Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Cântecul propriu-zis (I); dragostea și dorul

Publicat: Duminică, 14 Decembrie 2014 , ora 19.00
La origine, cântecul liric a fost, ca și doina, o specie interpretată individual, în singurătate și în singularitate, ca o expresie a preaplinului sufletesc și ca o sublimare a sentimentelor și trăirilor, a dorului și dragostei. Dorul, acest miracol al spiritualității tradiționale românești, este ideea primordială și centrală de unde pleacă orice cântec. Cântecele de dor și dragoste alcătuiesc, de departe, grupa cea mai numeroasă și formează aproximativ jumătate din repertoriul național. Din Ținutul Pădurenilor din Hunedoara, până în Oltenia, Banat, Moldova, Bucovina, și din Transilvania până în Câmpia Dunării și Dobrogea, patrimoniul cântecelor de dragoste cuprinde sute și sute de tipuri. Temele se înșiruie într-o complexitate care atestă acel rost profund, la care am mai făcut trimitere în edițiile precedente, un rost bine și corect înțeles de țăranul român. Rostirea cu rost a cântecului poate avea, ca și în cazul doinei, o funcție de echilibrare emoțională, de rememorare a unor evenimente și trări, de proiecție a unor dorințe și speranțe. În subsidiar, funcționalitatea poate îmbrăca aspecte felurite: de la simpla dorință de comunicare a unei stări afective, până la intenția de solidarizare, de integrare sau (de ce nu?) de afirmare socială.