Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Trio PRO ARTE din nou în concert pe scena Ateneului Român

Publicat: marți, 3 Februarie 2015 , ora 9.17

"Trio-ul funcționează ca un ceasornic, precis, exact… A fost impresionant… O revelație muzicală… Un Haydn magistral, prezentat cu superbă lejeritate. Exuberanței colorate a Andei Petrovici, violoncelul lui Marin Cazacu i-a răspuns minunat de blând și de dinamic ― la toate acestea adăugându-se și pianul lui Nicolae Licareț, arcuit și elastic. Fiecare nuanță era perfectă. Încordarea publicului a fost atât de mare, încât în pauze s-ar fi putut auzi zgomotul făcut de căderea unui ac cu gămălie în sala ahiplină…" Așa aprecia cronicarul german în luna septembrie a anului 2012 evoluția celor trei muzicieni români, Anda Petrovici, Marin Cazacu și Nicolae Licareț într-un program Haydn, Mozart, Beethoven pe scena Sălii Imperiale (Kaisersaal) a celebrului centru cultural reprezentat de Abația din Ottobeuren. Astăzi, se poate spune fără temerea de a greși, că țelul propus de Trio PRO ARTE în momentul înființării sale, în 1978, acela de a realiza un ansamblu închegat și de durată, care să abordeze exemplar marele repertoriu cameral, a fost pe deplin împlinit. Fiecare concert, în țară sau în străinătate, este o sărbătoare a muzicii pe care cei trei interpreți o trăiesc intens împreună cu publicul lor. Anunțăm deci, cu bucurie, o nouă apariție în concert a Trioului PRO ARTE cu un program ambițios în care sunt alăturate capodopere ale genului cameral semnate tot de maeștrii absoluți ai muzicii clasice Haydn, Mozart și Beethoven.


Duminica, 8 februarie 2015, 19:00 - 21:00

Ateneul Român, Sala mare

Trio PRO ARTE
ANDA PETROVICI - vioară
MARIN CAZACU - violoncel
NICOLAE LICAREȚ - pian

Program:

Joseph Haydn - Trio în sol minor, Hob. XV: 19

Wolfgang Amadeus Mozart - Trio nr. 1, în sol major, KV 496

Ludwig van Beethoven - Trio în sol major, op. 1, nr. 2

Biletele se pot procura de la Casa de Bilete din incinta Ateneului Român.
Program: luni - vineri 12:00 - 19:00
Telefon:021.315.68.75
Pentru rezervări accesați site-ul www.fge.org.ro


Trioul cu pian PRO ARTE…

… a fost fondat în 1978 de către trei membri excepționali ai Filarmonicii George Enescu. Violonista Anda Petrovici - devenită, în 1989, prima femeie din istoria instituției, care a ocupat postul de concertmaestru, funcție pe care o deține până astăzi - s-a alăturat violoncelistului Marin Cazacu și pianistului Nicolae Licareț, în dorința de a realiza un ansamblu închegat și de durată, care să abordeze exemplar marele repertoriu cameral. Toți trei sunt soliști consacrați ai scenei muzicale românești. Recitalurile Trioului PRO ARTE au reprezentat întotdeauna un reper, în egală măsură pentru public și pentru colegii de breaslă. Marin Cazacu și-a construit o carieră strălucitoare în calitate de artist și de profesor la Universitatea Națională de Muzică din București, iar Nicolae Licareț și-a demonstrat extraordinarele abilități tehnice și interpretative în tripla ipostază de pianist, clavecinist și organist. Nu în ultimul rând, Nicolae Licareț conduce din 1991 destinele Filarmonicii, din postura de director artistic. Unitatea și echilibrul, virtuozitatea individuală și expresivitatea, claritatea și vigoarea redării, toate aceste calități au scos în evidență încă de la început valoarea grupului. Este minunat să privești trei soliști instrumentiști - fiecare cu o personalitate puternică - adunându-se laolaltă pentru simpla bucurie de a cânta împreună și reușind să-și echilibreze forțele pentru a ajunge la un sunet unic, pe cât de nou, pe atât de ușor de recunoscut. Trio PRO ARTE a concertat în turnee pe scene din Bulgaria, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Serbia, Spania, Singapore și a participat frecvent la Festivalul George Enescu, unde a cântat muzică din creația marelui compozitor român și din opusurile clasice universale. De asemenea, formația de muzică de cameră a realizat înregistrări pentru Radioul și Televiziunea Română, precum și la casele de discuri Electrecord, BMG Arte Nova Classics și AIX Records. Pentru extinderea posibilităților și proiectelor profesionale, Trio PRO ARTE se completează adesea cu o violă, devenind astfel un cvartet cu pian. Începând cu anul 2009, Trio PRO ARTE este ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu.


