Portret de compozitor - Ludwig van Beethoven Înapoi la: Emisiuni

Beethoven XXII

Publicat: Marți, 3 Noiembrie 2009 , ora 9.30
Primul Allegro este foarte frumos, înflăcărat și bogat în armonie; menuetul cu trio are deopotrivă un caracter distinct, original. În Adagio ți-ai putea dori ca melodia să nu fie așa de fragmentată între diversele instrumente... se scria într-un articol după prima audiție a simfoniei. Iar pentru că majoritatea comentatorilor se obișnuiseră să caute în opera lui Beethoven tot ceea ce este mai original, rupând zăgazurile, această a patra simfonie rămâne într-un con de umbră, deși după alții nu există cuvinte să descrie adâncul, puternicul spirit al acestei lucrări din perioada cea mai frumoasă a creației sale...

Dacă soarta simfoniei a patra în Si bemol major op. 60 va fi mereu una nu tocmai fericită..., cu totul altfel stau lucurile cu sonata op. 57 în fa minor... Considerată cea mai reprezentativă a perioadei mijlocii de creație, ea este printre preferatele tuturor pianiștilor care au ambiția să-și demonstreze maturitatea, virtuozitatea, profunzimea gândirii asupra partiturii...

Și încă ceva: supranumele de Appassionata nu a fost pus de Beethoven, el se pare că ar fi dorit să-l folosească pentru altă lucrare, dar istoria i l-a atribuit și așa a rămas în conștiința publicului peste veacuri.
Veronica Zbarcea