Seara de operă Înapoi la: Emisiuni

Seară de operă: 'Ileana Cotrubaș - 75'

Publicat: Sâmbătă, 7 Iunie 2014 , ora 19.00

O Seară de operă afirmând, puternic și răspicat, o enormă admirație față de un artist român care a pus în vibrație timp de două decenii lumea spectacolului liric mondial - vă propun sâmbătă, 7 iunie, de la ora 19.00. O Seară aniversară purtând emblema "Ileana Cotrubaș - 75" și sonoritatea poate a celui mai limpede glas. Un glas ce a trecut prin ploaia de foc a sufletului său, zeci de roluri însă - de la mozartienele Pamina, Suzanna, Contesa, Ilya sau Vitellia, la Gilda și Violetta, și de la Mimi sau Norina, la Micaela, Mellisande sau Leila - și care, intuiește azi cu înțelepciune și convingere, pericolele neîmplinirilor spectacolului liric contemporan, un glas suveran absolut peste aproape trei ore de emisie radiofonică, care ne va împărtăși, la căderea serii, amintiri și fraze muzicale de cea mai aleasă căldură, opinii și emoții artistice cu totul unice, cuvinte și sunete, inteligență și noblețe sufletească…

Căci, venind dintr-un trecut bogat în voci legendare, el însuși un model promovat de toate acele înregistrări numite de francezi disques cultes - adică realizări exemplare pentru discografia unor opere ca: "La Traviata", "Boema", "Flautul Fermecat", "Nunta lui Figaro", "Pelleas și Melisande" sau Recviemul German de Brahms - glasul Ilenei Cotrubaș rămâne un izvor - mereu tânăr - de muzică, păreri despre muzică și cultură. Un glas care, sâmbătă, sper să vă acapareze total. Și atunci când vă va vorbi despre pericolele mediocrității în operă, dar și când va interpreta unul dintre rolurile de referință ale repertoriului francez, și când va murmura recunoștință veșnică maeștrilor săi din România, dar și când va evidenția zborul înalt și insolit al unora dintre artiștii noului val. Totul cu glas ferm și totuși, atât de cald…

Interviul pe care-l voi difuza cu această ocazie a fost realizat de mine în urmă cu zece ani, și a rămas, din păcate, ultimul interviu arhivat de Radio România. Iar integrala discografică pe care am ales-o - de comun acord cu doamna Cotrubaș - pentru această aniversare, este "Manon" de Jules Massenet, editată pe CD în 1982 de Casa EMI. De ce? Iată argumentele oferite chiar de marea noastră soprană: "Prima oară am interpretat rolul Manon, în 1974, când am debutat la Palais Garnier din Paris. Și l-am cântat, așa cum l-am înțeles eu și cum l-am simțit atunci. Nici nu am avut decât vreo 5 spectacole. Cel mai bine cred însă că l-am interpretat în imprimare, pentru că l-am lucrat cu Janine Reiss - care era un fel de …La Papesse pentru muzica franceză. Cu ea am studiat de fapt, nu numai "Manon", ci aproape toate operele mele din repertoriul francez: «Povestirile lui Hoffmann», «Pescuitorii de perle», «Pelleas et Melisande»… Sigur că am avut și pentru debutul din '74 o pregătire destul de bună de la maestrul Constantin Stroescu, profesorul meu din România. Dar, cu Janine Reiss, am studiat mai ales caracterul personajului, exact în ceea ce stă și dificultatea interpretării acestui personaj. Iar în imprimare, cred că nu am greșit prea mult din acest punct de vedere. Ca partener, l-am avut pe Alfredo Kraus, de asemeni, un foarte bun interpret de opera franceză… Așa că găsesc "Manon" de Massenet, o alegere foarte bună pentru seara dumneavoastră de operă. Este, probabil, una dintre cele mai bune integrale ale mele…"

Sâmbătă seară, vă invit deci la o întâlnire cu IleanaCotrubaș, pe care sper să n-o ratați!


Luminița Arvunescu