Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi
Ghidul melomanului începător - 18 februarie 2016
Bine v-am regăsit, în lumea sonoră a lui Ludwig van Beethoven. Vorbim despre creația camerală și ajungem astăzi la Trio-urile de coarde.
În noiembrie 1792, compozitorul în vârstă de 21 de ani plecase din Bonn spre Viena, unde urma să studieze cu Haydn. Și asta s-a și întâmplat, așa cum rezultă și din plățile făcute de Beethoven spre maestru Haydn. Aceste lecții au continuat până când Haydn a plecat spre Anglia, în ianuarie 1794. Primele lucrări importante în genul Trio-ului de coarde au fost compuse însă independent față de lucrul cu profesorii cu care lucra, Beethoven pregătindu-și ca autodidact intrarea într-un mediu muzical considerat... dificil.
Trio-ul op.3 în Mi bemol major, din care ați ascultat fragmente din partea 1, a fost scris în cea de-a doua jumătate a lui 1795 și se remarcă prin inteligenta varietate ritmică și a texturilor sonore. S-a spus că structura în 6 părți a lucrării ar fi fost modelată pe recent publicatul Divertisment mozartian K 563 pentru trio de coarde, tot în Mi bemol major, dar se pare că Beethoven s-a exprimat sonor mai degrabă ca reacție... împotriva lui Mozart. Iată și un fragment din ultima parte a Trio-ului op.3, Allegro.
O altă creație beethoveniană pentru Trio de coarde este Serenada op.8 în Re major, scrisă între 1795-1797. În deschidere și în final se află un marș ce utilizează același material tematic. După două mișcări lente, încadrate de un menuet, Partea a 5-a a Serenadei este un vioi Allegretto alla Polacca, una dintre puținele poloneze care au supraviețiut timpului în perioada dintre Wilhelm Friedemann Bach și Chopin. Ultima a lucrării este o Temă cu 6 variațiuni, probabil singurul exemplu din creația pentru trio de coarde a lui beethoven în care se simte influența compozitorului și, poate,a profesorului Haydn.
Cu finalul Serenadei op.8 în Re major semnată Ludwig van Beethoven se încheie rubrica de astăzi. Pe curând!