Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 3 februarie 2016

Publicat: miercuri, 3 Februarie 2016 , ora 10.29

Bine v-am regăsit, la o nouă ediție dedicată Cvartetelor de coarde compuse de Ludwig van Beethoven!

1810 nu a fost unul dintre cei mai prolifici ani pentru compozitor… a scris însă Cvartetul op.95 și muzica pentru piesa ”Egmont” de Goethe. Există legături între cele două lucrări? Ambele sunt scrise în tonalitatea fa minor și au finaluri cu tempo-uri rapide, în major.

Nu există dubiu că Beethoven era absorbit la acel moment de ”Egmont”-ul lui Goethe, astfel încât ideea că există conexiuni între Cvartet și uvertură poate fi analizată.

Beethoven și-a numit opusul 95 "Cvartetul serioso". Este una dintre cele mai compacte lucrări ale sale și cel mai scurt dintre cvartetele de coarde. Are însă o varietate uimitoare, atât din punct de vedere al caracterului cât și al materialului muzical.

Prima parte este neobițnuit de scurtă - circa 4 minute și jumătate, dar oferă impresia de dimensiuni incalculabile și puteri nelimitate.

Remarcabilul Allegretto, partea a 2-a din Cvartetul Beethovenian "Serioso" este în Re major și cuprinde două elemente principale - cantabila tema principală și un al doilea subiect tematic tratat individual, sub forma unui expresiv fugato.

Scherzo, partea a III-a, care poartă acest nume doar ca formă, deoarece nu există umor aici. Indicația compozitorului menționează - Allegro assai vivace ma serioso. Începutul acestei mișcări este unul abrupt, deoarece finalul părții a doua nu este unul concluziv.

Ultima parte a Cvartetului se deschide cu o scurtă dar profund elegiacă introducere, care conduce spre o mișcare agitată, sinuoasă și în același timp grațioasă.

Cu finalul, în Fa major, al Cvartetului op.95 "Serioso" de Beethoven, se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare!

Andreea Chiselev