Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu compozitorul Matei Gheorghiu

Publicat: Marți, 17 Octombrie 2017 , ora 9.00

Matei, tu ești bucureștean. Ai studiat la Liceul Lipatti, dar locuiești de deja multă vreme în Finlanda. Având în vedere că nu ai rude acolo și că majoritatea tinerilor muzicieni se îndreaptă de obicei spre vestul Europei, alegerea ta de a studia în nord-estul Europei poate părea stranie. Știu că pe noi, prietenii tăi, ne-ai șocat când ne-ai spus. Când, cum și de ce ai ajuns tocmai în Finlanda?

Știam cam cum stau lucrurile în școala în care deja studiam, la Conservator (Universitatea Națională de Muzică din București), știam ce profesori voi avea, cam ce materii voi studia (la masterat) și am vrut să încerc și altceva. Nu pentru că eram nemulțumit de Conservatorul din București, ci pentru că am vrut să încerc și altceva. Și m-am uitat în anul respectiv, în anul IV, pe liste de școli să văd care, ce oferă. Această Academie Sibelius mi s-a părut o școală foarte bună și o posibilitate bună, mai ales că se putea studia și în engleză, ceea ce nu se putea peste tot. În Germania, de exemplu, aveai nevoie de un certificat de limbă… pe care nu aveam când să-l obțin. Am dat admiterea și am intrat, spre surprinderea mea, la master. Am stat să mă gândesc o vreme, n-am fost sigur 100% că vreau să mă duc, dar, după aceea, am zis: de ce nu?. Pare, dacă nu altceva, măcar o provocare.

Ce te speria cel mai tare?

Nu știu ce mă speria cel mai tare. Eu nu eram obișnuit să stau singur; am locuit cu părinții întotdeauna. Am fost genul de băiat bun, care și-a făcut temele, ca să zic așa. M-am trezit deodată că trebuie să mă descurc cu toate. Eu nu lucrasem până atunci; n-a trebuit să spăl pe jos, n-a trebuit să predau, n-a trebuit să-mi caut apartament, să-mi fac relații… Deodată a trebuit să le fac pe toate astea și, cumva, m-am maturizat forțat, dar într-un sens bun al cuvântului. Primii ani au fost grei pentru că a trebuit să mă adaptez și cu limba, și cu clima (clima a fost foarte greu de suportat în primii trei ani)… după aceea m-am obișnuit.

Faptul că acolo aveți atât de multe luni pe an foarte puțină lumină ți-a afectat cumva și productivitatea? Ai scris mai puțin poate sau mai greu?

Nu. Mie nu mi-a spus nimeni că trebuie să iau vitamina D aici peste iarnă și eu am mers, pur și simplu, înainte cu tupeu și, deodată, am observat că sunt cam nefericit, așa… Până i s-a făcut cuiva suficient de milă de mine să-mi spună că ar fi bine să iau și eu Omega3, ceva. Nu știam că trebuie să iei vitamine pe timpul iernii. După aceea am fost mult mai fericit!

Deci s-a reglat totul așa, chimic

Da. Dar îmi era greu să mă trezesc dimineața… pe la 3 mă apuca o toropeală înfiorătoare. Dar, mă rog, m-am obișnuit și cu asta. N-a fost chiar o tragedie! Cel mai greu a fost când venea primăvara, pentru că sculam în fiecare zi cu 5 minute mai devreme pentru că diferența de la foarte multă noapte la foarte multă zi se face destul de repede și, de unde mi-era greu să mă scol la 9.30 dimineața prin decembrie sau ianuarie, deodată mă sculam la 6 dimineața.

Când obișnuiești să compui? Dimineața, seara?

Când apuc. N-am un orar. La 6 dimineața nu compun, asta pot să spun sigur. Dar, oricând, de la 9 dimineața până seara… seara pot să compun, dacă am o inspirație genială, și până la 2 noaptea. După aceea, genială nu mai are cum să fie!

Cât de des se întâmplă să ai o inspirație genială?

Acum, eu sper că tot timpul, dar… poți să știi? (râde)

Nu numai că te-ai adaptat acolo, în Finlanda, dar e foarte ușor de văzut că îți merge foarte bine pentru că ești serios și foarte ambițios. Apropo, eu am avut întotdeauna o mare nedumerire în ceea ce te privește: știu că tu, copil fiind, ai fost dat de părinți la o școală Waldorf unde, din câte știu eu, nu se încurajează spiritul acesta competitiv. Dar tu ești una dintre cele mai competitive și ambițioase persoane pe care le cunosc și, cumva, în mintea mea nu se leagă lucrurile. În ce fel ți-a influențat dezvoltarea genul acesta de a învăța, metoda Waldorf?

Hai să ți le leg eu puțin. Am fost la școală Waldorf. Am fost chiar la una dintre primele clase din țară, în 1991. E și nu e așa… Adică nu se încurajează competitivitatea în sensul că nu de la clasa I ești pus să iei note și suntem învățați că nu nota e totul și nu totul în viață e să fii primul. Dar nici nu mi s-a băgat în cap că noi suntem toți la fel și trebuie să cântăm numai la pian și să desenăm frumos. Asta e o confuzie pe care am văzut-o des în media. Eu am avut o școală foarte bună la Waldorf și am fost foarte fericit de ce mi s-a oferit acolo. Nu pot să spun că m-a anchilozat sau m-a făcut cumva să fiu mai slab, sau mai prost, sau mai necompetitiv. Nici în Finlanda nu există spiritul acesta foarte competitiv. Pot să spun că e o mare diferență între copiii din România și copiii din Finlanda (eu predau aici): aici nimeni nu copiază. Nimeni nu se gândește vreodată să se uite la vecinul să vadă ce-a scris ăla ca să ia și el 10. Toată lumea știe că până la urmă o să treacă și că mai bine scriu ce știu. Se merge foarte mult pe "Eu ce pot, aia fac!" Și asta, până la urmă, ajută foarte mult. Mai depare, în viață, vine și spiritul competitiv.

Impresia mea e că spiritul competitiv e parte din tine și mă întrebam în ce fel a fost moderat de școala Waldorf?

Ca să recunosc, în primul rând spiritul meu competitiv a venit din orgoliu. Când eram mic îmi plăcea să iau 10. Cel mai tare nu puteam să fiu, că erau alții mai buni ca mine la școală, dar măcar și eu… pe-acolo. Și-n liceu, la fel. După aceea, mi-am dat seama că a lua 10 nu înseamnă mare lucru - acum vorbesc de perioada facultății și de mai târziu - dar mi-am dorit să fac ceva care să conteze. Ceva de care să fiu eu mulțumit. În sensul acesta sunt competitiv, dacă vrei. Adică nu-mi place să știu că am făcut o treabă de mântuială. Nu-mi place să știu că aș fi putut să fac o piesă bună, dar am făcut-o proastă pentru că am vrut să mă distrez. Cam în felul acesta gândesc eu, dar nu mă gândesc că vai, uite acela are mai mult ca mine, hai să am și eu ca el… sau - eu trebuie să ajung să fiu cântat de Filarmonica din Berlin doar ca să dovedesc cuiva nu știu ce.

Am înțeles. E o chestiune care ține de un respect față de tine, până la urmă.

Pentru că tu ai perspectiva asta, dublă, atât a școlii universitare de muzică de aici, din București, cât și a celei din Finlanda, ești în măsură să ne spui care sunt principalele diferențe pe care le-ai sesizat tu. Sigur, vorbim în primul rând despre două culturi diferite; îmi amintesc că ne spui tot timpul că în Finlanda muzica contemporană este cântată cu foarte multă seriozitate…pe când aici nu numai apetența publicului, ci chiar a multora dintre muzicieni, pentru muzică nouă, nu e atât de crescută. Oare de ce-or sta lucrurile așa, din punctul tău de vedere?

Eu o să vorbesc din experiența mea, alții pot avea altă experiență. În România e un oarecare cerc vicios. Instrumentiștii sau, mă rog, parte dintre ei, sau cei care erau cel puțin foarte importanți și activi când locuiam eu acolo… instrumentiștii care, mulți dintre ei, se ocupau cu muzica contemporană erau și destul de singuri pe felia lor și-și puteau permite tot timpul să vină să spună "Aaa, nu știi să scrii! Ia vino când înveți să scrii! Vai, da asta nu se poate cânta! E greu, dragă! Nu așa se face." Ei, eu nu am întâlnit deloc genul acesta de mentalitate aici. Aici poți să scrii orice și instrumentistul o să se simtă el prost dacă nu poate să cânte; întâi o să încerce tot ce poate el și după aia o să vină să-ți spună "Uite, nu se poate cânta chestia asta!". Și după aceea căutăm soluții împreună și nu sunt niciodată probleme dacă am greșit, dacă am scris vreun pasaj prea greu, nu există ocazie în care să nu putem găsi o soluție. Dar nu există mentalitatea asta, potrivit căreia compozitorul e un fel de idiot care trebuie să învețe foarte mult ca să ajungă să scrie niște piese ca lumea. Asta a fost o mare diferență! Eu, în România, m-am simțit de foarte multe ori un compozitor slab. Analizam piese de mari compozitori și mă gândeam că eu n-o să ajung niciodată la nivelul acela. Pe când aici nu s-a pus problema așa. Iar în România cred că mulți dintre compozitori știu cum stau lucrurile, dar pentru că nu are cine altcineva să le cânte lucrările se duc în continuare la aceiași muzicieni și în felul acesta se creează un cerc vicios. Ei se bucură că sunt cântați atunci când sunt cântați, iar instrumentiștii se bucură că mai au și ei o cântare… Dar e greu să pui piciorul în prag, să zici nu, așa nu vreau să fiu cântat! Aici e, într-adevăr, o cultură pentru a cânta muzică contemporană. Nu cred că în fiecare țară e la fel.

Deci, o bucurie în plus pentru tine. Ai ales bine țara și din punctul acesta de vedere.

Eu am vorbit numai de relația compozitor-instrumentist, dar m-ai întrebat care sunt marile diferențe dintre școala de aici și școala din România, universitară. O mare diferență e că Academia Sibelius e un fel de Mecca pentru ei în materie de învățământ muzical. Este singura Universitate de muzică din țară și, pentru că au niște absolvenți foarte importanți și niște muzicieni foarte buni, toată lumea ține să încurajeze această școală. Dacă sunt tăieri de fonduri în învățământul finlandez, tăieri la Academia Sibelius nu prea o să vezi. Deci școala are un oarecare statut special; sunt pompați o grămadă de bani și asta sigur că duce la diferențe importante - de la dotare, până la ce profesori îți permiți să plătești și cu cât. Ăsta e un lucru de care n-ar trebui nimeni să se simtă rușinat în România - de ceea ce nu-i poate oferi școala lui. Dacă statul vrea și poate să pompeze o grămadă de bani, asta e foarte bine. Hai să zic ce e bun în România, ce mi-a plăcut mie în România, acum. Erau anumite materii studiate separat, foarte serios, ca armonie, polifonie, forme, orchestrație… Aici mi se pare că le combină în câteva cursuri și le expediază mai repede. Acesta e un lucru care mi-a plăcut mai mult în București. Ce mi-a plăcut mai mult la Academia Sibelius a fost că aveai mai multă libertate în a-ți alege subiectele pe care voiai să le studiezi, materiile. Nu te forța nimeni să termini un curs dacă tu aveai alte lucruri de făcut. Adică aveai o oarecare libertate în cum să absolvi, în cât timp și nu se punea accent pe notă. Nu conta examenul, conta cantitatea de lucru. Prin asta obțineai creditele și creditele… dacă tu știai că trebuie să faci trei eseuri și nu știu câte exerciții pentru un curs ca să-l treci, păi le făceai. Nu se punea problema că vii la examen, ai învățat cu trei zile înainte și treci. Acesta e iar un lucru foarte deștept. Indiferent ce notă iei, până la urmă tu tot ești obligat să faci toate temele respective. Și-atunci, inevitabil, devii și mai bun. Există o comunicare bună între muzicienii din diferitele departamente. De câte ori am vrut să mi se cânte o piesă cu niște studenți, am găsit. În România parcă nu exista cultura asta. Trebuia să am eu neapărat un prieten, să-l rog pe el și ar fi trebuit să fiu foarte recunoscător că mi-a cântat o piesă. Aici găsesc tot timpul pe cineva cu care să pot face un proiect, dacă îmi doresc asta.

Să extindem puțin ideea. Ai vorbit despre relația interpret-compozitor, iar acum m-ar interesa să includem și publicul. Invitatul primei ediții a fost Sebastian Androne, pe care sunt sigură că-l știi, și el îmi spunea că pentru a-ți fi cântată muzica, ea trebuie să fie scrisă într-un anume fel în funcție de cultura în care vrei să ți se cânte. Cu alte cuvinte, chiar în cadrul aceleiași țări, spunea el, ceea ce place la Paris s-ar putea să nu placă la Strassbourg. Nu știu dacă ai aceeași impresie, dar dacă da, cum trebuie să fie muzica scrisă pentru a-ți fi interpretată în Finlanda? Tu ai fost și la niște cursuri de măiestrie și workshopuri prin alte locuri din lume și ți s-au cântat lucrări. Ai avut senzația asta, că trebuie să scrii într-n fel anume pentru cultura finlandeză, altfel pentru cea… nu știu… canadiană, franceză sau germană pentru ca publicului local să-i placă?

Școli de gândire există și țin foarte mult de local. Și, până la urmă, e oarecum normal să se întâmple așa. Dacă sunt câțiva profesori într-o școală, ei, până la urmă, trebuie să decidă notele și examenele fiecărui student. Și, până la urmă, chiar dacă acei compozitori au stiluri diferite, ei învață să se obișnuiască cu gândirea altui profesor și, implicit, a studenților lui. E, oarecum, normal ca stilurile care sunt apreciate de profesori într-o școală să ajungă să fie înțelese, dacă nu și apreciate, și de studenții din școala respectivă. Cât am fost la București, mi se părea că stilurile multor studenți aveau ceva din stilurile profesorilor care predau acolo. La fel este și aici, la fel este și-n alte locuri. Iar, într-adevăr, ce merge în Finlanda poate să nu meargă în Canada, sau în Franța, sau în România. Dar depinde cui te adresezi. Eu acum am vorbit de profesori. Când ai o piesă cântată la un concert, piesa nu e ascultată numai de profesori sau de alți compozitori. E ascultată și de un public care poate nu cunoaște muzica aia, poate e ascultată și de alți muzicieni, de prieteni, de cine mai vine la concert… da, și eu cred că de-a lungul secolului XX, cât de cât, și în secolul XXI o mare parte a muzicii culte, clasice, contemporante s-a cam băgat într-un turn de fildeș. Parcă începe să se schimbe ceva, dar nu în totalitate. În continuare sunt festivaluri la care în public sunt numai compozitori și muzicieni, dar am văzut aici și sala plină la o piesă de orchestră de Takemitsu și Boulez. Adică se poate și așa! Dar depinde cum e împachetat produsul acesta. Dacă toți muzicienii în școală și în facultate sunt învățați că muzica asta este câh!, că este ceva așa, care nu ne place, care-i urât… și mai e și cântată prost de către profesorii lor… atunci lor ce să le placă?! Muzica asta, până la urmă, trebuie și ea să emane niște sentimente, niște emoții. Dacă nu e cântată bine, dacă nu e predată bine, dacă nu e înțeleasă bine, tu ca muzician cum poți să dai ceva? Și-atunci sigur că nici publicului n-are cum să-i placă!

Tu pentru cine scrii, Matei? Scrii pentru tine, scrii pentru public, ți se întâmplă să scrii pentru interpreți anume?

Scriu pentru o combinație de lucruri. În primul rând, mie trebuie să-mi placă, ca să fiu eu mulțumit de lucrul meu, dar mă gândesc întotdeauna că muzica asta nu poate fi ascultată numai de mine și de prietenii mei. Nu pot să spun că am, așa, un target - 100% public sau compozitori. Nu cred că o să găsești nici un compozitor care să spună "eu scriu pentru alți compozitori". Toți or să spună că scriu pentru public, dar cred că foarte mulți sunt interesați de ceeea ce cred alți compozitori despre ei. Eu am tot încercat să scap de chestia asta, dar, sigur, e important ce crede și breasla ta. Dar părerea mea e că trebuie să scrii pentru oameni, pentru că de-aia facem muzică, ca să dăm unul altuia ceva.

Tu cum ți-ai descrie stilul de a compune de acum? În ce etapă te afli? Pentru că, nu-i așa, viața are mai multe etape și viața unui compozitor trece și ea prin transofrmări

Da, într-adevăr, viața are multe etape și, sigur, dacă mă uit la piese de-ale mele mai vechi văd niște diferențe față de ce scriu acum, față de piesele pe care le scriu acum. Însă nu cred că m-am schimbat radical. Adică am încercat întotdeauna să mai adaug câte o cărămidă la ce știu deja, dar n-am încercat niciodată să schimb macazul 100%. În general am avut, dacă stau să mă gândesc foarte în mare, o plăcere în a crea o muzică care să reinterpreteze un oarecare Romantism. Am încercat să fac un Romantism de tip Matei, de tip mai modern, pentru că mi se pare că lipsește componenta asta în muzica modernă. Și, mă rog, mi se potrivește mie, nu pentru că vreau eu să fac neapărat ce lipsește, dar trebuie să fii sincer cu tine și să vezi ce-ți place și să faci acel lucru. Din punctul acesta de vedere nu cred că m-am schimbat prea mult. Asta era dorința mea și acum zece ani, și acum cincisprezece ani. dar, mă rog, mai am de trăit, deci poate o să mă schimb.

Ce planuri ai pentru viitorul apropiat? La ce lucrezi acum, de exemplu?

Acum am de terminat un trio pentru un ansamblu care se cheamă Sufira. Sunt trei doamne vocaliste - soprană, mezzosoprană și alto - și fiecare din ele cântă la încă un alt instrument. Primele două cântă la niște blockflöte-uri, la niște flaute de lemn, iar a treia cântă la o vioară cu cinci corzi.

Am de scris acum și o suită de trei piese care e influențată de stilul ars subtilior, din Franța. O să o termin cât de curând. După aceea trebuie să mă apuc de o piesă de bandoneon pentru o bandoneonistă argentiniană. Apoi, sunt la doctorat… trebuie să scriu și pentru doctorat o grămadă de piese; am o listă făcută pe cinci ani. Când și cum am timp, le fac pe toate, pe rând. Oricum, am destule de făcut. Important e timp să am!

Unde locuiești acum, în ce oraș?

Acum m-am mutat într-un orășel mic, care se cheamă Kankaanpää. Este cam la trei ore de mers cu mașina de Helsinki. Am obținut acolo un post de profesor la o școală de muzică și sunt foarte ocupat și cu chestia asta acum. Este un alt motiv pentru care timpul meu de compus s-a mai redus. Dar, până acum, am locuit la Helsinki vreo zece ani.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian 

Irina Cristina Vasilescu