Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 25 ianuarie 2016

Publicat: luni, 25 Ianuarie 2016 , ora 9.11

Bine v-am regăsit, și astăzi în lumea Cvartetelor de coarde Beethoveniene - mai exact a primului ciclu de lucrări în acest gen - cuprinzând 6 lucrări publicate între 1800-1801.

Am vorbit deja despre primele trei lucrări, în ediții pe care le regăsiți tot pe această pagină și ajungem acum la Cvartetul opus 18 nr.4 în do minor.

Despre acestă lucrare s-a spus că a fost bazată pe material tematic scris anterior. Oricare ar fi adevărul, Cvartetul îl prezintă pe autor în deplinătatea forței sale creatoare de până atunci. Lucrarea a fost legată de un Beethoven tranșant, hotărât - prin modul direct al adresării muzicale și simplitatea texturilor, în care inventivitatea melodică a compozitorului este instant percepută de ascultător.

În partea 1 se simte mai degrabă determinarea, decât tragismul adesea asociat tonalităților minore.

Cvartetul Beethovenian op.18 nr.4, nu are o  parte lentă, așa cum eram poate obișnuiți. Mișcarea a doua poartă indicația "Scherzo", și anticipează cumva partea a 2-a a primei Simfonii beethoveniene, tot în Do major, în special prin debutul în fugato.

Cea mai "sorbră" mișcare a Cvartetului op.18 nr.4 în do minor de Beethoven este partea a 3-a, așa zisul "Menuet", care, asemeni multor exemple din creația lui Haydn și Mozart, se îndepărtează de caracterul dansant. Acest menuet este intens dramatic, cu puternice accente.

Finalul este una dintre rarele excursii beethoveniene în stilul maghiar, de care Haydn a fost atașat - ca formă, un rondo.

Spre finalul Cvartetul op.18 nr.4 în do minor, Beethoven crește tempo-ul și, spre deosebire de Haydn în aceste cazuri, lasă tonalitatea minoră să persiste până la final. De remarcat este și faptul că toate cele 4 părți ale Cvartetului sunt scrise în do - major sau minor.

 

Pe data viitoare, cu un nou Cvartet beethovenian din ciclul op.18!

Andreea Chiselev