Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi
Ghidul melomanului începător - 21 ianuarie 2016
Bine v-am regăsit, pe portativele Cvartetelor de coarde semnate Ludwig van Beethoven!
În ultimul deceniu al secolului 18, când Haydn compunea ultimele sale Cvartete de coarde, iar Mozart se stinsese din viață, Beethoven a scris primul său ciclu de lucrări în acest gen, cele 6 Cvartete op.18. Așa cum notează Valentina Sandu Dediu în volumul său dedicat marelui compozitor german, "despre acest ciclu de lucrări s-a afirmat adesea că propune ca sistem de referință cele 6 Cvartete dedicate de Mozart lui Haydn, pentru a ilustra de fapt continuitatea în tradiția clasică. Sunt înglobate în op.18 calitățile conceptului mozartian de lirism, fluență, dar și tehnica de fragmentare și prelucrare a tematicii a lui Haydn".
Rubrica a început cu un fragment din
Cvartetul op.18 nr.1, despre care am vorbit în ediția precedentă.
Lucrarea op.18 nr.2 în Sol major a fost supranimită “Cvartetul complimentelor”, datorită caracterului extrem de jovial al primei teme, care a fost tradus în cuvinte ca o sucesiune de saluturi ceremoniale.
În Cvartetul op.18 nr.2, Beethoven nu pare a căuta profunzimea. După cea de-a doua parte, un Adagio în Do major, urmează un Scherzo imprevizibil din punct de vedere tematic și armonic. Scherzo-urile beethoveniene timpurii dovedesc o extraordinară varietate, răspunsul unei dorințe haydniene, care spunea: "Aș vrea să ne arate cineva un nou mod de a scrie menuete".
Finalul Cvartetului
Beethovenian op.18 nr.2 în Sol major este o nouă dovadă a învățăturilor
haydniene. Maestrul ar fi admirat cu siguranță spiritualele inversiuni și
diminuări ale primelor 3 note din temă.
Cu ultimele pagini din
Cvartetul op.18 nr.2 în Sol major de L van Beethoven se încheie astăzi GHidul
mel începător! Pe data viitoare, tot în lumea cvartetelor de coarde
beethoveniene!