Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Formații instrumentale tradiționale (II)

Publicat: Duminică, 5 Aprilie 2015 , ora 19.00

Constituite pe structura binară a instrumentelor soliste și a celor de acompaniament, tarafurile, mai restrânse sau mai dezvoltate, ca număr de membri, au contribuit la susținerea vieții muzicale a satului românesc, în diverse și numeroase ocazii: la clacă, la nuntă, la nedei și târguri, la sărbători și ritualuri și, nu în ultimul rând, la hora satului. Tipurile și modelele tarafurilor îmbină caracteristici zonale și locale distincte în spațiul cultural românesc, fiind organizate într-o bogată și complexă variabilitate, de la formulele restrânse, cu două sau cel mult trei instrumente, și până la formațiile ample, așa cum sunt fanfarele țărănești. Paradoxal, nu instrumentele soliste determină alcătuirea tipologică a tarafurilor, ci grupa acompaniatoare, considerată drept elementul cel mai stabil și particularizant al unei formații tradiționale. Cobza, chitara cobzită, zongora și țambalul mic au stat la baza formațiilor de tip minimal, cu doar doi membri, pe care le-am prezentat în ediția trecută. De data aceasta vom cunoaște și alte modele, concentrate în jurul nucleului acompaniator, care poate cuprinde una sau mai multe viori secunde, o violă, un violoncel (numit, pe alocuri, broancă), un contrabas și, uneori, o tobă. Eterofonia soliștilor, manierele de acompaniament și complexitatea diferențiată a structurilor instrumentale sunt doar câteva dintre caracteristicile muzicale ale acestor formații.

În această ediție vă propun muzica tarafurilor din Moldova de Sus, Gorj, Vlașca și din Câmpia Transilvaniei.