Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu pianista Adela Liculescu

Publicat: Marți, 10 Octombrie 2017

Invitata rubricii de marți, 10 octombrie 2017, este pianista Adela Liculescu, o foarte activă tânără muziciană care studiază la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena nu numai pian (la clasa profesorului Martin Hughes), ci, din 2016, și compoziție. Este laureată a numeroase competiții derulate în România și peste hotare, cele mai recente reușite ale ei în acest sens reprezentând pretextul dialogului ei telefonic cu Irina Cristina Vasilescu.

Adela Liculescu debutează în 2018 la Musikverein din Viena, unde va susține un recital în 26 aprilie, iar agenda ei pentru anul viitor conține și turnee derulate în România și Germania.

Felicitări, în primul rând, pentru că ai câștigat două concursuri Brahms la distanță de două săptămâni. Ai o afinitate specială pentru muzica acestui compozitor?

Așa se pare. Am descoperit-o și eu acum, luna aceasta. Mi-am dorit foarte mult să încerc să merg la aceste concursuri și am învățat piese de Brahms pentru concursurile respective și se pare că a fost cu succes. Sigur că tot timpul am simțit că am o afinitate pentru muzica aceasta, dar nu am avut ocazia să o cânt foarte mult până acum. Mă bucur că am făcut-o acum!

Observ din CV-ul tău că ești obișnuită să fii premiantă încă din școală. Atitudinea asta de învingătoare ți-a fost insuflată de cineva anume - părinți, profesori - sau e ceva ce ține 100% de tine?

Nu știu, e greu de spus. E foarte adevărat, am început de foarte tânără cu concursurile, chiar după clasa I; sigur, concursuri de copii, naționale. Este un training foarte bun și cu cât înaintezi în vârstă dificultatea competițiilor crește, dar eu cred că este în primul rând o pregătire care este foarte importantă, mai mult decât premiul în sine, și mai mult pentru acest aspect am vrut să mă duc la concursuri. Și sigur că atunci când această pregătire este și încununată de un premiu, cu atât mai bine.

Cum și pentru ce anume te-au pregătit toate concursurile astea?

În primul rând trebuie o pregătire temeinică tehnică muzicală, trebuie pregătite piesele în sine, dar asta nu este suficient. După aceea vine experiența de scenă. Trebuie să fii foarte obișnuit să fii pe scenă. Și, în plus față de asta, concursurile mai aduc un aspect: de foarte multe ori sunt trei, patru etape care se succed într-un ritm foarte alert - într-o săptămână trebuie să cânți de 3-4 ori, o oră fiecare etapă. Asta necesită, într-adevăr, o pregătire specială. Și acesta este un lucru care se învață în timp și este experiență care se adună. Eu zic că este un lucru foarte bun că reușești să înveți așa ceva pentru că după o asemenea experiență, când ai de cântat un recital numai de o oră, ți se pare joacă de copii. Deci, cred că din punctul acesta de vedere este un lucru pozitiv, să merg la concursuri și să învăț toate lucrurile acestea.

Deci faci parte din categoria rară a celor cărora le place să intre într-o competiție muzicală.

Da, mai mult sau mai puțin. Nu știu dacă neapărat îmi place, dar cred că este o experiență pozitivă și sunt convinsă că mi-a ajutat acest lucru, am început de mică și că am învățat foarte mult din aceste experiențe.

Te-ai născut la Craiova, dar studiezi și locuiești la Viena, în Austria. De ce nu la Londra? De ce nu la Berlin? Nu știu… sunt două exemple de alte mari centre culturale și universitare foarte bine cotate și de cei care studiază muzică.

Așa s-a întâmplat. Eu, când eram în liceu, am încercat să-mi găsesc în primul rând un profesor care să mă inspire și care să îmi placă și am lucrat cu mai mulți pianiști în perioada liceului și mi-a plăcut foarte mult de profesorul la care sunt acum, așa că de aceea am hotărât să vin la Viena. Și sigur că Viena e un oraș foarte frumos, un centru muzical deosebit și este extraordinar, dar, în primul rând, am venit pentru profesor. Așa s-a întâmplat.

Studiezi și compoziție. E un imbold pe care l-ai simțit acum, de a scrie muzică, sau e o dorință mai veche pe care abia acum ai șansa s-o concretizezi?

