Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 2 martie 2016

Publicat: miercuri, 2 Martie 2016 , ora 8.54

Bine v-am regăsit, în lumea Sonatelor beethoveniene pentru pian și vioară! Am vorbit data trecută - într-o ediție pe care o găsiți pe pagina specială dedicată acestei rubrici aici, pe site-ul nostru, despre cele 3 Sonate op.12, pe care Beethoven le-a dedicat lui Antonio Salieri.

Totalul de 10 Sonate pentru pian și vioară semnate Ludwig van Beethoven reprezintă, fără îndoială, o contribuție majoră pentru literatura acestui gen. Beethoven ne arată abilitatea sa de a crea nu Sonate pentru pian cu acompaniament de vioară, ci o o muzică în care cele două instrumente sunt într-adevăr partenere. La fel ca în lucrările de maturitate ale lui Mozart, vioara este tratată ca egal al pianului, un participant esential în discursul sonor.

Sonata op.23 în la minor a fost scrisă în 1801 și publicală în același an, alături de Sonata op.24, tot pentru pian și vioară, cu o dedicație pentru Contele Moritz von Fries, bancher și puternic susținător al compozitorului, care l-a ajutat financiar până în 1825, când nu a mai avut această posilibilitate.

Ați ascultat fragmente partea 1 a Sonatei beethoveniene op.23 în la minor. Contrapunctul are un rol și mai important în mișcarea a 2-a, un Andante scherzoso în La major.

Muzicologul American Lewis Lockwood descria Sonata op.23 ca fiind "tristă, stranie și rezervată, copilul neglijat din familia sonatelor pentru pian și vioară beethoveniene, în ciuda originalității lucrării".

Iată acum un fragment din Allegro, partea finală, în care pianul aduce prima temă, urmat fiind de vioară.

Cu finalul Sonatei nr.4 op.23 în la minor pentru pian și vioară de Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Data viitoare vorbim despre următoarea creație a lui Beethoven în acest gen, o Sonată.. în ton cu anotimpul în care ne aflăm, pentru că este supranumită "a Primăverii". Pe curând!

Andreea Chiselev