Anda Petrovici
...

...s-a născut la București, pe 25 martie 1954. La absolvirea cursurilor Liceului de muzică George Enescu, la clasa prof. Aniela Beldi, este șef de promoție. În 1977, după studiile la Conservatorul de stat Ciprian Porumbescu din București, la clasa prof. Ștefan Gheorghiu, este din nou șef al promoției de violoniști. În același an, participă la Cursurile de măiestrie de la Glasgow, unde lucrează cu renumiții profesori Klaus Assmann și Gustav Marschner. Anda Petrovici este laureată a Concursurilor naționale ale tinerilor interpreți (București, 1969 și 1973) și a Concursurilor internaționale Primăvara la Praga (1976) și Vaclav Huml (Zagreb, 1977 - când a obținut premiul special al juriului prezidat de Henryk Szeryng - și 1981). Imediat după terminarea studiilor superioare, ea devine membru al Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, iar în 1978 este unul dintre fondatorii Trioului Pro Arte, formație care ajunge să fie, în 2009, ansamblul cameral oficial al Filarmonicii bucureștene. Împletind în chip armonios activitatea în cadrul orchestrei cu cea de solist concertist și de muzician de cameră, Anda Petrovici a participat la numeroase turnee și festivaluri internaționale în Europa și Extremul Orient. Nu o dată, critica a consemnat elogios interpretările sale. În același timp, a realizat înregistrări pentru Radiodifuziunea și Televiziunea Română, discuri LP pentru Electrecord, discuri compact pentru BMG și DVDs pentru AIX Records. Din 1989, Anda Petrovici este concertmaestru al Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, fiind prima femeie în această funcție de la înființarea orchestrei în urmă cu peste 140 de ani. În anul 2004, a fost decorată cu Ordinul Meritul cultural în grad de Comandor. Recent, în iunie 2009, Anda Petrovici a primit titlul de Doctor în Muzică cu Suma cum laude, susținând Teza de doctorat intitulată Concertmaestrul: perspectivă diacronică și postulat artistic. Anda Petrovici cântă pe o vioară Gennaro Vinaccia (cca. 1770).


Marin Cazacu

Născut pe 30 septembrie 1956 la Vidra-Ilfov, Marin Cazacu a studiat violoncelul la Liceul demuzică Dinu Lipatti din București cu profesorul Ion Urcan, apoi la Conservatorul de stat Ciprian Porumbescu cu renumiții profesori Serafim Antropov și Aurel Niculescu. S-a perfecționat la Weimar cu profesorul Mezö Lászlo și a fost asistentul maestrului Radu Aldulescu la cursurile de măiestrie de la Costinești și Sinaia. Marin Cazacu este laureat al concursurilor internaționale de la Geneva, Markneukirchen, Leipzig, Bologna și Belgrad. Din anul 1983 este solist concertist al Filarmonicii George Enescu și desfășoară o activitate intensă atât în România, cât și în toată Europa, Asia și cele două Americi, sub bagheta unor mari dirijori: Ghennadi Rojdestvenski, Sergiu Comissiona, Cristian Mandeal, Lu Jia, Nanse Gum, Horia Andreescu, Antoni Ros Marba, Mendi Rodan, Misha Katz, Jean Périsson. A apărut în diverse formații camerale alături de artiști prestigioși ca Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Viktor Tretiakov, Ilia Grubert, Mihaela Martin, Mirel Iancovici, Silvia Marcovici, Jeremy Menuhin și ca membru al trioului Pro Arte (ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu) și colaborator al cvartetului Voces. Numele său a figurat adesea pe afișele unor mari festivaluri importante, precum cele de la Berlin, Bratislava, București, Hong-Kong, Macao, München, Milano, Mateus, Osaka, Singapore, Seoul, Sofia, Tokio, Valencia, Veneția. Începând cu 1992, Marin Cazacu este cadru didactic la Universitatea Națională de Muzică din București, studenții săi afirmându-se cu succes pe scene din țară și din străinătate. În 1998 a fondat cvartetul Cellissimo - împreună cu Alexandra Guțu, Răzvan Suma și Olga Mănescu -, iar cu studenții săi susține recitaluri de 8 până la 12 violoncele în formația Violoncellissimo. În 1999, Marin Cazacu a înființat Festivalul Internațional Enescu și muzica lumii, care se desfășoară în fiecare vară la Sinaia, în preajma aniversării zilei de naștere a marelui muzician (19 august 1881). Pentru organizarea acestui festival și înființarea primei orchestre naționale de tineret (Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal), a fost răsplătit în anul 2008 de către revistele VIP și Actualitatea Muzicală cu Premiul pentru Proiectul anului. În anul 2004 a fost decorat cu Ordinul Meritul cultural în grad de Cavaler, iar în 2006 a obținut titlul de Doctor în Muzică cu Suma cum laude, susținând lucrarea Concertele pentru violoncel și orchestră în creația românească de la Constantin Dimitrescu la Pascal Bentoiu. Înregistrările discografice pentru Electrecord, Olympia, BMG și AIX Records sunt mărturii ale calităților acestui "excelent muzician", așa cum l-a numit Ghennadi Rojdestvenski. Pretutindeni aparițiile sale au fost comentate entuziast de public și de presă. Marin Cazacu cântă pe un violoncel Lorenzo Ventapane (1820).


