Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 1 februarie 2016

Publicat: luni, 1 Februarie 2016 , ora 9.14

”Am merge prea departe dacă am găsi o conexiune între extraordinarul Cvartet op.59 nr..3 în Do major și problemele de auz ale lui Beethoven? Ar putea fi introducerea o metaforă pentru el încercând să audă?” Se întreabă muzicologul Robert Simpson. Beethoven a scris pe schițe "Nu îți ascunde surzenia, nici măcar în artă".

Călătoria noastră pe portativele muzicii camerale beethoveniene continuă așadar cu ultimul dintre cele 3 Cvartete op.59, dedicate contelui Razumovsky, ambasadorul Rusiei la curtea imperială vieneză.

Au fost fragmente din partea 1 a acestei creații semnate de Beethoven. Partea a 2-a, în la minor, este unică în creația compozitorului. La fel ca introducerea părții 1, are elemente obsesive - tematice, armonice, dar și ritmice. Și forma este neobișnuită, o sonată cu repriză inversată.

Partea a 3-a, Menuet, din Cvartetul beethovenian op.59 nr.3, apare ca un repaus. De remarcat construcția polifonică - un contrapunct omogen.

O tranziție conduce direct în tumultosul final, care se deschide cu cel mai aprig fugato compus până atunci de Beethoven. Energia este emanată pe întregul întregii mișcări, constituind în opinia comentatorilor cel mai reușit final din creația beethoveniană la acel moment. Dacă ascultăm cu atenție, am putea chiar auzi o anticipare a Uverturii Egmont.

Cu ultimele pagini ale Cvartetului beethovenian op.59 nr.3 ”Razumovski” se încheie Ghidul Melomanului începător. Pe data viitoare! 

Andreea Chiselev