La pas cu Euterpe Înapoi la: Emisiuni

Philharmonie de Paris

Publicat: Joi, 7 Iunie 2018 , ora 8.45

Ultimul deceniu a adus pe harta vieții muzicale internaționale câteva puncte de reper importante și sub aspectul unei fantezii arhitectonice care poate să pară șocantă pentru unii… De exemplu, imaginea neobișnuită a unui trunchi de con oblic așezat, conturată în transparențe de culoarea chihlimbarului pe cerul din Liepaja - un oraș de doar vreo 80 de mii de locuitori din zona Mării Baltice a Letoniei - a trecut aproape neobservată la inaugurarea sa în 2015… Cu o sala de concerte cu peste 1000 de locuri, înglobând și instituții de educație muzicală această Amber Hall din Liepaja a fost terminată în doar doi ani, fără a "beneficia" de popularitatea unui scandal mediat!

la pas cu euterpe

A fost începută în anul în care a răbufnit puternic în presă scandalul noului edificiu proiectat de celebrul architect Jean Nouvel sub denumirea Philharmonie de Paris. De altfel Jean Nouvel a și boicotat "lansarea" în viața artistică a marii săli neparticipând la concertul de inaugurare în ianuarie 2015, iar mai târziu a solicitat chiar în justiție ca numele său (și al biroului său de arhitectură) să nu mai fie asociat acestei construcții, specificând și faptul că reducerile financiare operate spre final nu au permis finalizarea lucrării conform concepției sale. Problemele semnalate în presă aduceau în discuție dublarea bugetului (ajuns la 386 de milioane de euro) și, din partea unora, chiar aspectul neobișnuit al construcției, comparată ca impact cu apariția acum mai bine de patru decenii a clădirii "Centrului Cultural Beaubourg" (care actualmente poartă numele fostului președinte al Franței Georges Pompidou)...

Un posibil motto al proiectului Philharmonie de Paris ar fi… "muzica dincolo de limite, de fapt arta fără granițe impuse fanteziei". Complexul a fost comparat în unele articole cu o navă spațială gigantică, metalică, stranie… Noua construcție imaginată de arhitectul Jean Nouvel pare - pe dinafară - o stranie întretăiere de linii frânte, de planuri abrupt întrerupte pe care lumina construiește alte imagini pe parcursul fiecărui ceas căci pereții de beton sunt placați, îmbrăcati în plăcuțe din aliaj de aluminiu, in diferite nuante de gri, mai mult sau mai putin stralucitoare, incât reflectă în mod diferit lumina. Sunt aproximativ de 200.000 de asemenea "păsări" metalice stilizate, montate fiecare în parte, manual, al căror joc captează atenția…

Marele auditoriu de 2400 de locuri oferă o multitudine de posibilități organizatorilor, prin geometria variabilă a scenei și a panourilor care absorb sau reflectă sunetul, în așa fel încât după un concert de muzică simfonică (ce nu are nevoie de amplificare și beneficiază de un sunet excelent) poate fi programat a doua zi un spectacol de cu totul altă factură, cu sonorități explozive ale difuzoarelor…