Nicolae Licareț

Debutul pianistului, clavecinistului și organistului Nicolae Licareț a avut loc încă dintimpul studiilor, atât în recital, cât și în concert. De atunci, Nicolae Licareț apare cu regularitate în viața de concert din țară și din străinătate, atrăgându-și elogiile publicului și ale presei de pretutindeni. S-a născut la București și a început studiul pianului la vârsta de 5 ani cu Natalia Iacobescu. Continuă educația muzicală la Liceul de muzică nr. 2 din București, clasa profesoarei Maria Buzelan, urmând în paralel și cursurile Liceului Matei Basarab. Elev fiind, debutul său artistic are loc în Sala Dalles, pe 17 mai 1959, în cadrul unui festival Händel. Beneficiază de prețioasele îndrumări ale unor profesoare celebre: Muza Ciomac, Cella Delavrancea și, mai apoi, la Conservator, Florica Musicescu. După absolvirea Conservatorului din București participă la numeroase cursuri de perfecționare la Weimar, cu Hans Pischner - clavecin, Guido Agosti - pian, și la Brugge, cu Isolde Ahlgrimm. Se dedică, în paralel, studiului orgii sub îndrumarea lui Iosif Gerstenengst, fiind apoi apreciat cu ocazia numeroaselor turnee efectuate în renumite centre ale muzicii de orgă din Europa (München, Madrid, Burgos, Barcelona, Perugia, Leipzig, Santiago de Compostela, Viena, Halle, Paris). În 1968 devine membru al Filarmonicii din București, al cărei director artistic este de la 1 ianuarie 1991. În 1973 începe o susținută activitate concertistică la clavecin, orgă și pian, colaborând cu dirijorii Carlo Zecchi, Witold Lutoslawski, Jean Martinon, Roberto Benzi, Lawrence Foster, Igor Markevitch, Cristian Mandeal, Sergiu Comissiona și avându-i ca parteneri pe Henryk Szeryng, Jean-Jacques Kantorow, Lola Bobescu, Mary Fujiwara, Daniel Podlovschi, Luigi Alva, Gheorghe Zamfir, Ileana Cotrubaș, Atsuko Temma, Cătălin Ilea, Valentin Gheorghiu, Luz Leskovitz, Mariana Nicolesco, Vladimir Orlov. Prezențele lui Nicolae Licareț în lume sunt legate de festivalurile internaționale de la Berlin, Cordoba, Sorrento, Zagreb, Halifax, Los Angeles, Brugge, Havana, Ossiah-Villach, Adelaide, Sydney, Brașov, Bangkok, București (Festivalul George Enescu), Ohrid, Madrid. Ca solist, muzician de cameră, acompaniator, membru fondator al cvintetului Concertino, actualmente membru al cunoscutului trio Pro Arte (ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu), Nicolae Licareț - unul dintre puținii interpreți cu activitate solistică concertistică la trei instrumente cu claviatură - a concertat în cele mai importante săli din Europa, America și Australia. Repertoriul său vast, cuprinzând lucrări esențiale, de la muzica Renașterii și Barocului până la muzica contemporană universală și românească, conține și numeroase lucrări pentru cele trei claviaturi, pe care artistul le-a prezentat publicului în primă audiție. Pentru merite deosebite a fost decorat cu ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, cu ordinul Steaua Solidarității Italiene în grad de Cavaler și cu ordinul Cavaler al Artelor și Literelor acordat de Statul Francez. Este vicepreședinte al Fundației Solidaritatea Culturală Română ARS XXI. Recent, a devenit membru al Academiei Germano-Române. Critica de specialitate a apreciat mereu favorabil arta lui Nicolae Licareț, caracte-rizându-l ca "un mare pianist și muzician", "partener ideal", "un virtuoz al clavecinului", "pianist strălucitor, cu o cultură a sunetului și discreție dinamică", "un artist de excepție al Barocului", "un mare colorist al orgii". Artistul a realizat numeroase înregistrări la Radio-difuziunea Română, precum și la casele de discuri Electrecord, Philips, BMG, AIX Records.