Seara de operă Înapoi la: Emisiuni

Seri de operă – Eveniment cu Diana Damrau

Publicat: Sâmbătă, 12 Noiembrie 2016 , ora 19.00

2 x Seara de operă + 2 x Damrau + 2 x Scena nebuniei = 12 și 19 noiembrie, de la ora 19.00
În următoarele două Seri de operă vă propun să ascultați două spectacole excepționale. Primul, înregistrat de pe scena Operei Regale Covent Garden din Londra pe 16 aprilie, al doilea, pe 14 iulie, de pe scena Operei Regale din Madrid, ambele readucând două dintre cele mai populare titluri ale repertoriului belcantistic, fiecare cu propria-i "scenă a nebuniei" și…cu aceeași Diana Damrau cap de afiș.


Diana Damrau, o vedetă construită de o soprană din România
Soprana germană Diana Damrau este exclusiv descoperirea și produsul sopranei bucureștene Carmen Hanganu, pe care a întâlnit-o la vârsta de 14 ani și pe care o numește singura ei maestră. Carmen Hanganu, plecată din România, era profesoară de Canto la Musikhochschule din Wurzburg și îmi declara la rându-i în urmă cu 2 ani - într-o ediție specială a Serii de operă - că a recunoscut imediat în Diana, nu numai calități vocale excepționale, posibilitatea unei superbe voci de soprană di agilita, ci și pasiunea și răbdarea fără de care nu se poate construi o carieră la nivel mondial. Au lucrat 12 ani împreună. Iar în prezent, doamna Hanganu este invitată de fosta ei elevă la toate debuturile acesteia. ( Tocmai s-a întors de la Milano, unde Diana a cântat pentru prima oară pe scenă rolul Contesei din Nunta lui Figaro, pe scena Teatrului Scala, bineînțeles )


Rolul Lucia, dificil angajament artistic

De la cele dintâi interprete, italiencele Fanny Persiani și Adelina Patti ( care a chiar debutat cu Lucia la 16 ani ! ), urmate de Nelie Melba ( care, tot cu Lucia și-a făcut intrarea la Covent Garden din Londra și Metropolitan Opera House din New York ), până la Maria Callas și Joan Sutherland - cele care au conferit rolului o greu de atins dimensiune dramatică - o pleiadă întreagă de alte soprane au încercat de-a lungul timpului să devină "Lucii" cât mai renumite. Iar dintre cele contemporane, cu siguranță portretizarea oferită de Diana Damrau este de remarcat : ea răspunzând, nu doar criteriilor estetice ale Belcantoului - prin estompări delicate ale sunetului, prin ornamentațiile alese, legatto-ul seren sau un rubato foarte sensibil - ci și nevoilor structurale ale personajului creat de Walter Scott și Donizetti. Dar, oricâte calități ai avea, rolul Lucia - cu faimoasa lui "scenă a nebuniei" , tot rămâne un dificil angajament artistic…


Damrau a debutat în rol, direct la MET - în Stagiunea 2011-2012 și l-a reluat apoi în 2015 la Staatsoper din Munchen - spectacol în care am văzut-o pe scena Operei Operei Bavareze ! , la Scala - în alternanță cu Elena Moșuc, la Teatro Regio din Torino, Champs Elysees din Paris și, în aprilie 2016, la Covent Garden din Londra - audiția cestuia din urmă fiindu-vă oferită la Seara de operă din 12 noiembrie.


Rolul Elvira (Puritanii), rol de maturitate artistică
Tot rol de belcanto - un belcanto însă made by Bellini, de o expresie cu mult mai dramatică decât la Donizetti, acesta este cel de-al doilea rol în care o veți asculta pe Diana Damrau la Seara de operă din 19 noiembrie.
Elvira, din opera "Puritanii", un rol ce necesită - pe lângă competențe belcantistice - un ambitus vocal mare, expresie dramatică și o rezistență fizică specială : dat fiind că protagonista are de cântat în finalul operei o arietta în care trebuie să-și regăsească prospețimea de la începutul operei, deși se află după un spectacol de 2 ore în care a cântat aproape încontinuu. Alte dificultăți are de întâmpinat Damrau și în splendida "arie a nebuniei" pe care și Bellini a scris-o pentru eroina operei sale…


În plus, atât "Lucia di Lammermoor" de la Londra, cât și "Puritanii" de la Madrid, au reunit în jurul Dianei Damrau distribuții excepționale și au adus la pupitrul dirijoral, adevărați maeștri.
La Londra, au fost : Charles Castronovo ( Edgardo ), Ludovic Tezier ( Enrico ), Kwangchul Youn ( Raimondo ) plus dirijorul Daniel Oren.
Iar la Madrid, Xavier Camarena ( Arturo ), din nou Ludovic Tezier ( Riccardo ) și dirijorul Evelino Pido.

Prin urmare, cele două spectacole pe care vi le propun, nu sunt de ratat: și vă aștept să le ascultăm împreună, sâmbetele următoare!
Luminița Arvunescu