Portret de compozitor - Ludwig van Beethoven Înapoi la: Emisiuni

Beethoven XIX

Publicat: Joi, 29 Octombrie 2009 , ora 9.30
Despre eroism vorbim și în continuare, referindu-ne la Beethoven și la creația sa. Nu uităm sugestia dată de generalul Bernadotte de a scrie o simfonie pentru eroul pe care îl considerau în acest fel atunci: Napoleon. Înainte de acesta, însă, Ludwig își mai exersează pana în ceea ce stăpânea cu excelență: variațiunile și claviatura. Se nasc acum cele 15 variațiuni „eroica” op. 35 în care va folosi din nou tema propusă anterior în contradansuri și în baletul Făpturile lui Prometeu. O va face însă într-un chip nou. Este epoca în care apare în viața sa Giuletta Guiciardi care îl preaslăvește pe Wölffl... Apare și Carl Czerny, un tânăr care la doar 10 ani cântase cu orchestră do minorul lui Mozart, iar acum vroia să studieze cu Beethoven.

La prima vizită, timorat de locul pe care i-l atribuise viitorului său profesor în Panteonul celor mai de vază contemporani – micuțul nu reușește să se simtă în largul său. Ludwig îl primește imediat ca elev și-l sfătuiește – ca un adult responsabil - să nu neglijeze școala, pentru că este foarte importantă. Sublinierea tatălui lui Czerny este remarcabilă: Ai auzit Carl? Este ceea ce mă străduiesc eu să-ți explic într-una. Să fii silitor la școală! Bineînțeles, dacă ar fi după tine, ți-ai petrece ziua întreagă cântând la pian!!!...
Veronica Zbarcea