Jazzy hour Înapoi la: Emisiuni

Bobby Hutcherson și Nicholas Payton & Butcher Brown

Publicat: Joi, 20 Noiembrie 2014 , ora 19.00
Bobby Hutcherson - ~Enjoy the view~

Bobby Hutcherson este unul dintre marii descoperitori ai vibrafonului, extinzându-i expresia prin viteză și soluții armonice ingenioase, la patru bețe, cu aceeași forță cu care Lionel Hampton a influențat swing-ul, respectiv Milt Jackson bop-ul. El nu a ajuns atât de celebru în anii '60' deoarece avea o muzică mai cerebrală, mai ermetică, la marginea avantgardei. În 2014 își face revenirea la Blue Note cu un album excelent, produs de Don Was și intitulat "Enjoy the view". Înregistrând alături de David Sanborn la sax alto, Joey DeFrancesco la orgă și Billy Hart la baterie, Bobby Hutcherson prezintă șapte piese originale, variate ca tempo, dominate de o manieră cool, punctată de explozii și dialoguri exuberante. În esență, albumul este atât de bun datorită relației dintre muzicieni, toți "motani" (așa cum spun americanii) în vârf de formă.


Nicholas Payton & Butcher Brown - "Numbers"

În secolul în care a crescut, jazz-ul a trecut printr-un permanent proces de cizelare, una dintre cele mai frumoase și interesante dezvoltări petrecându-se în domeniul pulsației ritmice. Swingul a început ca un ritm sacadat în 2/4 și a ajuns cea mai provocatoare performanță a ritmicienilor, în ceea ce privește fluența, fermitatea și eleganța plasării accentelor. La fel, groove-ul de funk, cel puțin după apariția termenului de "fusion", a devenit una dintre platformele ritmice preferate de muzicienii de jazz, pentru a-și exprima noile tendințe în muzica improvizată. Trompetistul Nicholas Payton, un adept al diversității sonore, a avut această idee de a folosi condimentele de la New Orleans într-o compoziție ritmică actualizată, care păstrează maturitatea și complexitatea specifice muzicii la acest nivel. Astfel, s-a alăturat cvartetului Butcher Brown, format din Corey Fonville la baterie, Devonne Harris la claviaturi și bas, Keith Askey la chitară și Andrew Randazzo la bass. S-a înregistrat live în studio, cu toți muzicienii într-o cameră, ceea ce a dus la crearea unui sound unitar, organic și a unei atmosfere familiare. Payton folosește în special pianul Rhodes și câteva intervenții ale trompetei. Interesant este că el intenționa să mai adauge ulterior câteva solo-uri de trompetă, însă după câteva audiții, a ajuns la concluzia că materialul înregistrat în direct, în studio, împreună, nu mai are nevoie de nicio completare. Rezultatul constă într-unul dintre cele mai fluente, moderne și relaxate înregistrări dintr-un foc din ultima vreme, în care găsim suficient spațiu pentru a ne încadra. Pentru că de la New Orleans vine ideea că în muzică, cel mai important element este ceea ce numim interplay. Astfel, avem impresia că notele se scriu singure, iar noi ajungem la ele cu un scop clar.

Berti Barbera