Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

VIDEO. Puritanii de Bellini - producție a Operei Lirice din Chicago - duminică, 10 februarie, la Opera în interpretări de referință

Publicat: marți, 5 Februarie 2019 , ora 12.41

În februarie 2018 a putut fi ascultată la Opera Lirică din Chicago o producție cu Puritanii lui Vincenzo Bellini. În rolurile principale au evoluat soprana Albina Shagimuratova și tenorul Lawrence Brownlee, două voci de excepție, mai ales în repertoriul belcantist. Shagimuratova, foarte apreciata soprană născută în Uzbekistan, este o prezență obișnuită pe scena Operei din Chicago, unde a debutat în Gilda în stagiunea 2012-2013 și unde va cânta Violetta în actuala stagiune, 2018-2019. S-a scris elogios atât despre Shagimuratova, interpreta Elvirei Walton, cât și despre tenorul Lawrence Brownlee, care a dat viață partuturii Lordului Arturo Talbot.

Cuvinte de laudă din partea criticii locale au primit toți membrii distribuției, din care a făcut parte și basul Adrian Sâmpetrean, pe care îl veți asculta în Sir Giorgio Walton. Artistul român s-a născut la Cluj-Napoca în 1983 și a studiat la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" cu tatăl său, Mircea Sâmpetrean. În 2007 a devenit membru al Studioului de operă al Operei Bavareze din München, colaborând apoi, de-a lungul carierei, cu alte instituții de prestigiu, ca Teatro alla Scala din Milano, Teatrul Bolshoi din Moscova, Opera din Brisbane, Opera National de Paris, Staatsoper Berlin, Staatsoper Hamburg, Opera de Monte Carlo, Teatro dell'Opera di Roma, Opera National de Bordeaux, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, fiind invitat să cânte și la Arena di Verona și în cadrul Festivalelor de la Salzburg și Aix-en-Provence, între altele. Adrian Sâmpetrean a apărut în roluri din opere de Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Gioacchino Rossini, pentru a aminti câteva nume importante, colaborând cu artiști ca Placido Domingo, Angela Gheorghiu, Daniel Barenboim, Anna Netrebko, Edita Gruberova, Vladimir Galouzine, Olga Peretyatko, Elina Garanca, Johan Botha, Alessandro Corbelli și multi alții.

La Chicago au mai evoluat, alături de artiștii deja menționați, baritonul Anthony Clark Evans - în Sir Riccardo Forth, tenorul Alec Carlson în Sir Bruno Robertson, bas-baritonul Alan Higgs în Lord Gualtiero și contralta Lauren Decker în Regina Enrichetta.

Spectacolul a fost condus de Enrique Mazzola, expert în repertoriul francez și în cel de belcanto, dirijor invitat principal al Operei Germane din Berlin. Artistul declara într-un interviu oferit publicației online Operasense că iubește opera pentru că "pe scenă vedem divese povești, cu diferite situații de viață: într-una dintre aceste opere există un anume moment în care recunoaștem o situație prin care am trecut noi înșine în viața noastră. Iar atunci când ne identificăm cu acest moment se naște un fior, un frison pe care nu îl vom uita niciodată." În cadrul aceluiași interviu, Enrique Mazzola spune că, dintr-o anumită perspectivă, felul său de a dirija este neconvențional: "stilul meu amestecă două elemente - pe de o parte accept anumite tradiții (adică lucrurile care nu sunt trecute în partitură, dar care se cântă, fiind transmise de la o generație la alta), pe de altă parte încerc să readuc detaliile pierdute din partitura vocală - deoarece după aproape două secole, mulți cântăreți s-au obișnuit să cânte acest repertoriu cu prea multă libertate personală." Rămâne să decideți voi, dragi ascultători, cât de echilibrată a fost această interpretare de la Chicago.

Puritanii are un final fericit, însă în contextul în care știm că autorul, Vincenzo Bellini, s-a stins din viață, la numai 33 de ani, cu doar câteva luni după premiera operei, riscăm să ne întristăm puțin...Povestea de dragoste este plasată în mijlocul conflictelor violente dintre regaliști și puritanii conduși de Oliver Cromwell, în timpul Războiului civil de la mijlocul secolului al 17-lea. Scrisă pe un libret de Carlo Pepoli, Puritanii s-a cântat prima dată la Paris în 1835; Bellini se mutase din Italia natală în Franța cu doi ani înainte și se pare că, după ce observase scena de operă pariziană, ar fi concluzionat că, deși compozitorii francezi sunt maeștri în orchestrație, aveau puțină înțelegere pentru ceea ce înseamnă cu adevărat cântec. Puritanii, opera pariziană a lui Bellini, rămâne un model de extraordinară cantabilitate, partitura bucurând-se încă de la premieră de mult succes.

O creație remarcabilă, de ascultat duminică, 10 februarie 2019, de la ora 21.00, în emisiune Opera în interpretări de referință.

Irina Cristina Vasilescu