Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 15 februarie 2016

Publicat: luni, 15 Februarie 2016 , ora 14.16

Bine v-am regăsit, la un nou episod dedicat creației camerale beethoveniene.

Marele compozitor german se anunțase în lumea muzicală în 1795 prin cele 3 Trio-uri cu pian op.1, despre care am vorbit în edițiile precedente, pe care le regăsiți tot aici, pe site-ul nostru. Apoi, timp de aproape 10 ani, nu a mai scris în acest gen, revenind la el după finalizarea Simfoniei a VI-a, Pastorala, în vara lui 1808. Inițial prevăzuse să compună în continuare două sonate pentru pian sau o altă simfonie. Dar, așa cum i-a scris editorului său, a decis să scrie niște trio-uri, pentru că "repertoriul de astfel de lucrări este insuficient".

Cele două Trio-uri cu pian op.70 au fost scrise cu ușurință. În toamna lui 1808, Beethoven locuia în casa prietenei sale apropiate, contesa Marie von Erdödy. În salonul ei muzical au fost interpretate pentru prima dată noile lucrări, Trio-ul în Re major pe 10 decembrie și cel în Mi bemol major, pe 31 decembrie. Au fost publicate în primăvara anului 1809 și dedicate Contesei, deși Beethoven, în stilul caracteristic, plecase deja la acel moment din casa acesteia, după o ceartă violentă cu unul dintre servitori.

Ați ascultat fragmente din partea 1 a Trio-ului op.70 nr.1, caracterizată de contraste, dinamice și de textură instrumentală, dar și disonanțe.

În Trio-urile op.1, Beethoven pusese deja cele două instrumente de coarde - vioara și violoncelul, în lumina reflectoarelor, cum s-ar spune, asta prin comparație cu Trio-urile lui Mozart și Haydn, dominate de pian. Acum însă, în op.70, emanciparea instrumentelor de coarde este completă, cei trei protagoniști fiind egali în cadrul discursului sonor, cu un joc contrapunctic ce va reprezenta unul dintre momentele de glorie ale stilului clasic vienez.

Subtitlul Trio-ului op.70 nr.1, "Fantoma" provine de la partea a 2-a a lucrării, în re minor - cea mai lentă mișcare din toată creația lui Beethoven - marcată Largo assai ed espressivo - și totodată, cea mai impresionistă, să spunem. Materialul tematic fragmentat, armoniile instabile, sumbre și texturile cvasi orchestrale produc extraordinara tensiune a acestei muzici.

Trio-ul cu pian op.70 nr.1 este singura lucrare beethoveniană de maturitate în acest gen în trei părți. Finalul, Presto, aduce teme grațioase și texturi cristaline, dar și un umor capricios, în prima temă.

Cu finalul Trio-ului cu pian op.70 nr.1 în Re major de Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare, când vorbim și despre Trio-ul op.70 nr.2!

Andreea Chiselev