Cronici Înapoi

Fantoma de la operă de Andrew Lloyd Webber în premieră la București

Publicat: vineri, 30 Ianuarie 2015 , ora 12.37

Aplauzele la scenă deschisă, strigătele de bravo, privirile strălucitoare și comentariile entuziaste după lăsarea cortinei sunt semne certe ale succesului. Spectacolul Fantoma de la operă, ce a inaugurat în seara zilei de 24 ianuarie noul sediu al Teatrului de Operetă și Musical din București, a avut parte din plin de toate aceste manifestări de simpatie. Ele s-au repetat și a doua zi, când am avut și eu bucuria să fiu în sala de pe bulevardul Octavian Goga nr.1 (lângă Biblioteca Națională). Este prima clădire de teatru construită în România, după anul 1989 (constructor trustul Aedificia Carpați SA, președinte ing. Petre Badea, șef de proiect, arhitect Eliodor Popa). Sala, foaierul, anexele s-au dorit elegante, plăcute, cu un design original și cu strălucirea estompată a unui interior intim și cochet. Dotarea tehnică a scenei este impresionantă. Numai în aceste condiții spectacolele de musical pot fi realizate în montări grandioase. Dovada cea mai bună este acest Fantoma de la operă care marchează un moment de referință în istoria teatrului muzical românesc. Istoric cred că va rămâne și… bugetul, de o generozitate uluitoare: 400.000 de euro! În aceste condiții, totul este posibil.

Astăzi, Teatrul de Operetă și Musical "Ion Dacian" este o companie ce aparține Operei Naționale București, instituție publică de cultură aflată în subordinea Ministerului Culturii. De când a preluat conducerea, directorul general, domnul Răzvan Ioan Dincă, s-a străduit să ofere spectacole strălucitoare și originale, la realizarea cărora au participat invitați străini de prestigiu. Printre aceștia s-a numărat și regizorul australian Stephen Barlow care a realizat pe scena ONB un nou, modern și mai ales interesant ca viziune, Rigoletto de Verdi. Artistului i s-a oferit un nou contract de colaborare ce a avut ca miză Fantoma de la operă. Foarte bun cunoscător al genului de musical - amintim doar că Stephen Barlow a fost coregizor pentru cel mai recent musical de pe West End (Londra), Marguerite, și unul dintre regizorii turneului în Marea Britanie al musicalului Jesus Christ Superstar - artistul, secondat de scenograful Andrew Riley, coregrafa Ewan Jones și de Lighting designerul Howard Hudson a reușit, într-adevăr, un concept impunător, altul decât cel original, de la premiera absolută a partiturii în 1986, deci în urmă cu aproape 30 de ani, când s-a deschis teatrul West End din Londra. Mi se pare demn de subliniat faptul că regia unui spectacol de musical conturează personaje care țin prea puțin cont de personalitatea interpreților. Pe parcursul a trei decenii Fantoma de la operă - și conceptul poate fi generalizat la toate spectacolele de musical de mare succes de la Cats sau Lion King - a fost un spectacol tras la indigo seară de seară și este (aproape) indiferent cine interpretează rolurile. Stephen Barlow și echipa lui rup "monotonia" și, obținând dreptul de a realiza o Fantomă de la operă în propria viziune, păstrează detaliile absolut necesare - de exemplu barca - dar schimbă decorurile și mai ales refac jocul actorilor în noile spații. Ne aflăm în celebra clădire a Palatului Operei Garnier din Paris, pe care o vizităm din subsolurile întunecoase, prin celebrul foaier și prin scenă până pe acoperișul cupolat. Decorul este conform cu realitatea. Și în acest decor, cu o sensibilitate și o imaginație debordante, regizorul concepe jocul interpreților săi până în cele mai mici amănunte de gest, mișcare, inter-relație, sentiment, expresivitate, trăire… Niciun detaliu nu afectează perfecta armonie a întregului, iar imaginația conduce la momente absolut minunate, cum a fost cel în care celebrele statui aurite, ce susțin marile candelabre din foaier, coboară în mijlocul balului și încep să danseze alături de perechile mascate.


Fantoma de la operă este o poveste romantică științifico-fantastică. Un Pygmalion, Fantoma, compozitor pătimaș, creează din micuța dansatoare Christine Daaé, o soprană minunată, se îndrăgostește de ea, folosește forța pentru a o izola de lumea reală și sfârșește, copleșit de sentimente contradictorii în care urâțenia feței sale desfigurate joacă un rol esențial, prin a renunța la dragostea lui imposibilă. Misterul, pasiunea mocnită, tragedia unui suflet chinuit, sacrificiul de sine până aproape de limite în aspirația către perfecțiunea actului artistic trăiesc foarte bine în noul context. Și reușita este deplină atunci când personajele capătă glas și formă prin talentul unor tineri interpreți excepționali.


