Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

VIDEO. Helene Grimaud - albumul 'Memory': Music box, 1 octombrie

Publicat: vineri, 28 Septembrie 2018 , ora 15.59


În cadrul ediției de astăzi a emisiunii de actualitate discografică de la Radio România Muzical vă propun un album care a fost lansat la nivel internațional în urmă cu puțin timp, pe 21 septembrie 2018, și care poartă pe copertă numele unei pianiste celebre a timpurilor nostre - Helene Grimaud.

Ne-a obișnuit deja cu proiecte ieșite din comun, care combină diferitele interese ale pianistei Helene Grimaud: și cele muzicale, și cele extramuzicale. Dovadă stă și acest nou album, Memory, cu un concept original care nu poate decât să te emoționeze și să te transporte, pur și simplu în altă lume.

Memory - Memorie. Helene Grimaud povestește care este prima ei amintire muzicală - vocea mamei. Memorie, însă nu o memorie care să facă trimitere la evenimente concrete dintr-un trecut apropiat, ci mai curând, la o lume ideală din trecut, care este rădăcină pentru viitor. Muzica este o memorie a memoriei, spune Helene Grimaud, iar piesele pe care le-a ales pentru a ilustra acest concept sunt lucrări semnate de Claude Debussy, Erik Satie, Frederic Chopin și doi compozitori contemporani nouă - ucraineanul Valentin Silvestrov și britanicul Nitin Shawney, lucrări ale acestuia din urmă regăsindu-se și pe precedentul album-concept al Helenei Grimaud: Water.

Regăsim pe acest nou album, Memory, într-o înlănțuire deloc întâmplătoare, lucrări foarte cunoscute, precum Arabesca sau Clair de lune de Debussy, o mazurcă și un vals de Chopin, alături de opusuri mai puțin cunoscute de Erik Satie, dar și neoclasicele, în formă, partituri ale lui Valentin Silvestrov. Toate, cu un numitor comun: sunt lucrări care evocă transparență, sensibilitate și sunt foarte evocative. Exact acele lucrări care te pot scoate din cotidianul tern pentru a te transporta către altceva - fiecare poate să-și imagineze ce înseamnă acest "altceva" al unei memorii ancestrale a omenirii.

Helene Grimaud este o pianistă foarte specială - ceea ce și publicul românesc a putut descoperi în cadrul concertelor pe care muziciana le-a susținut în mai multe rânduri la București, în cadrul Festivalului internațional George Enescu. O pianistă viguroasă, masculină, aș spune, așa cum o descoperim în versiunile pentru Arabesca sau valsul La plus que lente de Claude Debussy; Helene Grimaud este răscolitoare, într-un sens dureros, în Mazurca op.17 nr.2 de Frederic Chopin și elegantă în Valsul op.34 nr.2 în la minor, extrem de sensibilă în bagatelele lui Valentin Silvestrov și ancorată în realitate, așa cum ne apare în piesa Breathing light de Nitin Shawney.

De altfel, și locul unde a înregistrat acest album este unul care și-a pus amprenta, așa cum Grimaud însăși recunoaște, asupra concepției sale: Himmelfahrtskirche din Munchen, o berărie transformată în biserică cu 100 de ani în urmă. Un spațiu pe care Grimaud îl definește cavernos, o clădire care ea însăși conduce la introspecție spirituală. Într-adevăr, o sonoritate specială într-un spațiu deosebit, ceea ce se poate sesiza ascultând albumul Memory.

Iată lista completă a pieselor de pe disc

Valentin Silvestrov - Bagatela nr.1

Claude Debussy - Arabesca nr.1

Valentin Silvestrov - Bagatela nr.2

Erik Satie - Gnossienne nr.4

Frederic Chopin - Nocturna op.72 nr.1 în mi minor

Erik Satie - Gnossienne nr.1

Erik Satie - Gymnopedie nr.1

Erik Satie - Danse de travers nr.1

Claude Debussy - Valsul La plus que lente

Frederic Chopin - Mazurca op.17 nr.4 în la minor

Frederic Chopin - Valsul op.34 nr.2 în la minor

Claude Debussy - Clair de lune din Suita bergamască

Claude Debussy - Reverie

Erilk Satie - Danse de travers nr.2

Nitin Sawhney - Breathing light

Albumul Memory poate fi ascultat în premieră la Radio România Muzical luni, 1 octombrie, de la ora 19.00 și este inclus în cadrul proiectului Discurile anului 2018.

Cristina Comandașu