Bucureștiul muzical de altădată Înapoi la: Emisiuni

Societatea 'Ateneul Român'

Publicat: Sâmbătă, 22 Martie 2014 , ora 10.30

Au trecut aproape 150 de ani de la înființarea Societății culturale "Ateneul român". După reformele social-politice făcute de Alexandru Ioan Cuza, printre care și o lege care obliga instituțiile de învățământ să gândească programe pentru "propagarea cunoștințelor în popor", cei care vor realiza acest deziderat prin cursuri sau lecturi publice, sub cupola acestei societăți dedicate artelor, vor fi Constantin Esarcu, Alexandrescu Urechia și Petre Aurelian - acesta din urmă ocupând funcția, din anul 1864, de director general al Ministerului instrucției. Cei trei, pornind de la ideea promovării culturii în rândul poporului, vor promova începând cu data de 28 ianuarie 1865 (ziua fondării Societății "Ateneul român") cultura prin lecturi publice.

Chiar din primul articol al statutului de funcționare se menționează faptul că Ateneul este o societate științifică, literară și artistică, iar membrii uniți în această societate își propun să-și îmbogățească pe calea discuțiilor și lecturilor cunoștințele, pe care apoi să le răspândească prin cursuri publice periodice și cărți. Cursurile sau lecturile publice se țineau gratuit.

Rolul cel mai însemnat în dezvoltarea Societății "Ateneul român" l-a avut Constantin Esarcu (foto dreapta), un vizionar despre care ne vorbește în această ediție a emisiunii Lelia Zamani, muzeograf - «"Intelectualii adunați în jurul acestei societăți, spunea Esarcu, sunt conștienți de însemnătatea acțiunilor lor de a educa masele și o consideră liga sfântă."

Constantin Esarcu, cel care a pus cel mai mult suflet în această întreprindere a recomandat să se acorde la fel de mare importanță și conferințelor cu subiect științific ori literar, cât și manifestărilor artistice, întrucât, aprecia el, artele întregesc educația omului. Astfel au fost invitați atât pictorii mari - Th. Aman, N. Grigorescu, G. Tăttărescu, arhitectul Ion Mincu -, dar și compozitorii G. Stephănescu, Gavriil Musicescu, Eduard Wachmann.»

De numele lui Eduard Wachmann (foto stânga) se leagă una dintre primele manifestări simfonice din București. "M-am apucat, spune el, să caut mijloacele care ar putea să contribuie la elanul popularizării muzicii clasice." Lui îi datorăm ideea dezvoltării unei vieți de concert serioase, după cele mai apreciate modele europene ale vremii. Eduard Wachmann a reușit să strângă în jurul său 30 de artiști și, astfel, a creat o primă orchestră ce reunea atât diletanți, cât și câțiva instrumentiști de marcă pe care îi plătea cu câte un galben după fiecare concert. În 22 aprilie 1866 a avut loc primul concert simfonic în care, pe lângă uvertura Prometeu a lui Beethoven care a deschis evenimentul, s-a cântat și Simfonia în sol minor de Mozart, apoi un Adagio de Haydn și, în final, Simfonia a II-a în Re major tot de Beethoven. Din unele surse aflăm că pe afiș era scrisă cu modestie - după numele lucrărilor și iluștrilor autori cântați - mențiunea orchestra va fi dirijată de Eduard Wachmann.

Timp de 23 de ani, societatea Ateneului și-a desfășurat activitatea în Sala de la Cișmigiu, în așa-zisul salon al conferințelor pe care Ministerul Instrucțiunii Publice îl avea în casele lui Costache Ghica. Din anul 1868 societatea Ateneul a obținut exclusivitatea de a folosi această Sală de la Cișmigiu în scopuri culturale. În acest loc, în care mobilierul era destul de primitiv, puteau participa la conferințe sau la concertele simfonice aproximativ 500 de persoane.

Sub auspiciile Societății "Ateneul român" au luat ființă concertele simfonice permanente la București prin eforturile lui Wachmann, dar și ale lui Constantin Esarcu, cel care a atras de partea sa un grup de intelectuali, iubitori de muzică clasică, alături de care fondează la 29 aprilie 1868 Societatea filarmonică română.