Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 26 februarie 2016

Publicat: vineri, 26 Februarie 2016 , ora 12.23

Bine v-am regăsit, și astăzi în lumea Sonatelor pentru vioară semnate Wolfgang Amadeus Mozart!

Suntem în anul 1781 - la trei săptămâni după sosirea la Viena, compozitorul a trebuit să scrie lucrări pentru liderul orchestrei din Salzburg, Antonio Brunetti. Așa au rezultat Rondo-ul pentru vioară și orchestră K 373 și Sonata K 379 în Sol major. Timpul în presa, iar Mozart a spus că ar fi scris Sonata într-o oră. Nu a apucat să scrie și partea pianului, așa că a trebuit să o cânte din minte la prima audiție de a doua zi. În ciuda circumstanțelor compunerii ei, este una dintre cele mai frumoase și originale Sonate pentru vioară mozartiene.

Au fost fragmente din partea 1 a Sonatei mozartiene KV 379 în Sol major. Această lucrare era bine-cunoscută de Schubert, care a scris liedul său Primăvara, D 882, singurul într-o formă variațională, pe o temă foarte apropiată de cea din finalul Sonatei mozartinene. Iată variațiunile lui Mozart din Sonata sa pentru vioară și pian.

Și, pentru comparație, un fragment din liedul schubertian Primăvara. 

Reveind la creația mozartiană, impozanta Sonată KV 481 în Mi bemol major a fost finalizată pe 12 decembrie 1785, cu doar 4 zile înainte de Concertul nr.22 în aceeași tonalitate. Partea 1 a Sonatei este neobițnuit de rapidă - Molto Allegro - cu nu mai puțin de trei teme contrastante.

Partea a 2-a este una dintre cele mai profunde din creația mozartiană.

Și aici, ultima parte este variațională, cu tema cântată de vioară și pian în octave, pe un acomaniament adus la mâna stângă a instrumentului cu claviatură.

Iar ultima variațiune, cu nuanțe "vânătorești", pe care vă invit să o ascultați acum, pare a fi un ecou al Rondo-ului final din Concertul nr.22 pentru pian. De altfel, ultimele măsuri ale Sonatei sunt concepute în termeni orchestrali. Pe data viitoare!

Andreea Chiselev