Jazzy hour Înapoi la: Emisiuni

Jazzy hour

Publicat: Joi, 12 Mai 2011 , ora 19.00

Începem azi cu 40 de ani de comuniune muzicală și de permanenta extindere sonoră, adunate pe un excepțional album al anului 2010. Puține nume s-au menținut la fel de inovatoare și au folosit o limbă la fel de complexă și personală ca accea a grupului Oregon. Unul dintre cele mai bune albume ale lor este cel cu numărul 26 și se numește "In Stride". Paul Mc Candless, Ralph Towner, Glen Moore si Colin Walcott extindeau limitele fuziunii muzicale în anii '70 cu albume precum "Music of another present era" sau "Out of the Woods". Dispariția lui Walcott l-a adus în grup pe Trilok Gurtu, în 1985, iar din 1995 Oregon îl au pe bateristul Mark Walker. În tot acest timp, muzica lor a reflectat un profund nivel mental și artistic, ajungând la ceea ce foarte puțini reușesc cu adevărat în muzică: să urmeze un traseu inconfundabil pe linia care leagă originile lor de secolul 21. Fie că reprezintă compoziții revizuite sau teme noi, sound-ul acestei producții are o prospețime reconfortantă care ușurează practic asimilarea mesajului sonor dens. Spre deosebire de predeceorii lui, Mark Walker folosește întregul set de tobe, orientându-și ritmica mai mult către filonul latin, spre deosebire de Walcott și Gurtu care puneau accent pe India. Compozițiile gravitează în jurul chitaristului Ralph Towner, molipsit cu lirism în cei 20 de ani de când stă în Italia, iar tonul saxofonului domină temperat temele. Cu toate aceste accente, Oregon este un grup unitar și arată acest lucru în orice detaliu al muzicii lor. Pentru un grup care intră în al cincilea deceniu de activitate, ceea ce înseamnă atât evoluție, cât și riscul eroziunii, "In Stride" este un album care evită repetarea și previzibilul, un semn discret că mai sunt multe de spus. Cei care cunosc aceste nume vor redescoperi cu plăcere un grup în maximă formă, iar cei care nu știu încă de Oregon, se pot bucura de privilegiul descoperirii unui nou superlativ muzical.

Continuăm cu Pat Martino, care, în anii '80, a trecut peste un anevrism cerebral aproape mortal și rămâne unul dintre cei mai tehnici și mai complecși chitariști ai scenei din Philadelphia. Ideile noi și stilul profund personalizat de a cânta la chitară au format o figură greu de confundat sau de uitat în zilele în care inclusiv jazz-ul a ajuns să producă surogate. "Think Tank" este titlul unui album aparut ]n 2004, un produs dens, cerebral, care-l omagiaz] pe mentorul John Coltrane. Titlul e format pe o ecuație bazată pe literele din numele marelui saxofonist, ceea ce creează o unitate conceptuală. În ce privește ceilalți muzicieni de pe album, trebuie doar să le pronunț numele pentru a avea o formulă magică: Joe Lovano, Gonzalo Rubalcaba, Christian McBride și Lewis Nash. Întregul repertoriu derivă din muzica lui Coltrane, fiind conceput ca un tribut adus acestui influent muzician. Totul ne duce spre un album foarte serios de jazz, cântat de muzicieni la fel de serioși, edificator pentru orice om care caută valoare și inedit în muzică.

Berti Barbera