M-a interesat foarte mult tot ce vine la pachet cu studiul compoziției pentru că este o școală muzicală foarte bună și e o pregătire teoretică foarte temeinică de care am simțit că am nevoie și lipsește din studiul instrumental. Pentru că studiul instrumental aici e foarte concentrat pe aspectul de a cânta, ceea ce este extraordinar, dar am simți un pic nevoia de mai mult, de o înțelegere aprofundată a muzicii. Și mai mult din punctul acesta de vedere am zis să încerc și am dat concursul de admitere, l-am trecut …


Felicitări! Deci, practic, secția de compoziție vine ca o completare a actului tău interpretativ pianistic.

Exact. Nu e ceva ce neapărat voi și termina, pentru că ei au și multe aspecte legate de muzică contemporană și e normal să fie așa, dar pe mine m-a interesat mai mult partea de analiză, partea de auz muzical, care se face mult mai intens decât ce se face la pian. Practic, am câteva materii pe care le fac foarte aprofundat și mă voi mai gândi în timp dacă voi termina sau dacă nu, dar e o experiență foarte bună.

Ai 24 de ani, ai realizat deja foarte multe și ești cu siguranță foarte ambițioasă. Cum arată viitorul tău la modul ideal?

Îmi doresc să continui pe această cale pe care am început-o, îmi doresc să cânt concerte în continuare și aș vrea să îmbin într-un mod cât mai armonios toate aceste aspecte ale unui muzician. Adică îmi doresc să cânt solo, îmi doresc foarte mult să fac muzică de cameră, ceea ce iubesc foarte mult, e o pasiune a mea și, sigur, aș dori să și predau undeva, la un moment dat. Eu cred că este un aspect foarte important să dai mai departe ceea ce ai învățat tu însuți și sigur că la rândul tău, predându-le altora, înveți foarte mult despre tine, despre muzică. De aceea aș vrea să reușesc să îmbin toate aceste aspecte într-un mod ideal.

Deci nu visezi la faimă mondială ca pianistă?

Sunt convinsă că în momentul de față este foarte greu să atingi faima mondială, pentru că nu mai sunt timpurile de la 1950, și poate câțiva, foarte, foarte puțini reușesc să facă acest lucru, dar din păcate, la modul la care văd eu lucrurile acum, nu neapărat ating această faimă prin cântat, pentru că dacă e să ne gândim la generația tânără, cine a mai atins faima mondială în ultimii zece ani?De exemplu Yuja Wang, care e o pianistă extraordinară, dar și ea a avut nevoie de alte aspecte exterioare - toată lumea vorbește despre cum se îmbracă, din păcate. Societatea actuală e foarte concentrată pe aspectul vizual și pe alte aspecte și de aceea… eu mă gândesc că este foarte important să fiu eu fericită și mulțumită cu ceea ce fac și… faima este un lucru adiacent. Nu neapărat faima în sine mă interesează cel mai mult. Mă interesează să devin eu cât mai bună și să fiu fericită și mulțumită cu nivelul pe care l-am atins.

Cum arată agenda ta pentru următoarele luni? Ce ai de făcut profesional, personal?

Voi avea concerte în perioada următoare. De exemplu, acum trebuie să mă pregătesc foarte serios. Am în 26 aprilie 2018 recitalul meu de debut la Musikverein, în Viena, și trebuie să mă prezint foarte, foarte bine. Este o ocazie unică. Și o să am un turneu de concerte și în țară. Voi cânta la anul Rahmaninov 3 la Sibiu, la sfârșit de martie, un concert de Mozart, cel în re minor la Tg. Mureș, la început de aprilie. Voi avea mai multe concerte de muzică de cameră la anul, majoritar în Viena. Dar acum, dat fiind faptul că am câștigat acest concurs Brahms la Detmold, voi avea concert cu Orchestra de Cameră din Detmold, la anul, voi avea o înregistrare de CD, acum în noiembrie voi avea mai multe recitaluri… la Leipzig de exemplu. Acum, toate aceste angajamente trebuie discutate; concursul s-a terminat de curând și deocamdată nu știu tot ce va veni, dar este un program destul de încărcat și toate acestea vin pe lângă examenul de absolvire care vine cu un repertoriu uriaș ce trebuie pregătit… Deci, sigur, e destul de mult de studiat și de pregătit.

Dar îți place, din câte aud!

Da. Categoric!

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu