Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Cartea cu Șapte Peceți de Franz Schmidt in transmisiune directa de la Copenhaga

Publicat: duminică, 17 Decembrie 2017 , ora 15.21

Franz Schmidt

Un romano-catolic german, Franz Schmidt s-a născut în Pozsony (Pressburg) în partea germanofonă a imperiului austro-ungar (acum Bratislava). Schmidt s-a mutat la Viena în 1888 cu familia sa și a studiat pianul la Conservatorul din Viena, unde mai târziu va deveni director. Un pianist talentat, violoncelist și compozitor, Schmidt a fost membru al Orchestrei Filarmonicii din Viena, unde a avut o relație furtunoasă cu dirijorul, Gustav Mahler, deși acesta din urmă îi acorda în mod frecvent partiturile solistice pentru violoncel. Nefiind mulțumit de cariera sa ca instrumentist, Franz Schmidt și-a concertat atenția asupra activității didactice și, mai ales, către compoziție. Din păcate, Schmidt a avut o sănătate precară pe parcursul întregii sale vieți și a cunoscut o serie de tragedii personale, inclusiv internarea primei sale soții la un spital psihiatric, în 1919 (ulterior a fost ucisă de naziști în așa-numitul program "Eutanasia"), urmată de moartea a fiicei sale. Compozitorul face referire la fiica sa în cea de-a patra simfonie "Requiem for My Daughter" (1933) și Cartea cu Șapte Peceți (Das Buch mit sieben Siegeln).  

În calitate de catolic, educat la Viena, scriind într-un stil post-romantic, Schmidt a evitat contactul cu regimul nazist. În schimb, acesta din urma și-a asumat muzica. Iar Cartea cu Șapte Peceți este un exemplu. 

Cartea cu Șapte Peceți

Finalizat în 1937, oratoriul neo-bachian, a cărui sursă de inspirație este Cartea Apocalipsei după Sfântul Ioan, a fost compus de Franz Schmidt după moartea fiicei sale, în 1932. Deși unele caiete de schițe arată că încă din 1928 compozitorul începuse să lucreze la acest proiect, după afirmațiile compozitorului, Oratoriul Cartea cu Șapte Peceți a fost scris între 1935 și 1937. 

Premiera a avut loc la Viena pe 15 iunie 1938, cu Orchestra Simfonică de la Viena sub bagheta lui Oswald Kabasta. Soliști au fost Erika Rokyta, Enid Szantho, Anton Dermota, Josef von Manowarda; Franz Schütz a interpretat partitura de orgă, iar recitativul Evanghelistului a fost cântat de Rudolf Gerlach. Dificila partitură corală a fost interpretată de Corul Singverein din Viena. Practic, autoritățile hitleriste și-au însușit premiera din iunie 1938, văzând cu aroganță în această partitură o proiecție a noului lor regim. În februarie 1939, Schmidt a murit la vârsta de 64 de ani, fără să trăiască pentru a vedea gravele efecte ale regimului nazist, inclusiv asupra familiei sale: uciderea primei sale soții în programul de eutanasiere forțată.

Oratoriul Cartea cu Șapte Peceți este cel mai puternic testament al lui Franz Schmidt, dar și al post-romantismului.

Oratoriul Cartea cu Șapte Peceți la Copenhaga pe 21 decembrie

Această capodoperă romantic târzie va fi o experiență interesantă, inclin să cred. Pentru publicul danez , dat fiind faptul că această lucrare va fi cântată pentru prima dată după 30 de ani. Dirijorul Fabio Luisi este cel care a propus înterpretarea interpretarea partiturii lui Franz Schmidt, Oratoriul Cartea cu Șapte Peceți fiind una dintre lucrările sale preferate.


De altfel, din primele momente în care Fabio Luisi a devenit dirijorul principal al Orchestrei Simfonice Naționale Daneze, a dorit să interpreteze această lucrare. În seara de 21 decembrie vom fi și noi părtași, prin transmisiunea live pe care o puteți asculta la Radio România Muzical, la acest vis care devine realitate. Soliștii serii sunt soprana Simone Saturova, mezzosoprana Marianna Pizzolato, tenorii Herbert Lippert și Mauro Peters, bașii Franz-Josef Selig și Tareq Nazmi. La orgă îl vom asculta pe Michael Schönheit.

Așadar, joi 21 decembrie de la ora 20.30 vă invit să ascultați de la Copenhaga, concertul Orchestrei Simfonice Naționale Daneze, sub bagheta lui Fabio Luisi. În program o lucrare-testament a post-romantismului.

Gabriel Marica