Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Festivalul de la Verbier - 25 de ani de excelentă, CD review 29 septembrie

Publicat: vineri, 28 Septembrie 2018 , ora 14.58

In acest an Festivalul de la Verbier a aniversat o cifră rotundă, 25 de ani de existență - 25 de ani de excelență, dacă este să împrumut titlul albumului apărut la casa de discuri Deutsche Grammophone cu această ocazie. Lansat în 6 iulie, aproximativ cu două săptămâni înaintea debutului celei de-a 25 a ediții a festivalului elvetian, albumul prezintă în patru compact-discuri momente de referință din istoria acestuia, înregistrări live care nu au fost până în prezent lansate pe piața discografică. Galeria de muzicieni inclusă în acest proiect este impresionantă - Martha Argerich, Evgeny Kissin, Bryn Terfel, Mikhaïl Pletnev, Yuja Wang, Daniil Trifonov, Truls Mörk, Valeri Gergiev, Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Kurt Masur. De asemenea propunerea repertorială este extrem de vastă.

Avem astfel ocazia de a intra în ambianța acestui prestigios festival european, locul în care muzicienii tineri au ocazia de a se întâlni cu marile nume, cu artiștii consacrați ai lumii muzicale, întâlniri care generează întotdeauna noi proiecte, care oferă oportunități, mai ales în ceea ce privește șansa celor tineri de a învăța secretele acestei arte de la cei care le dețin. Este ideea promovată de fondatorul Festivalului de la Verbier, suedezul Martin Engström , cel care a pus bazele și unei Academii de Vară și celor două orchestre, încurajând mereu, "excelența muzicală".

Acest lucru transpare și din profilul compilației propuse de casa de discuri Deutsche Grammophone, atât de dinamică, de o varietate care poate mulțumi un public divers ca structură și extrem de exigent. În egală măsură ni se oferă șansa de a regăsi sub această titulatură a Festivalului de la Verbier, nume pe care le pronunțăm cu mare respect, dar și o anume aură proprie marilor evenimente muzicale la care rar avem ocazia să participăm.

Colecția se deschide cu Simfonia a VI-a "Patetica" de Piotr Ilici Ceaikovski, dintr-un concert susținut de Orchestra Festivalului de la Verbier, dirijată de Valeri Gergiev, din acest an numit director artistic al festivalului, o versiune minuțios pusă în pagină, până în cele mai mici detalii în accepțiunea dirijorului rus. Urmează mezzo-soprana suedeză Malena Ernman cu o colecție de Cântece populare de Luciano Berio, o veritabilă surpriză pentru cei nefamiliarizați cu muzica acestui autor.

Al doilea compact disc o aduce în prim plan pe Yuja Wang. Ce declară pianista de origine chineză de neoprit în ascensiunea sa: "Vin la Verbier de la vârsta de 21 de ani, este locul în care toți acei muzicieni fantastici, care trăiesc în mintea mea, devin reali. Verbier este un loc magic pentru mine, și întotdeauna am sentimental că mă întorc acasă, sau într-o vacanță împreună cu cei mai apropiați prieteni ai mei". Yuja Wang apare în acest album ca solistă a Concertului nr.1 in sol minor de Felix Mendelssohn cucerind publicul cu energia sa debordantă și cu o virtuozitate luminoasă.

Toată admirația, ca de fiecare data pentru Martha Argerich, prezență tutelară de-a lungul anilor în această stațiune alpină transformată în orașul muzicii mai bine de trei săptămâni în fiecare vară. Martha Argerich oferă și în această înregistrare a anului 2009 măsura talentului său pianistic uriaș, eleganța și inteligența gestului muzical, acea spontaneitate naturală care lasă senzația alcătuirii discursului muzical firesc, fluet, cu capacitatea de a rezona profund în sufletul celui care ascultă. Ea interpretează Concertul nr.2 in Si bemol major pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven.

Apare în acest context și numele lui Mihail Pletniov într-o lucrare de secol XX semnată Alexander Tsfasman, pianist de jazz și compositor rus, cu un discurs plin de vervă, accesibil și umoristic, pe o linie holywood-iană.

Nu pot lipsi din acest context momentele camerale, la rândul lor de o valoare inestimabilă - Trio-ul cu pian nr.1 op.8 în Si major de Johannes Brahms, care i-a reunit la Salle des Combines, în 2013 pe violonistul Ilya Gringolds, violoncelistul Truls Mörk și pe Daniil Trifonov, marea revelație a pianisticii rusești actuale într-o confruntare muzicală de neuitat, pe linia profunzimii și a decriptării sensibile a mesajului brahmsian, sau Cvintetul cu pian op.81 în la major de Antonin Dvorak care i-a reunit la Verbier în anul 2004 pe Evgeni Kissin, la viori pe Vadim Repin și Laurent Korcia, Yuri Bashmet la viola și pe Alexander Kniazev la violoncel. Remarcăm de-altfel faptul că organizatorii acestui Festival au ambiția de a invita cei mai valoroși artiști ai momentului, se mândresc cu această focalizare asupra celor mai importante proiecte și întâlniri din viața de concert a lumii.

Ultimul album al colecției este dedicat operei. Desigur, festivalul elvețian include și acest gen în agenda sa, nu se rezumă doar la repertoriul cameral, concertant sau simfonic. A fost ales în acest sens un fragment din ediția anului 2013, când a fost interpretată în concert opera "Walkiria" de Richard Wagner, cu o distribuție de referință - Bryn Terfel, Irene Theorin, Eva Maria Westbroek, în compania Orchestrei Festivalului de la Verbier, conduse de Valeri Gergiev.

Este cu adevărat un eveniment, apariția acestui cvadruplu album ce oferă o selecție a unor momente de vârf din istoria Festivalului de la Verbier, unul dintre evenimentele majore ale Europei muzicale. Vă prezentăm, limitați de timp, fragmente din toate aceste înregistrări live, cu invitația de a achiziționa pentru discoteca proprie acest material inclus la RRM în proiectul Discurile anului 2018.