Cronici Înapoi

Faust de Gounod: de la Covent Garden, în direct la Opera Națională București

Publicat: vineri, 30 Septembrie 2011 , ora 12.13

În plină epocă a înaltelor tehnologii, corespondența dintre două puncte geografice sau dintre două arte este posibilă. Publicul a putut urmări în seara zilei de miercuri, 28 septembrie 2011, pentru prima oară la Opera bucureșteană, un spectacol transmis în direct de la Opera Regală "Covent Garden" din Londra. Este vorba despre Faust de Charles Gounod, spectacolul reprezentând o experiență muzical-vizuală inedită, care a adus-o în prim-plan, sub bagheta dirijorală a lui Evelino Pidò, pe soprana Angela Gheorghiu. Alături de aceasta - alte două nume extrem de apreciate în lumea muzicii de operă a momentului: tenorul Vittorio Grigolo și basul Réne Pape.

L-am rugat pe Cătălin Ionescu-Arbore, directorul Operei Naționale București, să ne dezvăluie dacă evenimentele de acest gen vor reveni în programul instituției:

«Intenția, promisiunile și propunerile de a continua seria transmisiunilor live, din diverse părți ale lumii, există - de la Opera Mare din Paris, de la Teatrul Balșoi, de la Barcelona și Veneția. Rămâne de văzut dacă aceste lucruri se vor concretiza. Sper ca acest eveniment să fie o demonstrație a faptului că suntem capabili să susținem o astfel de inițiativă și să acumulăm încrederea celor care furnizează aceste transmisiuni.»


O viziune critică asupra spectacolului ne-a fost oferită de Anca Florea, muzicolog și critic muzical:

«Este într-adevăr un eveniment - fiind pentru prima oară când la Opera Națională București se face o transmisiune directă de la "Covent Garden" și sper să fie un început de bun augur. Prezentarea spectacolului pe scena instituției lirice bucureștene mi se pare o idee bună - e un alt cadru, mai apropiat de o sală propice pentru un spectacol de operă (deși, sinceră să fiu, eu prefer varianta live). Am avut senzația că totul e amplificat, eu ascultându-i pe interpreți pe diferite scene ale lumii - așa că pot să-mi dau seama de diferență. Sunt, evident, soliști de cotă internațională, foarte buni. Față de tenor eu am avut întotdeauna anumite rezerve - deși el este considerat actualmente tenorul momentului și e foarte cultivat. E o interpretare foarte expresivă - am rezerve doar în privința felului în care au fost gândite personajele. Regia, despre care mi s-a spus că este cu totul deosebită, m-a dezamăgit într-o mare măsură, pentru că pe lângă faptul că totul este foarte întunecat, am descoperit o serie de gafe de regie, de concepție vizavi de subiect.»


La eveniment a fost prezentă și soprana Bianca Ionescu, solistă a Teatrului Național de Operetă "Ion Dacian":

«Inițiativa de a se transmite în direct de la "Covent Garden" acest spectacol este un lucru care poate ar fi trebuit să se întâmple mai demult; în ceea ce privește calitatea vocilor, am venit să ascult ceva ce cunoșteam deja, iar producțiile din această zonă în care activează acești artiști ai scenei lirice ne oferă cu fiecare ocazie surprize din ce în ce mai plăcute. De această dată, m-a surprins atitudinea îndreptată înspre nou, care trebuie să continue și să se adapteze la ceea ce există deja.»


În reprezentația regizată de David McVicar, soprana Angela Gheorghiu a întruchipat o Margareta angelic-dezinvoltă, tenorul Vittorio Grigolo a fost un Faust impulsiv și cam nesăbuit, iar Réne Pape - un Mefisto convingător, mucalit și totodată diabolic, ce mi-a amintit, datorită costumului său, de Motanul Încălțat. Prezentarea spectacolului va continua în stagiunea Operei "Covent Garden"; sperăm ca și corespondența dintre instituția lirică londoneză și Opera Națională București să continue.

Alexandra Cebuc