Seara de operă Înapoi la: Emisiuni

"Hamlet" la MET, trăind a doua tinerețe

Publicat: Sâmbătă, 27 Martie 2010 , ora 19.00
Premiera operei lui Ambroise Thomas, “Hamlet”, a avut loc la Metropolitan Opera House din New York în 1884; iar din 1897, această operă nu s-a mai reluat la MET: un motiv forte ca inventivul strateg al celui mai important teatru liric american, Peter Gelb, să-i ofere lui “Hamlet” în prezenta stagiune o “a doua tinerețe” și să facă din revenirea sa în noua producție metropolitană semnată de cuplul regizoral Patrice Caurier și Moshe Leiser, un eveniment.

Data premierei acestei noi producții?
16 martie 2010.

Prima opțiune pentru interpreții cuplului shakespearian – atât de nuanțat ilustrat în muzică de Ambroise Thomas?

Baritonul Simon Keenlyside (foto) și soprana Natalie Dessay – aceasta din urmă având însă probleme de sănatate survenite chiar în timpul unui spectacol parizian cu “Somnambula”, cerând să fie înlocuită pentru primele 6 spectacole de nemțoaica, mult mai puțin celebră, Marlis Petersen care, la rândul ei, mai cântase rolul Ofeliei la Dusseldorf, în 2006 și debutase la Met în 2005, cu Adele din “Liliacul” de J. Strauss. “Îmi pasă de sănătatea mea” – a declarat Natalie Dessay, despre care vreau să vă amintesc că a trecut prin momente dificile în perioada 2001-2004, suferind două intervenții chirurgicale riscante pe corzile vocale. “Nu-mi place când unii cred că anulez un spectacol doar… par caprice, pentru că există întotdeauna, dar întotdeauna, un motiv foarte serios: și cred că este mult mai bine să anulezi, decât să faci un spectacol prost“. (Iată o opinie pe care și Angela Gheorghiu a exprimat-o ferm, de atâtea ori!)

În consecință, a doua tinerețe a operei “Hamlet” la MET, a început fără minunata cântăreață-actriță Natalie Dessay : iar cât a regretat publicul new yorkez acest fapt, prin ce mijloace a încercat Marlis Petersen să-l convingă și să-l câștige de partea sa, nu putem afla decât din transmisiunea directă a celui de-al patrulea spectacol cu “Hamlet”, în această sâmbătă, atenție : de la ora 19.00!

Motive în plus, pentru o “Seară de operă” specială?

Un Hamlet, se pare incredibil de frumos – fizic, scenic și vocal – în persoana baritonului Simon Keenlyside, o baghetă extrem de sensibilă și cu totul adecvată deci muzicii franceze, cea a maestrului Louis Langree și, pentru cei care nu cunosc partitura, posibilitatea de a afla o altă versiune a faimoasei drame shakespeariene, cu mult mai puține personaje sau situații și … cu Happy End: în sensul că Hamlet supraviețuiește urmând să fie încoronat regele Danemarcei la porunca fantomei tatălui său – devenită, în sfârșit, vizibilă pentru toți - , în timp ce, mama sa, regina Gertrude, se retrage la mânăstire.

“Hamlet” deci și … la Seara de operă!
Luminița Arvunescu