Longevitatea și succesul spectacolului Fantoma de la operă se împart, în mod egal, între frumusețea muzicii și opulența montării. Partitura menține vie peste ani povestea de dragoste dintre două figuri emblematice ale genului de musical, compozitorul Andrew Lloyd Webber și soprana Sarah Brightman. Susținută de sentimente reale, muzica este încărcată de emoție și trăiri, nu întotdeauna în cheie luminoasă. Dimpotrivă. Fantoma este un personaj tragic care, înainte de marea renunțare, luptă pentru ideea de împlinire, de fericire prin mijloace uneori extreme. Rolul nu este prea generos cu interpretul, căci acesta nu își poate folosi privirea, zâmbetul sau lacrima. Jumătate din față îi este permanent acoperită de o mască. Ce mai rămâne pentru cântărețul actor? Vocea și trupul. Regizorul a construit personajul din mișcări, din gest și mai ales din trăire, din sentiment. Muzica vine și potențează imaginea prin culoarea sunetelor, arcuirea frazelor, cuvintele mușcate și mai ales emoțiile personajului. Nu cred că s-ar fi putut găsi un interpret mai potrivit decât actorul-dansator-cântăreț Adrian Nour. Pentru el, dialogul în proză nu este o problemă. Face parte din trupele de dans conduse de Gigi Căciuleanu și de Dan Puric. A fost finalist al concursului Vocea Romaniei în anul 2013. Dar mai presus de toate are o sensibilitate, o capacitate de identificare cu personajul, o onestitate și o dăruire totale în ceea ce face. Pe aceste date regizorul a putut modela impecabil un rol extrem de dificil, pe care Adrian Nour l-a interpretat minunat.

Parteneră îi este soprana Irina Baianț. Christine Daaé este un rol pe care și-l dorește orice interpretă de musical - Christine e tânără, e frumoasă, poartă costume strălucitoare, este mereu în centrul atenției, iubește, este iubită, este chinuită… Dar și acest personaj trebuie, ca mișcare, atent conturat din vârf de peniță, căci capcanele jocului formal, desuet și gol pândesc la fiecare colț. Din nou, mintea sclipitoare a regizorului a modelat impecabil și fiecare atitudine sau gest susține și transmite sentimente și mai ales emoții. Irina Baianț este, atât vocal cât și scenic, strălucitoare. Interpretarea ei are o armonie perfectă, de la primul la ultimul sunet. Experiența de operă și operetă ajută enorm, deși ceea ce face este cu totul nou și cântăreața a studiat, cu siguranță, în profunzime detaliile caracteristice unei interpretări de musical, cu emisiile non vibrato specifice, cu finalurile de frază rostit-cântate, cu șoaptele sau cu strigătele cerute de partitură. Remarcabile sunt și dialogurile vorbite, întotdeauna o problemă pentru un cântăreț format la școala canto-ului clasic. Nu și pentru Irina Baianț. În interpretarea ei, rolul Christine Daaé a devenit un etalon foarte greu de depășit de orice altă cântăreață care va dori să i se alăture în distribuție.

Tot ce am spus despre interpreții celor două roluri principale rămâne valabil pentru (aproape) toți artiștii implicați în spectacol. Revin la talentul și imaginația regizorului, care a găsit pentru fiecare rol haina potrivită ca, în final, întregul să fie fără fisură. Sau, cu distribuția care i-a stat la dispoziție, cu fisuri minime (Florin Ristei și Alexandra Giurcă). Orchestra teatrului a fost pregătită de Istvan Sillo și condusă, la premieră, de Ciprian Teodorașcu. Cred că, pentru reușită, trebuie să îl credităm mai mult pe muzicianul maghiar, profesor la Universitatea de Teatru și Film și dirijor al orchestrei Teatrului de Operetă și Musical din Budapesta, semnatarul multor înregistrări pentru Eurodysney din Paris, un muzician ce are în repertoriu numeroase musicaluri precum West Side Story, Mozart!, Romeo și Julieta, Frumoasa și Bestia, Rudolf, Elisabeth și Cabaret. Asta nu înseamnă că nu apreciem și aportul dirijorului român de operă și operetă Ciprian Teodorașcu sau pe cel a maestrului de cor Gabriel Popescu.

Sunt sigură că Fantoma de la operă pe scena noului teatru muzical bucureștean este un mare succes. Ceea ce mă îngrijorează puțin - este vorba totuși de un teatru, în primul rând de operetă și apoi de musical! - este faptul că s-a cântat cu amplificare la voci (situație obișnuită pentru o astfel de montare) dar, în momentul unui accident, când microfonul Irinei Baianț s-a deconectat, aproape nimic din vocea cântăreței nu a mai ajuns în sală. Nici orchestra (neamplificată) nu a sunat întotdeauna ca un ansamblu armonios și compact. Ce se va întâmpla în cazul unui spectacol de operetă, cu mult îndrăgitele Liliacul sau Voievodul țiganilor pe care artiștii teatrului le au în repertoriu, în montări de dată relativ recentă și pe care publicul le apreciază și le dorește? Rămâne de văzut.

Cristina Sârbu