarele și cu tot…

Jonglezi nu numai cu asta, dar te mai duci și la sală și tragi de fiare…

Îmi petrec viața în săli - în sala de mese, în Sala Radio, în sălile din Conservator și în sala de forță. (râde)

Te ajută în vreun fel asta? În Festivalul Enescu a venit o soprană, Celine Scheen, care este în timpul liber instructor de zumba și sigur că pe ea o ajuta la respirație și mișcare scenică sportul ăsta. Pe tine te ajută în vreun fel, în plan muzical, sportul?

Pianistic… nu știu, poate. Dar constat că am mai multă rezistență decât alții care studiază zilnic ore. Văd c-au obosit și eu nu obosesc. Poate mă ajută în ideea în care conștientizez nevoia de a avea o poziție relaxată la pian, mai ales a mâinii. Sigur că sala te educă cumva în controlul propriei musculaturi și-atunci poate că sunt mai conștient de treaba asta. Altfel, beneficiile țin și de o anumită disciplină, țin de un management al energiei sau al resurselor de energie, apropo și de dietă. Sala nu vine numai cu efortul acela de o oră, vine și cu o dietă nu în sensul de regim, ci în sensul unui anumit control asupra a ceea ce mănânci. Având în vedere contextul actual în care una scrie pe ambalaj și când te uiți la ingrediente te chinui să detectezi acel element din titlul produsului, e chiar o chestie de sănătate nu numai de a fi fit sau nu.

Ești hyperactiv (sic!) Compui ceva zilele astea? Ai vreo comandă?

Acum chiar sunt într-o perioadă foarte plină. Săptămâna trecută am avut trei concerte: cu Orchestra de Cameră Radio miercuri, la clavecin, la pian vineri seară cu Orchestra Națională Radio și sâmbătă iar la pian cu Symphactory Orchestra la Ateneu, ceea ce sigur că înseamnă și repetiții. În seara asta avem un concert cu un proiect Art District, organizat de niște prieteni vechi cu care (împreună cu colegii din ansamblu) colaborăm demult. Sunt cei care organizează și cursurile IconArts de la Sibiu.

Tu ești membru al mai multor ansambluri. Despre ce ansamblu e vorba acum?

IconArts. Poartă numele festivalului. Componența e, cumva, fluidă. Ne mai schimbăm între noi și în funcție de posibilități, pentru că dacă sunt cursurile la Sibiu sigur că e mai convenabil și mai facil de organizat când majoritatea instrumentiștilor sunt din Sibiu; dacă avem concert aici, e mai rezonabil să-l facem cu instrumentiști de aici. Dar asta nu înseamnă că ei n-au avut o legătură sub o formă sau alta cu cursurile respective. Majoritatea celor de acum, inclusiv eu, după ce am fost studenți am fost și profesori la cursurile astea. Deci oricum avem o legătură cu cursurile al căror nume l-am preluat ca ansamblu.

Și ce cântați?

O să fie și o piesă de-a mea, apropo de ce scriu. Martir se cheamă, pentru că ideea de bază a proiectului și a concertului a fost de a comanda unor compozitori tineri - încă mă consider tânăr - lucrări care să facă referire la diferite monumente din București. Al meu a fost un monument legat de eroii căzuți în primul și-al doilea război mondial, și-atunci piesa se cheamă Martir și e vag programatică, în sensul în care nu prezint un text care explicitează, dar e gândită pur și simplu dramaturgic. Mai sunt încă două-trei piese contemporane din proiectul acesta și se mai cântă Enescu și Bartok. Adică rămânem în sfera asta.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu