Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu compozitorul Sebastian Androne

Publicat: Marți, 3 Octombrie 2017

Sebastian, ai venit pe lume într-un orășel foarte mic, la Azuga, și nu prea cred că ai avut parte de o viață culturală intensă în copilărie acolo…așa că spune-ne cum te-ai apropiat, de fapt, de muzică.

Da… Teoretic, m-am născut la Sinaia, nu în Azuga, dar am crescut acolo. De acolo am primele amintiri. Însă părinții mei au avut contact cu muzica. Tatăl a făcut liceul de muzică la Brașov; a studiat exact la fel ca mine sau… eu, de fapt, la fel ca el, clarinetul și pianul. Și mama tot timpul a fost atrasă de muzică. Amândoi au fost muzicieni care au cântat la petreceri. De fapt, mama așa m-a și crescut și ea a fost cea care m-a învățat primele linii melodice la pian. Părinții mei s-au despărțit când eram foarte mic și tata a plecat în străinătate. Dar cu toate acestea, chiar dacă era departe, a tot insistat: "Du-l la Brașov, du-l la Brașov la profesorii mei, să studieze acolo muzica." Aveam orgă de când eram mic. Mi-a trimis-o tata și cântam la ea de dimineață până seara. Și… preferam dimineața, nu știu de ce, ca s-o trezesc pe mama… dădeam volumul din ce în ce mai tare.


Erai puțin sadic.

Da (râde).

Preferi diminețile și acum pentru activități muzicale?

Am început, pentru că e singura cale prin care pot fi mai eficient. Însă nu, prefer nopțile. E o liniște aparte. Parcă lumina e zgomotoasă… câteodată, mi se pare… da.

Interesant! Și la Brașov ai studiat, asemenea tatălui tău, clarinet și pian

Da, însă pe vremea când făcea el muzică pianul complementar se făcea la nivel de pian principal. Din păcate eu n-am reușit performanța să ajung la un nivel pe cât de ridicat aș fi vrut la pian, însă la clarinet am câștigat câteva premii naționale… dar nu m-am simțit niciodată acasă… Întotdeauna întrebam colegii: "Voi ce preferați, muzica sau instrumentul vostru?" și erau siderați… "Cum adică? Ce vrei să spui?" Pentru mine erau lucruri diferite.

Și pentru tine muzica, până la urmă, a însemnat un alt proces. Nu unul interpretativ.

Și aveam mari probleme pe scenă, niște emoții extraordinar de mari. Uneori aveam performanțe ridicate și veneau profesorii din liceu la mine și spuneau: "Tu ești singurul care merită să meargă la olimpiadă!". Și când ajungeam acolo, din cauza emoțiilor…erau oamenii: "dar tu ce cauți aici?" - sau aproape. Exagerez. Mi s-a întâmplat o dată, însă, la o olimpiadă, în care corepetitorul a ieșit din sală cu lacrimi în ochi după ce am cântat Solo de concours de Messager. L-am întrebat ce s-a întâmplat și mi-a zis că el n-a mai cântat cu cineva care să-l impresioneze atât de mult. Îmi venea și mie să plâng după aceea, dar am zis "Măi, ceva e cu mine!". Am compus încă de când am dat de note. Adică din clasa a V-a, când am avut și un profesor cu o idee extraordinară, de a preda un curs de Finale (program software pentru notație muzicală). Și eu când am văzut că poți să scrii note și-ți cântă (computerul), poți să faci tot ce-ți dorești… am zis "Doamne, îmi trebuie calculator!" Bineînțeles că ai mei nu și-au permis decât prin clasa a IX-a. Ei, și de-atunci au început nopțile albe. Nu-mi mai păsa de nimic altceva. Compuneam până la 4-5 dimineața. Ce însemna compus, nu știu, important rice era numai să scriu note și să aud. Am început mai întâi cu lucruri pe care le știam deja. De exemplu, cu Yesterday de Beatles. Am făcut să văd și eu cum… hai să-l fac și eu, în varianta mea. Și stăteam până dimineața. Am avut și câteva probleme pentru că mă trezeam la 8 sau la 7 și dormitul acesta de 2-3 ore îmi cauza câteva dureri de cap care m-au dus la spital, erau cumplite… Dar am reușit să mă temperez. Sper.

Știu că atunci când ai intrat la facultate aici, la București, la Universitatea Națională de Muzică, ai prezentat și o muzică de balet. De ce-ai compus așa ceva? Te inspiră vizualul sau care a fost contextul?

Eu, clarinetist fiind, nu aveam oră de cor, precum pianiștii, aveam oră de orchestră și, deși domnul profesor de orchestră era foarte excentric - ceea ce e o subestimare - a avut ideea de a pune în fiecare săptămână alt material, inclusiv Pasărea de foc… în liceu. Eu, clarinetist, cântam la clarinet în Si bemol… partitura era pentru clarinet în La. A pus și (Simfonia) aIX-a de Dvorak…

Avea ambiții mari.

Da. Și se considera discipolul lui Celibidache. Dar, deși afectat într-un mod negativ, pe de-o parte, pe cealaltă eu stăteam și ascultam orchestrație. Și mă uitam la cum a făcut Rossini Semiramida, mă uitam cum a făcut Paganini Concertul de vioară și mă duceam acasă și încercam exact același lucru în Finale și furam cât puteam. Nu știam că, de fapt, eu învăț compoziție așa. Habar nu aveam! Dar, trebuie să-i fiu recunoscător profesorului. Treptat, am scris o simfonie de 40 de minute în clasa a XI-a, poem simfonic de vreo 15 minute, o uvertură science-fiction.

Ce înseamnă asta?

Mi-am imaginat eu un scenariu al unui film SF în care oamenii se duc pe o planetă… și încercam eu niște relații armonice pe care le-am descoperit; mi se păreau fantastice… acorduri majore la distanță de terță mică sau terță mare sau de cvintă micșorată și eram fascinat de ele. Și, în clasa a XI-a, cred, a intrat în contact cu mine soția pictorului Mircea Ciobanu, care e foarte apreciat în străinătate, dar la noi nu e prea cunoscut, care a scris un libret al unui balet care se numește Le berger à la rencontre des âges, un libret foarte filosofic, care pentru un licean era foarte dificil de înțeles, dar cu toate astea n-am zis nu. M-am angajat să-l scriu. Am scris doar prima parte din el, doamnei i-a plăcut și am zis că dacă tot îl scriu să mă prezint cu el la examen. L-am terminat chiar cu câteva luni înainte de examen. Și bineînțeles că și profesorii au fost impresionați, pentur că, de regulă, baletul se scrie la master.

La București ai studiat la clasa lui Dan Dediu

Da.

Îl consideri mentorul tău? Sau e prea mult spus?

E prea puțin!


Și dacă te uiți în urmă, în trecutul mai apropiat sau în cel foarte îndepărtat al muzicii, de cine te simți mai aproape? De ce compozitor sau de ce perioade anume?

Enescu. E ceva la Enescu… acel caracter sinuos și, mai mult decât personal, intim. Nu-l pot explica. Nu-i o chestie ce ține neapărat de patriotism, dar e ceva ce nu găsesc la alți compozitori. Și atenția la detaliu din partiturile lui, care pur și simplu mi se pare o consecință a dragostei pe care o avea nu doar față de muzică, ci și față de oameni, interpret în primul rând… un respect și o dragoste, dar nu doar către interpret, și către public.


Cum arată partiturile tale? Cât de minuțios sunt notate?

Eu nu înțelegeam prea bine importanța partiturii ca entitate de legătură între mine, interpret și public. Nici nu-mi imaginam. Eu scriu mizica diferit de alți compozitori și mult timp eu am fost rușinat de lucrul acesta și mă simțeam diletant puțin…


În ce sens?

Eu sunt foarte dependent de materia sonoră. Unii compozitori preferă să scrie direct în minte, nici să nu încerce măcar la pian structurile armonice sau melodice. Eu am nevoie nu numai de pian, ci și - în majoritatea cazurilor - de o machetă sonoră pe care-o realizez cu diferite programe. Chiar dacă ele nu sunt la nivelul interpreților și nu vreau să-i înlocuiască, vreau să am un control și în momentul în care mă duc în fața interpreților să știu exact ce să le cer. Și mie mi-era cumva rușine de lucrul acesta, pentru că abordarea asta este specifică compozitorilor de muzică de film, ceea ce pentru mulți dintre compozitorii de avangardă e un mare sacrilegiu, pentru că cele două n-ar trebui să se amestece. Ei, mie-mi place să le amestec și, din punctul acesta de vedere, sunt de multe ori exclus, mai ales în străinătate.


Dar acum pleci la Paris și chiar o să prezinți o machetă a unei piese, "Lan Huahua - The dark blue flower". E o conferință în care vorbești despre procesul componistic al acestei partituri, care ți se va cânta apoi la Shanghai. Care sunt ideile pe care le vei expune?

Da. Am câștigat bursa de la ICR, George Enescu, și exact în perioada în care trebuia să stau acolo și să cunosc lumea și să mă promovez, practic, eu aveam de terminat doctoratul, de terminat un cvartet de coarde, de scris o piesă orchestrală pentru Filarmonica din Shanghai pentru un concurs pe care l-am câștigat în mai… și toate astea s-au adunat în perioada asta. Atunci am spus că dacă eu asta fac la Paris, cât am stat acolo n-am ieșit absolut deloc din cameră, am stat și am scris, atunci acesta va fi rezultatul celor trei luni pe care trebuia să le petrec la Paris. Și-atunci am legat acest proiect de doctorat, care se referă la ideea componistică, și am spus că voi descrie exact procesul meu componistic, pentru că mulți nu știu. Mulți au impresia că, de fapt, compozitorul nu mai există astăzi și că toți compozitorii sunt morți, din păcate. Chiar și cei de la artele plastice… "Se mai scrie muzică astăzi?" Și am zis că e un lucru interesant. Și pentru mine e foarte important să-mi analizez propriul mod de lucru și să-l pun față-n față cu alte feluri de-a scrie muzică pentru a arăta că nu e obligatoriu să scrii într-un fel sau în celălalt, ci, așa cum vorbeam cu un profesor de-al meu, contează până la urmă rezultatul. Și, da, cam asta e… procesele mele ideatice în primul rând, pentru că e foarte interesant cum o idee poate să apară și să pară că e ea principala idee și, de fapt, să aibă un rol de placentă. Ea apare și rămâne acolo o perioadă, după care se usucă, fiind, de fapt, cauza unei alte idei.


În viața unui compozitor există diverse perioade de creație. Cum ți-ai descrie stilul componistic de acum?

Încerc să nu mă gândesc la stil. Încerc foarte tare să nu mă gândesc la stil, pentru că sunt de acord cu acea sintagmă că omul e stilul.

E firesc să fie așa, de fapt

Nu e neapărat firesc, pentru că am văzut unii colegi care se străduiesc atât de tare să se încadreze într-o anumită direcție… Pentru că la Paris, mie mi-a spus și profesorul cu care am lucrat acolo, dacă nu scrii așa, nu vei fi cântat. E simplu.


Și cum ar trebui să scrii ca să fi cântat în ziua de azi?

Păi la Paris e într-un fel, la Strassbourg poate să fie în alt fel.


Diferențe așa de mari între orașe ale aceleiași țări?

Da. În Anglia e într-un fel. Chiar am mers la un concurs cu o lucrare. Trebuia să scriu o lucrare de maxim trei minute, ceea ce a fost foarte greu, pentru un ansamblu destul de mare. Domnului Dediu i-a plăcut foarte mult, un profesor din altă țară căruia i-am prezentat-o eu a fost impresionat… ei, și când am fost la concursul din Olanda, oamenii de acolo erau oripilați de ea.


Ei, chiar oripilați?!

În sensul în care era despre doliu și era puțin mai dură… Și ei, când au prezentat câștigătorul, au spus "Noi apreciem pofta de viață și bucuria de a trăi…"


Ceva vandabil, cu alte cuvinte, nu?

Da. A fost discuția despre diferența dintre muzică personală și muzică intimă, cea de-a doua având un caracter nociv, spuneau ei, și stânjenitor în măsura în care tu nu ai dreptul ca artist să oferi chiar totul. E chiar un act obscen, în sensul acesta.


Să te dezvălui atât de mult?

Da. E o atitudine și unii preferă… de-asta spuneam că stilul e omul, dar cât anume din om…


Le-aș recomanda oamenilor acestora o carte pe care am citit-o de curând, a lui Joan Didion - se cheamă "Anul gândirii magice" și e chiar despre doliu. Pentru că am ajuns în punctul acesta, spune-mi, ce rol joacă spiritualitatea în viața ta personală și în cea profesională, sau de creație, să-i spunem mai bine?

Sunt creștin ortodox și sunt bucuros să fiu așa. Problema e că… se reflectă asta în muzică desigur, am și lucrări religioase câteva… îi sunt dator lui Dumnezeu pentru majoritatea lucrărilor pe care le-am făcut… am un mic aport din partea mea. Consider că e o colaborare, așa cum scrie Pleșu foarte frumos în cartea Despre îngeri; noi, practic, realizăm o co-creație cu Dumnezeu. Am citit o carte foare interesantă pentru doctorat, "Encounters with British Composers"- o serie de interviuri cu mulți compozitori și, chiar dacă sunt credincioși, chiar dacă nu sunt, n-au nici o treabă cu spiritualitatea, mulți vorbesc de o anumită autonomie a muzicii. Spun că la un moment dat muzica se scrie singură. Poate o poți explica și din perspectiva psihologiei cognitive, dar eu tind să cred că e ceva mai mult. Și chiar în cadrul conferințelor din Forumul Compozitorilor (din cadrul Festivalului Enescu) s-a discutat despre asta. Și trebuie să vorbești cu ea (cu muzica). Și mulți antropomorfizează muzica și spun că trebuie s-o lași pe ea să trăiască.


Dacă ai putea-o antropomorfiza, în ce ființă s-a transforma această "Lan Huahua"?

Muzica sau lucrarea?


Lucrarea.

Să vă spun puțin de lucrare atunci. Când am câștigat acest concurs din China, care probabil e un soi de promovare a culturii chinezești, din start am primit de la ei o lucrare tradițională chinezească. Cea pe care am primit-o eu se numește Lan Huahua. E vorba despre un personaj care se pare că a existat în realitate, la începutul secolului XX, fiica unui țăran, care e obligată să se căsătorească cu fiul boierului, care era foarte urât, și ea nu vrea; e îndrăgostită de un tânăr care pleacă în război și nu se mai întoarce. E o poveste tragică, nu foarte diferită de altele pe care le mai vedem în alte tradiții. Pe mine însă m-a impresionat - am căutat mai multe istorisiri, cea pe care mi-au trimis-o ei nefiind atât de convingătoare. Linia melodică e superbă - pentatonică anhemitonică, bineînțeles. Și am căutat alte variante care sunt mult mai dure. Ea se află într-o căutare permanentă și asta mi-a plăcut foarte mult, zădărnicia asta de a căuta permanent ceva și de a ști în sinea ta că nu găsești, dar tu să rămâi în această inerție. Lan Huahua înseamnă chiar asta, dark blue flower și e chiar un video foarte frumos pe Youtube cu povestea ei. Eu începusem deja să scriu la ea, dar acela m-a impresionat și mai tare. În același timp, apropos de etapa asta a ideației, când scrii mai ai nevoie de mici pauze. De fapt, nu sunt pauze, e o tergiversare. Ai ideea muzicală, la un moment dat ai un blocaj și lași subconștientul să macereze, să mustească și… Facebook-ul, bineînțeles, mi-a arătat un video extraordinar, al unei păsări înregistrate prin anii '80, ultimul exemplar din această specie; un mascul care cântă unei femele care nu exista… ceea ce mi s-a părut extrem de similar cu ceea ce scriam eu. Desenul melodic al acelui cântec mi s-a părut fabulos, a trebuit să-l introduc. Și-atunci piesa, chiar dacă se referă la un personaj real, ține mult de această căutare permanentă, o zădărnicie și, mai mult decât atât, o scindare sufletească care duce la o antinomie aproape schizofrenică și… m-ați întrebat dacă e vreun animal… nu e un animal, e o stare sufletească de fapt, cel puțin în lucrarea asta, un paradox, o aducere laolaltă a unor lucruri aparent incompatibile. Mereu am fost atras de asta. Metafora inițială era de ulei cu apă și încercarea de a le combina. Mulți spun că nu se pot combina, dar dacă adaugi niște făină faci o prăjitură excelentă.


Îți place să faci planuri, de obicei? Îți place să ai un plan, în general, în viață?

Acum sunt nevoit să am. Înainte îmi plăcea să merg așa cu lanterna și din punct de vedere al compoziției, dar și din partea cealaltă, dar exact în perioada asta, când am văzut câte am de făcut… m-am și căsătorit…


Felicitări!

Mulțumesc! Ai o datorie după aia. Nu mai poți să fii tu de capul tău și toate responsabilitățile să aibă consecințe directe asupra ta. Îi afectezi și pe ceilalți. Și-acum au venit atâtea proiecte unul după celălalt, și dacă am vrut să le îndeplinesc, am fost nevoit să îmi fac planuri, să-mi fac scheme și e foarte plăcut. Adică aduce un palier complet nou și muzica e altfel.


Și ce urmează, atunci, anul următor, în agenda ta de compozitor?

Nu am scris niciodată muzică special pentru concursuri, decât foarte, foarte rar, după ce am fost acceptat într-o a doua etapă, cum a fost la concursul de la Marsilia. Acum îmi termin doctoratul, anul viitor; mi-ar plăcea să predau muzică și, mai ales, compoziție, și să particip la cât mai multe concursuri. Mi-ar plăcea să scriu muzică de film. Pentru teatru deja am scris și-mi place foarte mult. Colaborările cu regizorul Theodor-Cristian Popescu au fost fabuloase și m-au ajutat și-n plan componistic mult. Și să continui să mă promovez, pentru că - vorba domnului Dediu - efectul Van Gogh nu mai există, cel în care scrii pentru sertar și posteritatea te va descoperi la un moment dat...


...peste o sută de ani. Asta a fost o altă temă a Forumului Internațional de Compoziție de aici, de la București. Am auzit și asta discutându-se… cred că pe Sven Helvig spunând că el nu vrea să scrie, el nu vrea să se bucure de succes peste o sută de ani, vrea ca publicul să-i cunoască muzica acum.

Eu așa am început. Aveam o atitudine foarte romantică asupra actului de a compune și un profesor mi-a spus foarte dur că muzica se face pe bani. Mie mi-a venit să plâng în momentul acela. Poftim? Nici acum nu sunt de această părere…


… dar ai căpătat un spirit ceva mai pragmatic în timp, nu?

Muzica se face cu un deadline, cred că asta mi-a rămas, și trebuie scrisă atunci, trebuie scrisă într-un anumit fel, raportată la interpret, raportată la public, nu neapărat în sensul în care muzica devine un articol vestimentar prin care compozitorul să-și afișeze nu știu ce veleități, în nici un caz! Consider că muzica, până la urmă, nu trebuie să servească publicul. Chiar un compozitor a scris foarte frumos "You should not write down to audience, but for audience." Mi se pare foarte frumoasă exprimarea asta în engleză, să nu scrii jos, să nu ai o atitudine condescendentă, în sensul în care să scriu pentru public pentru că eu știu că nu poate mai mult. E o atitudine foarte frumoasă… eu nu știu cât poate un public, eu știu doar că trebuie să îmi placă mie acea muzică, știu că eu trebuie să scriu piesa preferată pe care atunci când o ascult să zic "asta e piesa mea preferată, nu vreau să ascult nimic altceva" și în sensul în care eu sunt compozitorul meu preferat. Chiar dacă sunt foarte egomaniac și egocentrist eu trebuie să fiu compozitorul meu preferat.


Nu mi se pare că ai fi. Mi se pare că sună veritabil. Mi se pare că e o afirmație a cuiva care vrea să fie autentic în ceea ce prezintă.

Da. Și e o mare diferență între original și autentic. Mulți nu fac diferența între cele două. Originalitatea pare extrinsecă, din exterior, din influențe exterioare. Eu nu sunt sufiecient de original, eu nu mă încadrez… și tot timpul mă compar cu ceilalți. Eu am mers în extrema cealaltă și profesorul meu de la Paris a observat asta. Și mi-a prins bine, pentru că ajunsesem la un stadiu în care nu-mi păsa că ceilalți fac nu știu ce și ceilalți fac altceva… eu scriam muzica mea care, mi-a spus, are o notă de originalitate, are o notă de talent - mi-a spus "ești talentat cu carul" - dar nu ești tu. Și eu nu înțelegeam ce vrea să spună, pentru că engleza lui nu era la fel de bună ca franceza, iar franceza mea nu era la fel de bună ca engleza. De fapt, ce a vrut să spună era că eu nu mergeam până în pânzele albe și nu eram atent la modul de exprimare. Știam intenția componistică și foloseam poate un limbaj mai comun… și-atunci mesajul meu nu era suficient de clar, era înconjurat de influențele altor limbaje și asta pe mine m-a ajutat. Să mergi până-n pânzele albe cu intenția componistică. Asta încerc să fac.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu