Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Arta de a înțelege muzicile tradiționale. Folclor comparat, etnomuzicologie și antropologie muzicală

Publicat: Marți, 29 Septembrie 2015 , ora 20.30

În primele decenii ale secolului al XX-lea noțiunile și metodologia cercetării sonorităților folclorice nu erau foarte clare. Confuziile terminologice și sistematice, apărute în gândirea muzicologilor importanți ai vremii, exponenți ai diverselor școli, au fost semnalate chiar de Constantin Brăiloiu, într-unul dintre celebrele sale studii, prezentat în 1958 în cadrul unui congres de la Köln, intitulat „Muzicologia și etnomuzicologia astăzi”.

Studierea folclorului, ca expresie culturală etnică, a fost trecută apoi, de la jumătatea veacului al XX-lea, prin filtrul comparatismului. Un merit decisiv i-a revenit, pe atunci, tot savantului român, cel care a trasat câteva dintre direcțiile fundamentale de cercetare ale noii discipline. De la funcțiile magice, sociale, utilitare sau estetice, până la structurile de organizare sonoră și ritmică, și de la studierea muzicilor europene până la analizarea celor „exotice”, toate aceste reprezentări și niveluri de analiză au constituit, în epocă, tot atâtea coordonate importante în devenirea ulterioară a etnomuzicologiei. Ne vom reaminti împreună câteva dintre momentele determinante, să le numim „astrale”, atât pentru cariera și devenirea lui Constantin Brăiloiu, cât și pentru evoluția și dezvoltarea ulterioară a etnomuzicologiei românești, de la începutul anilor '30, atunci când el a fost cooptat în cadrul echipelor sociologice interdisciplinare, coordonate de profesorul Dimitrie Gusti. În urma cercetărilor de teren, din epocă, au rezultat lucrări monografice de excepție și experiențe culturale unice, din care Constantin Brăiloiu a știut să discearnă cele mai importante caracteristici ale folclorului din ținuturile românești.

Vom avea bucuria să ascultăm muzici diverse (incluse în discurile-document editate în cadrul Arhivelor Internaționale de Muzică Populară, fondate de Brăiloiu la Geneva): de la polifoniile din Georgia, Sardinia, Corsica și Portugalia, până la piese reprezentative pentru spațiul tradițional românesc, vocale și instrumentale, provenind din Oltenia, Gorj, Moldova, Bucovina, Vrancea, Transilvania meridională și Banat sau să ne familiarizăm cu sonoritățile cimpoaielor europene, din provincia spaniolă Asturia până în Bulgaria și în Bucovina, România.

Așadar, vă invit să descoperim împreună fundamentele etnomuzicologiei, puse de savantul român la jumătatea secolului trecut, bazate pe un ansamblu coerent de criterii teoretice, pe identificarea funcțiilor sociale și spirituale, pe coexistența lor cu structurile muzicale și pe o permanentizare a transmiterii lor pe cale orală, din generație în generație.